Školska godina samo što je počela, a problemi u prosveti se već nižu jedan za drugim. Tako se u jednoj beogradskoj Osnovnoj školi nastavnici i đaci suočavaju sa, kako deluje, nerešivom situacijom - nastavnik fizike je otišao na bolovanje, a njegove zamene nema. Jednostavno, nema zamenskog nastavnika ni na Birou, a ni u drugim školama. Direktori se hvataju za glavu i pokušavaju čak i preko različitih prosvetnih grupa na društvenim mrežama, da pronađu nastavnike, kako đaci ne bi gubili časove.

Mama jednog šestaka izrazila je zabrinutost na Fejsbuku što njen Lazar nema časove fizike, a tek je dobio ovaj predmet. Plaši se kako će „razumeti materiju“, ako je već na samom početku školske godine ostao bez nastavnika fizike.

„Pazite situaciju: Laza je dobio fiziku. Posle prvog časa, iako im je predavana samo teorija, rekao je da mu se ne dopada, da ga zbunjuje i čini ga konfuznim. Pomislila sam – šta će biti kasnije, kada počnu da uče sve one formule i rešavaju zadatke. I sada sam ja uplašena, dok je on ‘hepi’ jer je bez fizike. Da vas pitam – kako je moguće da škola ne može da pronađe zamenskog nastavnika? Oni non-stop imaju fizičko i igraju fudbal“, opisala je ova mama.

PROČITAJTE JOŠ:

Nažalost, ovakva situacija je vrlo dobro poznata. I nije reč samo o fizici.

Nova.rs je još u februaru pisala o novobeogradskoj školi „Branko Radičević“ koja je dve nedelje bila bez nastavnika matematike.

Tada je direktorka škole Suzana Lipić istakla da je i sama iznenađena zbog situacije u kojoj su se po prvi put našli i nastavnici i đaci.

„Odmah smo konatktirali Biro, međutim rekli su da nemaju taj nastavni kadar. Zvali smo i druge škole, pisali raznim prosvetnim grupama po društvenim mrežama sve u svrhu da dođemo do kadra koji nam fali, ali bezuspešno. Mi smo povezani sa grupom direktora, pokušavamo jedni drugima da pomognemo na neki način, šaljemo informacije, dajemo kontakte, ko ima nekog nastavnika, a koji je slobodan… Tako komuniciramo i na različite načine se dovijamo da pokrijemo kadrove koji nam nedostaju. Ovo se nikada nije dešavalo, ali verujte, u poslednjih četiri meseca, različiti profili nam daju otkaz, čak četvoro njih što nastavnici, što tehničko osoblje, što domar. Jednostavno, postalo je bezstimulativno raditi u prosveti“, objasnila je direktorka za naš portal.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Ipak, ne treba da čudi što nema nastavnika fizike jer je Opštu fiziku na Fizičkom fakultetu ove godine upisao samo jedan student.

Na to podseća i predsednica Sindikata obrazovanja Srbije Valentina Ilić koja za Nova.rs objašnjava na koji način se škole „dovijaju“ u ovakvoj situaciji, a da deca budu zbrinuta i bezbedna.

„U tom slučaju škola prepakuje raspored časova, ako uopšte može da ga prepakuje, pa onda, recimo, časovi budu u nizu da deca nemaju pauzu. Međutim, dešava se da ne mogu da prepakuju časovi, pa onda decu puste tih 45 minuta. Eventualno bi trebalo neko da uleće umesto nastavnika fizike. Međutim, problem je u tome što ti časovi nisu održani i što deca gube od gradiva i onda taj isti nastavnik koji dođe posle bolovanja, onda mu je puna glava i on mora da nadoknadi da bi prešao sa jednog nivoa na drugi, odnosno on mora da prođe ono što su propustili“, navodi naša sagovornica.

Dodaje da se svaka škola snalazi „kako zna i ume“, ali da je najvažnije da deca ne budu prepuštena sama sebi.

„Uglavnom se dešava da neko drugi drži svoj čas, recimo dva časa muzičkog ili likovnog ili fizičkog. Svakako, fale časovi koja deca nisu imala. A u najgorem slučaju je da budu slobodni taj čas, da imaju takozvani prozor i da o toj deci niko ne brine. Nastavnika fizike ne može niko da menja. Meni je bilo iznenađenje da škole u Beogradu za vreme korone nisu mogli da nađu nastavnika filozofije i onda sam shvatila da nema ni ovih društvenih smerova. Prirodni smerovi će da odu u naučno istraživački rad, negde sa strane da se uključe da rade za mnogo veće pare. Kada sam shvatila da nema filozofa i istoričara, e to je onda alarmantno“, tvrdi Ilić.

Valentina Ilić Foto:FoNet/Ana Paunković

Kada nastavnik odsustvuje iz škole zbog bolovanja, tada direktor treba da se obrati Birou odnosno tržištu rada, ističe Ilić.

„Direktor treba da vidi da li postoji neko ko će doći na zamenu. Ako nema zamene, pošto su direktori između sebe umreženi, oni mogu da vide da li neko može da upotpuni tu normu, na određeno, pa da uleti u školu da deca ne bi gubila časove. Šta reći, 2019. godine bilo je negde oko 1.200 neadekvatnih, dakle bez osnovnog akademskog obrazovanja, koji su radili po školama. Sada ih ima oko 2.500. To vam sve govori“, zaključuje naša sagovornica.

Ako nema stručne, onda nestručna zamena

Portparol Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije Vesna Jerotijević za Nova.rs navodi da u slučaju kada nastavnik, konkretno fizike, izostaje sa posla, a škola nema njegovu zamenu, odnosno stručnu zamenu tj.drugog nastavnika fizike, onda na njegovo mesto dolazi nestručna zamena.

„Umesto časova fizike, uskaču nastavnici srpskog, engleskog, matematike, ko god ima u tom trenutku slobodan termin. Oni predaju svoj predmet, kako ne bi bilo ‘prazanog hoda’, odnosno da deca budu zbrinuta. Dakle, neko od kolega ko ima pauzu, a predaje u tom odeljenskom veću, on onda zamenjuje čas. On drži svoj čas i u dnevniku upisuje svoj čas. Pa onda kada nastavnik odlazi, on onom prethodnom što je bio na bolovanju ustupa termine svojih časova, da ovaj nadoknadi. Prosto mora tako i tako je najsigurnije za decu“, objašnjava Jerotijević.

BONUS VIDEO: Prst u oko – dan posle škole počelo emitovanje novog rijalitija Elita