“Došla sam na smenu jutros u pola osam i biću večeras do 22 sata”, rekla je jedna od doktorki koja se javila na dežurni broj telefona Instituta za javno zdravlje Srbije 060/018-02-44. Nova.rs je proveravala tokom vikenda koliko je teško dobiti dežurne brojeve telefona koji treba da budu na raspolaganju građanima koji sumnjaju na to da imaju koronavirus. Zaključak našeg malog istraživanja je da su linije često zauzete i da je upornost jedna od važnih osobina kako bi se stiglo do epidemiologa i stručnog saveta, ali da ga je moguće dobiti.
„Neprestano zvoni, žale se ljudi da se ne javljamo a mi smo ovde od jutra do večeri“, dodaje ova doktorka koja se na broj telefona Instituta za javno zdravlje Srbije javila, nakon što smo više puta pokušavali da dobijemo vezu, ali nas je, kako objašnjava, centrala osujetila.
„Problem je do centrale, kažu ljudi da zvoni i daje signal kao da se mi ne javljamo, a mi pokušavamo svakome da pomognemo“, žali se ova doktorka i kao da moli za razumevanje.
Na spisku telefona koje građani mogu da pozovu, ukoliko posumnjaju da su zaraženi koronavirusom je i 011/26-84-566. Poruka koju smo čuli, pošto smo više puta pozvali ovaj broj bila je snimljena i glasi: „Dobar dan, dobili ste Institut Batut, molimo Vas sačekajte ili pozovite kasnije“.
Telefon koji je Ministarstvo zdravlja pokrenulo na početku epidemije 064/89-45-235 nemoguće je dobiti, konstantno je zauzet.
Dobiti nekoga na dežurnim telefonima Gradskog zavoda za javno zdravlje Beograd, 011/20-78-672, 20-78-673, 20-78-677, takođe se čini kao nemoguće misija. Linije su od jutros neprestano bile zauzete.
Na broj telefona čačanskog Zavoda za javno zdravlje 064/8638-802, javio nam se dobro raspoloženi i ljubazni epidemiolog, koji kao da je jedva čekao da otvori dušu novinarima.
„Dostupni smo, dostupni smo. Slobodno recite, vrlo je vredno. Dosta ljudi se javlja, ogroman broj ljudi se javlja, dobiju informaciju saznaju nešto više o tome kako da se ponašaju i na kraju su zadovoljni. Mi smo u prvo vreme možda bili malo i protiv, ali sada kada vidim, baš je značajno“, iskren je epidemiolog.
Više puta smo probali da dobijemo Institut za javno zdravlje Niš i njihov dežurni telefon 060/4119-416, ali nismo uspeli, pošto su zabrinute Nišlije izgleda neprestano pozivale taj broj telefona.
Više sreće smo imali u Kragujevcu. Na dežurni broj telefoina tamošnjeg Zavoda za javno zdravlje 065/87-77-000, javio se epidemiolog koji tvrdi da se lekari uz ogromne napore snalaze.
„Zvanično dežurstvo nam je od 8 do 22 sata. Ogroman je broj poziva, pa telefone nosimo i kući, radimo i preko radnog vremena“, tvrdi dežurni lekar i dodaje da je najčešće pitanje „imam temperaturu, šta da radim?“.
Uspeli smo da dobijemo i broj telefona Instituta za javno zdravlje Vojvodine 064/8028-895. „Preopterećene su linije, lekari su savesni i pokušavaju da odgovore na sve pozive. Apleujemo na strpljivost i razumevanje“, poručuje dežurna lekarka, koja insistira na tome da se prenese njena poruka.
„Kažite ljudima, bitno je da znaju, dajemo sve od sebe“, poručuje ona.
Dodaje i da bi pozivi trebalo da budu ograničeni na tri minuta, ali da ne poštuju baš svi to ograničenje. Čini se da doktori treba da budu i dobri spiholozi, umire i posavetuju.
„Neke razgovore obavimo za minut, a nekima nije dovoljno ni 15 minuta“, objašnjava doktorka. Posle ove opaske, završili smo razgovor i zahvalili se na ljubaznosti.
Imali smo sreće i sa zaječarskim Institutom za javno zdravlje u Zaječaru 063/479-649 pa nam se dežurni epidemiolog javio iz prvog puta. Pošto je novinarka portala Nova.rs objasnila da nije reč o pozovu pacijenta koji je zabrinut za svoje zdravlje, već samo novinarka koja pokušava da proveri koliko je lako ili teško doći do dežurnih epodemiologa, usledio je zanimljiv odgovor.
„Mene resorno ministarstvo proverava, budite spokojni“, odgovorila nam je dežurna doktorka.