Foto:EPA-EFE/ANDY RAIN

"Ukoliko vam turističke agencije traže doplatu za aranžman od prošle godine, možete tražiti novac nazad. To je lopovluk i obmana turista", prokomentarisao je za Nova.rs Goran Papović iz Udruženja potrošača aktuelnu priču oko turističkih aranžmana i doplate za putovanja.

Turistička sezona samo što je krenula, a potrošači su već pred pravim izazovima i nelagodama. Nakon što su aranžmani počeli da se rezervišu, turističke agencije pozvale klijente nudeći im zamenu za aranžmane koje nisu mogli da iskoriste prošlog leta.

Uglavnom se nude aranžmani za isti datum i mesto, ali postoje i slučajevi da se od putnika koji su rezervisali hotele traži doplata, o čemu je Nova.rs pisala u sredu. Čitaoci našeg portala pisali su i rekli da su imali problema sa agencijama, budući da su im tražili doplatu za isto mesto koje su rezervisali prošle godine. Takve doplate pored toga što nisu predviđene ugovorima sa agencijama, u nekim slučajevima su pravo malo bogatstvo, budući da se njihova cena kreće između 8.000 i 13.000 dinara.

Pred putnicima je nekoliko dilema: Možete li da povratite do sada  uplaćeni iznos, šta ako nećete da doplatite i može li da vam propadne novac?

Goran Papović iz Udruženja potrošača kaže za Nova.rs da turisti imaju pravo da traže povraćaj kompletnog avansa za putovanje, ukoliko im se traži doplata novca za aranžman iz prošle godine.

“To je jedna veoma bitna tema, o kojoj se već neko vreme govori. Agencije traže doplatu za putovanja u iznosu između 8.000 i 13.000 dinara. To ne stoji u ugovorima između potrošača i agencije, pa u tom slučaju turisti imaju pravo da traže povraćaj novca, ukoliko ne žele da doplate”, kazao je za Nova.rs Goran Papović.

On dodaje da ne možete da naplaćujete nešto što nije predviđeno ugovorom.

“To je čist ćar. Jednostavno, nedopustive su takve stvari. Potrošač ima pravo da traži da mu se kompletan novac koji je uplaćen vrati ukoliko agencija zahteva doplatu. Dešavaće se da će vam agencije reći da morate da doplatite, ali vi jednostavno ne morate da uradite to. Sav gubitak koje su imale turističke agencije, one ovakvim stvarima nastoje da nadoknade. Prosto, doplate nisu evidentirane u poslovanju”, priča Papović.

Dodaje da je neophodno da se potrošači informišu pre nego što uplate aranžmane, ali ipak krivi agencije.

Foto: Shutterstock/trabantos

“To je čist lopovluk, nemam drugo šta da kažem. Kad bih rekao da je obmana, bio bih blag. Pre bih rekao da je u pitanju lopovluk. Za sada, puno je žalbi na doplate, ali još uvek se nije došlo do sudskih postupaka”, nastavio je on.

Na naše pitanje za koju zemlju je najviše bilo prigovara oko doplate novca, Papović kaže da je nedvosmisleno u pitanju Grčka.

“Za Grčku je najviše bilo prigovara oko doplata. To je nekako I najprirodnije jer turisti iz Srbije najviše idu u ovu zemlju. Ne bih posebno izdvajao na koje agencije ima najviše prigovora za doplate. Za neke stvari je još rano, sezona je tek krenula”, zaključio je Papović.

Agencije: Avans možete povratiti, ali doplatu morate platiti

Prirodno, vlasnici turističkih agencija ne vide ništa sporno u tome da se traži doplata za zamenska putovanja, budući da nije ista cena u maju i junu.

„Ako je neko recimo rezervisao termin u maju i sada, zbog toga što ne može u istom periodu da dobije odmor, želi da to zameni za termin u julu, koji je u jeku sezone, cena ne može da bude ista. To ugovori i ne garantuju“, rekla je za Nova.rs Vera Kristić, članica Upravnog odbora Udruženja turističkih agencija Srbije.

Ona kaže da da se dešava da pojedini hoteli traže doplatu za iste aranžmane od prethodne godine, ali da se od hotela u tom slučaju traži da doplata bude minimalna.

Miloš Belošević iz agencije Big Blue kaže za Nova.rs da je turistima ostavljen izbor da li će uopšte putovati. Naglašava da ukoliko putnici odustanu, avans će im biti vraćen, ali ističe da se doplate moraju regulisati.

„To nije generalno regulisano. Ljudi su pre dve godine rezervisali neke destinacija, pa ako žele da budu u istom mestu i istom hotelu, neće biti problema nikakvih. Ukoliko se putnik odluči da menja nešto u aranžmanu, na primer da pomeri putovanje sa maja na jul, mora da doplati to“, priča Belošević za Nova.rs.

Na pitanje šta će biti ukoliko putnik odbije da plati doplatu, Belošević kaže da nije sporno da će agencija vratiti novac.

„Uredba o zamenskom putovanju dala je mogućnost putnicima da im se povrati novac, ukoliko ne žele da putuju. Oni sa tim papirom na kojem piše koliko novca su uplatili agenciji, mogu da refundiraju od 1. januara 2022. godine. Ali, ukoliko menjaju aranžman, hotel ili termin, doplatu moraju platiti“, rekao je Belošević iz agencije Big Blue.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar