"Dobar moler zlata vredi", ovom rečenicom vodio se Srećko Antonić (16) iz okoline Ljiga kada je nakon završene osnovne škole, trebalo da upiše srednju. Gledajući koliko njegova dva brata zarađuju baveći se molerajem, Srećko je upisao Građevinsku školu na Zvezdari u Beogradu, smer za dekoratera zidnih površina. Za Nova.rs kaže da se uopšte nije pokajao jer, pored toga što ide u školu, istovremeno dobija dnevnice od glavnih majstora kada je na praksi. Pored toga, čim maturira, on i njegova dva brata otvaraju firmu koja će se baviti pružanjem molersko-farbarskih usluga.
Srećka i njegovog drugara zatekli smo u radionici Građevinske škole kako gletuju. Priča nam da je u ovom zanatu budućnost.
„Uopšte nisam razmišljao o moleraju. Taj zanat su mi nekako braća približila i onda sam pomislio kako bi bilo super da svi zajedno, nekada, otvorimo firmu. Želja će mi se i ostvariti pošto braća već imaju iskustva, samo čekaju mene da završim školu“.
Dodaje da su mnogi njegovi drugari iz Ljiga upisivali četvorogodišnje škole samo zato što ih je bilo sramota da idu na zanat.
„Zapravo, oni ne znaju koliko može da se zaradi od ovog posla. Pravi majstor, onaj koji zna da radi svoj posao kako treba, može da bude vrlo tražen i dobro plaćen. Već sam stekao dosta znanja, a voljan sam da i dalje učim od drugih, što nam škola i omogućava jer tri puta nedeljno imamo praksu“, dodaje Srećko.
Darko Ikonić, učenik na smeru izvođač završnih građevinskih radova koji delimično obavlja i molerske poslove, za razliku od Srećka, planira da upiše Višu školu kako bi raširio svoja znanja.
„Građevina me je oduvek privlačila. Moj smer obuhvata keramičarske i farbarsko-molerske radove, ali bih voleo da naučim i druge tehnike. Zato ću sigurno produžiti školovanje. Velika je šteta što mnoga deca imaju predrasude o ovim zanatima koji mogu da im donesu mnogo para i to ne samo kada završe školu, nego i u toku školovanja. Pojedini učenici već dobijaju dnevnice od majstora kada idu da rade praksu, a verujte, to nam mnogo znači“, objašnjava Darko.
Iako je moler dobro plaćen, njega je u Srbiji jako teško naći. A ako ga i pronađete, morate da čekate na termin makar tri meseca. Pritom, za usluge koje nudi, trebalo bi da izdvojite pozamašnu sumu novca.
Nastavnik praktične nastave na smeru za dekoratere zidnih površina Goran Mijailović kaže za Nova.rs da upravo mali broj učenika na ovom smeru iz godine u godinu, potvrđuje tezu da „molera nema ni za lek“.
„Nažalost, tužno je koliko malo đaka upiše smer za molera. Prošle godine ih je bilo samo sedmoro, pre dve godine šestoro, dok trenutno imamo samo tri učenika treće godine na smeru za dekoratere. Dakle, njih šesnaestoro za tri godine, što je zastrašujuće“, priča nam nastavnik.
Dodaje da mu nije jasno zašto je situacija ovakva kada je plata solidnog molera i više nego dobra.
„Zapravo, oni rade na dnevnicu, a dnevnica solidnog dekoratera je od 50 do 70 evra. Poznajem puno majstora koji se bave ovim poslom, a koji ne mogu da pronađu pomoćne radnike. Oni tipuju na naše učenike, nagrađuju ih već na praksi tako što im daju dnevnicu, nadajući se da će ostati kod njih da rade. Međutim jako malo njih nastavi da se bavi ovim poslom uopšte, a oni koji ostanu, obično po završetku školovanja otvaraju svoje firme“.
Nastavnik Mijailović dodaje da mnogi učenici, posle završene škole, odlaze i u inostranstvu zbog veće plate.
„Iako u Srbiji vlada pomama za ovim majstorima, ipak postoji razlika u ceni. Dok ovde može da zaradi oko 70-80 evra, tamo može da se dobije od 100 do 150 evra po danu i što đaci kažu, idu dok su mladi jer kad se ožene, uglavnom se vrate u Srbiju“.
Najveći razlog što deca ne razmišljaju o ovom zanatu jesu, smatra nastavnik, roditelji koji im ne šire svest o prednosti ovog smera i uopšte škole.
„Definitnivno je u pitanju slabo interesovanje kako dece, tako i njihovih roditelja kojima je nekako draže da im dete ide u četvorogodišnju školu, pa potom da upiše studije. To je veoma pohvalno, ali isto tako može da se nastavi školovanje i posle ove trogodišnje škole, imamo dosta takvih primera“.
Iako se škola trudi da na svaki način obezbedi učenicima motivaciju za rad – stipendije, saradnju sa velikim fabrikama, razne prezentacije i radionice, poklone od brojnih firmi, ipak je njihovo interesovanje i dalje malo.
„Zaista šteta jer od ovog posla može i te kako dobro da se živi, da se ide na zimovanja, na letovanja, da čovek priušti sebi i svojoj porodici sve što im je potrebno. Jeste naporan rad, ali Bože moj, koji posao pa nije težak? Ipak, zarada je dobro. Ako je dnevnica 70-80 evra, izračunajte koliko je to para mesečno ako dekorater radi dvadesetak dana u mesecu, 10 neka odmara. A da ne pričamo ako je dnevnica veća“.
Osim što učenici sa nastavnikom Goranom obavljaju praksu u radionici škole, oni dobrovoljno održavaju i druge škole, pa su tako do sada pomagali u renoviranju preko sto škola u Beogradu.
„Pre nego što je nastupila pandemija koronavirusa, održavali smo i bolnice, domove zdravlja, vrtiće, dakle moji đaci i ja smo sve radili na humanitarnoj osnovi. Samo su nam ustanove obezbeđivale potreban materijal za rad, a ostalo smo mi odrađivali u danima prakse“:
Ne samo ovaj, nego većina smerova u Građevinskoj školi na Zvezdari nalaze se na „klimavim nogama“ zbog malog broja đaka 1. septembra. Zato nastavnici apeluju na roditelje da deci šire svest o ovim zanatima koji „zlata vrede“.
Direktor škole Rade Zejak ističe za Nova.rs da ove školske godine neće biti izvođača završnih instalaterskih građevinskih radova.
„Nažalost, moraćemo da ugasimo ovaj četvorogodišnji smer. Morali smo da upišemo ponovo jedan smer koji jedno vreme nije bio zastupljen, a to su operateri gradnje i oni obuhvataju nekadašnje zidare, tesare, a sada imaju nov naziv. Upravo su ti novi nazivi zbunjujući za roditelje jer ne znaju šta se pod njima podrazumeva kao što je slučaj kod molera koji su po novom dekorateri. Njihov naziv je potpuno opravdan jer oni su na granici umetnosti, zapravo je i prevazilaze jer ovladavaju novim tehnikama i novim materijalima“, objašnjava direktor.
BONUS VIDEO: Učenici na smeru rukovalac građevinskom mehanizacijom u Građevinskoj školi na Zvezdari
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare