Foto: N1

Odgovorni urednik nedeljnika "Vreme" Filip Švarm izjavio je večeras da tvorac lažnih vesti u Srbiji jeste državna politika a da je publika sluđena i u nekim slučajevima prepoznaje lažne vesti, dok u nekima ne.

Na onlajn konferenciju „Epidemija lažnih vesti“, na kojoj su predstavljeni rezultati istraživanja prema kojima je na naslovnim stranama srpskih dnevnih novina gotovo svaki šesti naslov objavljen tokom 2020. godine bio lažna vest, Švarm je kazao da veliki broj građana na medije gleda kao na vid rijalitija.

On je naveo da se predsednik Srbije Aleksandar Vučić građanima obraća u vidu učesnika rijalitija, sa većim akcentom na načinu govora nego na izgovorenom zbog, kako je kazao, „da li je bio ljut na koga je bio ljut i slično“.

Istraživanje „Spoljnopolitičke posledice kovid-19 krize po Srbiju“ koje je sproveo Savet za strateške politike (CFSP) uz podršku ambasade SAD, pokazalo je da list Večernje novosti kreirao najveći broj lažnih vesti.

Direktor i glavni urednik agencije Beta Radomir Diklić kazao je da tabloidi nemaju kapaciteta da kreiraju lažne vesti mnogo dalje od „velikog naslova koji zauzima najveći deo stranice novina“, dok Politika i Večernje novosti takav kapacitet imaju i koriste ga kako bi služili režimu na spoljno-političkom planu.

„Imamo situaciju u kojoj ne možemo reći šta će sutra predsednik da predstavi kao naše prioritete u spoljno-političkoj strategiji“, naveo je on.

Diklić je rekao da je bivši američki predsednik Donald Tramp, između ostalog, „na kovidu pao“, dok se Vučić trudi da iskoristi kovid krizu kako bi zadržao vlast i veće poverenje građana.

Diklić je ocenio i da nigde u svetu visoki državni funkcioneri ne dočekuju „sanduk sa vakcinama“.

Glavna urednica Novog magazina Nadežda Gaće kazala je da doček premijerke Brnabić kineskih vakcina, u sredu uveče, nije imao za cilj da se „dodvori građanima“ Srbije već liderima zemalja iz kojih stižu kontinenti vakcina.

Direktor i glavni urednik Foneta Zoran Sekulić kazao je da lažne vesti ne moraju uvek da imaju negativnu konotaciju i da su „projektni zadaci“ medija podeljeni, da se iz „nekih centara moći“ koordinira šta će se gde pojaviti na naslovnim stranama.

Prema njegovim rečima, Politika i Večernje novosti kao ciljnu grupu imaju „srednju klasu i donosioce odluka“.

On je izneo podatak da se svega 15 odsto tekstova o Evropskoj uniji bavi pitanjem pristupa Srbije.

Istraživanje je pokazalo da su na naslovnim stranama kao glavna tema najzastupljenije bile vesti vezane za korona virus – ukupno 26,9 odsto i dnevna politika – 17,5 odsto, a od velikih spoljnopolitičkih partnera najzastupljenije su bile SAD 170 puta, Rusija 84 puta i EU – 50 puta.

Cilj istraživanja bila je analiza načina na koji su tokom prošle godine na naslovnim stranama domaće štampe predstavljani, sa jedne strane, zapadni partneri Srbije (SAD, EU i NATO), a sa druge Kina i Rusija.

Analizom su obuhvaćene 2.673 naslovne strane pet dnevnih novina – Večernje novosti, Danas, Blic, Kurir, Politika, Informer, Alo i Srpski telegraf, od 1. januara do 31. decembra 2020.

Od ukupno 2.673 glavne teme, lažne vesti čine 16,8 odsto.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar