Prema izmenama nekoliko prosvetnih zakona koji su nedavno usvojeni u Skupštini Srbije, značajno su povećane minimalne kazne za roditelje čija su deca nasilna u školi. One su novčane i mogu ići do čak 100.000 dinara. Novina je i da problematični učenici ne mogu da se premeste u drugu školu dok se protiv njih vodi disciplinski postupak.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja do nedavno je predviđao novčane kazne za roditelje đaka nasilnika u iznosu od 5.000 do 100.000 dinara.

Izmenama Zakona, od drugog polugodišta biće povećane minimalne novčane kazne za roditelje sa 5.000 na 10.000 dinara i sa 30.000 na 40.000 dinara.

Škole su dužne da nadležnom organu prijave svaki oblik nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u ustanovi počinjen od strane roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika ili trećeg lica u ustanovi.

Ono što se postavlja kao pitanje je šta je garancija da će se ove kaznene odredbe primenjivati, jer do sada gotovo da nikada nisu.

Ilustracija: Shutterstock

Nastavnica srpskog jezika Jasna Janković objašnjavala je za Nova.rs da novčane kazne za roditelje nasilnih učenika već postoje, ali da niko nikada nije izrekao nijednu, osim pre nekoliko godina, kada su roditelji morali da plate novčanu kaznu u iznosu od 5.000 dinara zato što decu koja su napunila sedam godina nisu upisali u školu.

„Niko nikada nije izrekao nijednu kaznu zato što je školi prepušten postupak kolika će biti izrečena kazna. Međutim, škola nema taj kapacitet, naši sekretari nisu advokati, nemaju položen pravosudni ispit. Škola je vaspitno obrazovna ustanova, te s jedne strane imamo mogućnost, a s druge zapravo nemamo poluge. Moj lični stav je da deca nikada nisu kriva, uvek su krivi odrasli od kojih su deca to videla. Dete gleda roditelje, sugrađane, ponašanje u gradskom prevozu, rijaliti na televizijama… Društvo treba da shvati da je škola zapravo malo društvo, i ako se toliko nasIlje dešava u školi, to se onda dešava i u društvu. Ne može škola to da rešava, mora da se krene iz nekih drugih institucija“, kazala je ona.

Advokat Željko Simić u razgovoru za Nova.rs navodi da se odredbe u Zakonu vezane za novčano kažnjavanje roditelja nasilne dece ne primenjuju, odnosno da se ignorišu.

„Da bi se kupio neki mir, ove odredbe se prosto zanemare. Tendencija ovakvih slučajeva je zataškavanje. Bilo je i ranije nasilja, ali je, nažalost, postalo ‘in’ da deca to objave na internetu, pa je zato vidljivije. U školama je trend da se ‘lopta spušta’. Ne primenjuju se svi mehanizmi koji su dostupni, nema ni drugih preventivnih metoda, nema dovoljno preventivne edukacije i predavanja, nema dovoljne interakcije učenika i psihologa odnosno pedagoga. Preskaču se institucije i problem se rešava medijski, što je korisno u smislu da se skrene pažnja na problem, ali nije na medijima da reše problem“, objašnjava advokat.

PROČITAJTE JOŠ:

S druge strane, u Prekršajnom sudu malo je postupaka u vezi sa maloletničkim nasiljem u školi koji se vode protiv roditelja. U poslednje četiri godine – svega tri, i nijedan roditelj nije kažnjen, objasnila je ranije predsednica Prekršajnog suda Olivera Ristanović.

„Vrlo često ne poznajemo svoju decu, nekada su oni u kući jedno, a u školi potpuno drugo, i ako roditelj nema saznanja kako se njegovo dete ponaša u školi, ako mu na to nije ukazano, ako nije pozvan na razgovor, takvom roditelju ne možete staviti na teret da nije vršio dužan nadzor nad detetom. Da bi nasilni učenici bili kažnjeni za svoje ponašanje u školi, a roditelji na vreme obavešteni, ista pravila moraju da važe za sve podjednako. Da se obaveste roditelji deteta koje je učinilo neku radnju koja treba da bude sankcionisana, pa onda čak propisuje i da ukoliko se roditelj odmah neodazove da se takvom detetu određuje psiholog ili pedagog koji će zastupati njegove interese, ali da neodazivanje roditelja svakako nije okolnost koja će odlagati delovanje škole“, napomenula je Ristanovićeva.

Ilustracija: Shutterstock

Udaljavanje učenika sa nastave rešenje za bahate učenike

Još jedna od novina koja će sačekati đake u drugom polugodištu je mogućnost da svi učenici koji se ponašaju bahato, koji maltretiraju drugu decu i nastavnike, uništavaju školsku imovinu ili imovinu drugih đaka, budu udaljeni sa nastave minimum pet dana.

Rešenje o udaljavanju učenika sa nastave donosi direktor škole, a tada, zapravo, učenik prelazi na onlajn nastavu. Roditelj učenika i učenik dužni su da se informišu o toku nastave, a škola je u obavezi da učeniku dostavi materijal za rad kako bi se obezbedio kontinuitet u procesu nastave.

Član Upravnog odbora Društva direktora Srbije i Radne grupe za sprečavanje nasilja u školama Robert Džunić navodi za Nova.rs da učenik može biti udaljen iz neposrednog obrazovno-vaspitnog rada najkraće pet radnih dana, a najduže do okončanja vaspitno-disciplinskog postupka.

„Direktor škole nakon procene Tima za zaštitu u školi, donosi rešenje o udaljenju učenika. Udaljenje učenika nije kazna, to je mera koja je u interesu smirivanja situacije u školi kao i smanjenja napetosti u školi. Ova mera predviđena je kao preventiva koja treba da se pozitivno odrazi na ponašanje učenika i na sam rad škole“, kaže Džunić.

Prema izmenama Zakona, vaspitno-disciplinski postupak pokreće se za teže povrede obaveza učenika kao što su nasilje, zlostavljanje, zanemarivanje, diskriminacija, povrede ugleda, časti i dostojanstva.

U težu povredu obaveze učenika spadaju posedovanje i upotreba droge, alkohola, nikotinskih proizvoda, kao i unošenje u školu oružja i drugih predmeta kojim može da se povredi drugo lice.

Foto: Printscreen/@dkrasojevicpavicevic, Tviter

Džunić objašnjava da se udaljenje učenika, odnosno njegovo odsustvo ne smatra neopravdanim izostancima.

„Njegovo odsustvo tretira se kao učenje na daljinu, odnosno, onlajn nastava. Ova mera je preventivnog karaktera koja u teškim situacijama daje vreme školi za pravedno i zakonsko postupanje, a samom učeniku da ukaže na važnost poštovanja pravila u školi i ispunjavanja obaveza učenika. Ova mera obavezuje roditelje na aktivno učešće u svim oblicima pojačanog vaspitnog rada sa učenikom kao i član zakona koji definiše odgovornost roditelja“, smatra on.

Takođe, među novinama je i brojčana ocena iz vladanja od drugog razreda osnovne škole i ona ulazi u prosek i utiče na opšti uspeh učenika. Džunić ističe da je cilj brojčane ocene iz vladanja da ponašanje učenika bude vidljivo i za učenika i za roditelja, jer je dosadašnja praksa pokazala da roditelji i učenici opisne ocene iz vladanja ne sagledavaju na pravi način.

„Do sada se na ponašanje učenika reagovalo vaspitnim i vaspitno-disciplinskim merama, a ocene iz vladanja se utvrđivala na polugodištu i kraju školske godine, dok je u toku polugodišta bila opisna. Sada će ocena iz vladanja pratiti izricanje vaspitnih i vaspitni-disciplinskih mera i biće odraz sveobuhvatnog ponašanja učenika u datom momentu“, priča on.

Novina u zakonskom okviru je i nemogućnost ispisivanja učenika iz škole do okončanja vaspitno-disciplinskog postupka, što treba da spreči dosadašnje zloupotrebe.

Dešavalo se da đaci protiv kojih se vodi disciplinski postupak ispišu se iz škole i upišu u drugu srednju školu. Stara škola obustavlja disciplinski postupak, a nova nema osnova da ga pokrene, tako prolaze bez ikakvih posledica.

BONUS VIDEO: Osvetnička pornografija: Iživljavanje bez kazne

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare