Nošenje zaštitnih maski u javnom prevozu je obavezno, svi prevoznici moraju to obaveštenje da istaknu na ulasku u vozilo, kontrolori "Bus plusa" treba da opomenu putnike pri kontroli karata ako vide da nemaju masku, ali ne postoji nikakava kazna za onoga ko se o ovu obavezu ogluši.
U SOS sindikatu, koji deluje pri GSP-u Beograd, za Nova.rs navode da sprovođenje ove mere u praksi nije izvodljivo.
Štab za vanredne situacije u Beogradu usvojio je preporuku o obavezi korišćenja zaštitnih maski u javnom prevozu, jer su autobusi i tramvaj mesto gde je povećan rizik zaraze od virusa korona.
Gradonačelnik Zoran Radojičić, zamolio je građane da se pridržavaju preporuka epidemiologa, pošto u prestonici beležimo povećan broj obolelih.
Međutim, nije jasno ko je taj ko će eventualno kazniti građane koji ne nose maske, kao i na osnovu koje odluke i po kojim kriterijuma.
Ivan Mihajlović, predsednik SOS sindikata, objašnjava za Nova.rs da je na osnovu dosadašnjeg iskustva i zapažanja zaposlenih tokom vanrednog stanja, kome mogu da posvedoče i sami putnici, provođenje zaštitnih mera – neizvodljivo.
On navodi da ni u periodu redukovanog javnog prevoza, policijskog časa i uvođenja koridoriskih linija namenjenih isključivo za prevoz zaposlenih, nije bilo moguće sprovesti prevenciju do kraja.
„Pokušajte dalje da zamislite kako izgleda u vozilu javnog prevoza, ako se uzme u obzir da je naša prestonica višemilionski grad i da je nemoguće, primera radi, svakog putnika ponaosob legitimisati i utvrditi njegovu ispravnost po standardima uvedenim u vreme vanrednog stanja“, dodaje.
Vozači se, prema njegovim rečima, ponašaju u skladu sa svim propisanim merama zaštite, ali to se ne može reći za putnike.
„Nemamo saznanja da postoji neki akt koji bi uređivao kontrolu putnika, a tiče se korišćenja zaštitnih sredstava pri ulasku u vozila gradskog prevoza, u većini slučajeva mere se ne poštuju. Veoma malo je savesnih u pogledu nošenja maski i rukavica“, navodi.
Ističe da u vreme takozvanih špiceva nema reči o naizmeničnom, odnosno sedenju po pravilima koja su obeležavanjem sedišta sprovedena.
„Jednostavno, prevelike su gužve za ovaj način redukcije sedenja i držanja odstojanja. Mi kao preduzeće kuburimo sa pitanjem naplate i sa svešću putnika od kojih se 40 odsto minimum i dalje ‘švercuje’, pa iz toga možete stvoriti približnu sliku o pojedinačnoj odgovornosti prosečnog putnika u Beogradu u vreme pandemije“, kaže Mihajlović.
Jedan od najvećih problema je, prema njegovim rečima, pravilo otvaranja, najpre prvih vrata za ulaz, a zatim ostalih za izlazak putnika.
„To je prosto neizvodljivo iz mnogo razloga, jer imamo situacije u kojima se gradske linije preklapaju i koriste zajednička stajališta, gde u određenim situacijama imamo i po tri vozila u stanici, što ovaj sistem prijema putnika čini nemogućim iz mnogo razloga.
Valjalo bi, iz drugih, osnovnih, bezbednosnih razloga, uzeti u obzir činjenicu da očigledno mnogi od njih nisu upućeni u nova pravila, što unosi dodatnu pometnju i stvara napetost među korisnicima, ali i sav pritisak, koji po pravilu u ovakvim situacijama, biva prebačen na vozače“, naglašava Mihajlović.
Kada je u pitanju obeležavanja vozila zbog držanja fizičke distance tič, kako dodaje Mihajlović, nalepnice su uglavom poskidane, odlepljene, išarane ili na neki drugi način uništene.
„Niko ih ne obnavlja, niti o tome vodi računa, pa pozivamo odgovorne da kontrolišu ispravnost obeležavanja vozila. Smatramo da u određenim periodima nije moguće držati fizičku distancu zbog povećanog broja putnika, a smanjenog broja vozila. Podsećamo da je na snazi letnji red vožnje sa smanjenim brojem vozila za oko 30 odsto“, navodi Mihajlović.
Bez obzira što su sva vozila obeležena znacima za ulaz i izlaz iz vozila, vozači nisu u mogućnosti da svakog ponaosob o tome obaveštavaju, pa se masovno dešava da putnici čekaju da se otvore vrata za izlaz da bi na ista i ušli.
„S obzirom na to da su naši vozači jedino osoblje u vozilima i nemaju nadležnost da bilo kome ne dozvole ulazak u vozilo, smatramo da postupak kontrole koji se tiče nošenja zaštitne opreme uopšte ne postoji“, zaključuje Mihajlović.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare