Britanska mornarica, Omanski zaliv, zaplena, droga
Foto: EyePress via AFP / AFP / Profimedia

Balkan je odavno poznat kao klupko zamršenih krijumčarskih ruta kojima se švercuje droga, oružje, ilegalna roba, a neretko I ljudi. Najnoviji izveštaji stručnjaka ukazuju međutim na izuzetno aktivne pomorske rute našeg poluostrva, kojima nedozvoljena roba, najčešće droga, stiže sa svih strana preko devet aktivnih luka, kojima ćemo se baviti u predstojećem serijalu.

Foto:globalinitiative.net

Transnacionalna “balkanska ruta” je preko kopna, koju čine transportni koridori povezujući istok I zapad, posebno Tursku sa zapadnom Evropom, ali I sever I jug, od Mediterana do srednje Evrope, odavno je interesantna krijumčarima, ali najnoviji izveštaj Globalne inicijative protiv transnacionalnog kriminala (GI-TOC) otkriva da paralelno sa njom, žive I krijumčarski lanci na vodama ovog dela Evrope. Izveštaj se bavi terminalima u devet velikih luka kroz koje švercovana roba, najčešće droga, stižu u srce Evrope.

Ilustracija Foto: Printscreen MUP Srbije/video

Čak i kriminalne grupe iz regiona, čije matične države nemaju izlaz na more, pribegavaju onim najbližim – oni iz Bosne I Hercegovine se služe lukama Ploče I Rijeka u Hrvatskoj, grupacije sa AP Kosova I Metohije neretko svoje pošiljke preusmeravaju na luku Drač u Albaniji, Bugari I Makedonci se često povezuju sa lukama u u Solunu, dok su Srbi iz centralne Srbije skoncentrisani u oko luke Kopar.

Zaplena kokaina na Zelenotravskim ostrvima Foto:Fred Gray IV/U.S. Navy

Prema lukama se ugrubo mogu podeliti I narkotici koji njima stižu, a primećeno je da su dve najzastupljenije metode šverca skrivanje u tovarima (najčešće voća I druge hrane) I takozvani “rip off I rip on”, o čemu ćemo više govoriti u narednim tekstovima ovog serijala. Heroin se tako najčešće krijumčari kroz luke Varna I Kopar, sintetički narkotici ulaze preko luka Konstanca, Kopar, Rijeka, Pirej i Varna, dok šverc cigareta predstavlja veliki problem u Crnoj Gori i Grčkoj.

Ilustracija Foto: Porfimedia.rs

Autori GI-TOC izveštaja naglašavaju i da je sa sve većim probojem kineske robe na evropsko tržište moguće povećanje priliva falsifikovane robe, naročito kroz luku Pirej, da treba obratiti i na ilegalan transport preko Dunava, koji spaja desetak država prisutnih na svetskoj mapi trgovine ilegalnom robom I suspstancama, ali I da ne treba izgubiti iz vidika trgovinu otpadom.

“Prilikom istraživanja žarišta kriminalnih aktivnosti na Zapadnom Balkanu I aktivnosti balkanskih grupa u inostranstvu, postalo je evidentno da broj zaplena kokaina I heroina u lukama u Albaniji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Grčkoj, Crnoj Gori, Rumuniji I Sloveniji raste. Fokus ovog istraživanja ograničen je na kontejnerske luke, jer se čini da su one glavne ulazne tačke za velikep pošiljke droge – kokain iz Latinske Amerike (uglavnom Kolumbije I Ekvadora) ili heroin iiz zapadne Azije (Avganistan, Iran, Turska). Procene su urađene na licu mesta u devet luka u regionu u periodu od oktobra 2021. godine do januara 2022. godine I uključivao je intervju sa više od stotinu zainteresovanih strana”, navodi autor izveštaja.

Redakcija portala Nova.rs baviće se pojedinostima svake luke koje se spominju u ovom izveštaju.

Bonus video: Italijanska policija zaplenila preko 4 tone kokaina u Trstu

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar