Foto: Predrag Petrović

Zbog ucenjivanja zaposlenih da će dobiti otkaz ukoliko ne prihvate otpremninu ili odlazak u inostrane fabrike, Fijatovi radnici sutra će u znak protesta blokirati Kragujevac. Za sada ne žele da otkrivaju kada i gde će tačno postaviti blokadu, a za Nova.rs kažu da je ova ponuda prelila čašu, te da ovakav Fijatov potez predstavlja "ekonomski kolaps" za Kragujevac.

Današnji pojedinačni razgovori, koji su se u intervalu od 11 do 18 sati obavljali sa zaposlenima u Fijatu, za Igora Anđića potpredsednika fabričkog sindikata „Nezavisnost“ znači samo jedno, a to je kako tvrdi – očigledno zatvaranje fabrike.

Bio je, kaže, iznenađen, što je predsednik države Aleksandar Vučić, jutros „izašao na televiziju“ i uz hvalospeve govorio o proizvodnji električnog automobila, dok su istovremeno Fijatovi menadžeri radnicima „nudili“ otkaze i pravili planove za zatvaranje fabrike.

Anđić za naš portal navodi i da je sindikat „odmah stupio u kontakt“ sa ministarkom za rad Darijom Kisić Tepavčević, te da, prema njegovim rečima, ministarka „nije imala pojma“ šta se danas dešava Fijatu.

„Verovali ili ne, ministarka je bila iznenađena kada je čula za otpremnine i odlazak u inostranstvo. Zvala je i predsednicu Vlade, koja takođe nije imala pojma. Sad, da li su toliko dobri glumci da stvarno o ovome ništa nisu znali, neću da ulazim u to. Ali, ovo je toliko ozbiljna stvar, da treba da ih bude briga. Država je trećinski vlasnik Fijata, silne subvencije je dala, a sada se dešava najgori scenario“, istakao je Anđić.

Prema njegovim rečima, „očigledno je i evidentno“, da je Fijat došao u Srbiju, samo da pokupi profit i da ga nije briga ni za radnike, ni za državu.

Dodaje i da je 2024. godina, za kada je najavljena proizvodnja električnog automobila, iz današnje perspektive „dosta daleko“, te da je pitanje šta sve do tada može da se desi. Prema njegovim mišljenju, najizvesnije je zatvaranje fabrike.

„Ako Fijat nije sposoban da organizuje proizvodnju u Kragujevcu, može slobodno da se pokupi i da ide, a da fabriku vrati državi. Ako će neko da zatvara fabriku, onda ćemo to da budemo mi, neće da nam je zatvara ni, Fijat ni bilo ko drugi‘‘, ogorčen je Anđić.

Predsatvnici Stelantisa i Vlade Srbije, 28. aprila u Beogradu su potpisali ugovor o proizvodnji električnih automobila, koja je najavljena za drugu polovinu 2024. godine. Vrednost ugovora je 190 miliona evra, od čega će iz državnog budžeta biti izdvojeno 48 miliona. Tada, niko nije spominjao ni socijalni program, ni slanje radnika u inostranstvo.

Foto: Predrag Petrović

„Ovde se radi i o politici i o ucenama. Ne može neko da uzima tolike godine subvencije od države kao što je Fijat radio i onda da se na ovakav način obračunava sa celim gradom. Desiće se lančana reakcija i ceo Kragujevac biće u ekonomskom kolapsu. Država mora hitno da reaguje. Pre neki dan su potpisali da će dati 48 miliona evra. Sada ispada da država plaća Fijatu da u Kragujevcu napravi opšti kolaps. E, to neće da može“, podvukao je sindikalac.

On je najavio i da su za sutrašnji protest dobili podršku Sindikata Fijat plastika, koji će im se pridružiti na blokadi, kao i da im se najavljuju građani i „još neke organizacije“. Ističe i da „ne računaju“ na saradnju sa Samostalnim sindikatom FCA, koji, kako kaže, ne radi u interesu radnika.

Podsetimo, zaposleni u Fijatu danas su dobili ponudu za dobrovoljni odlazak iz fabrike uz socijalni program, ili odlazak na rad u fabrikama u Poljskoj, Slovačkoj, Italiji i Nemačkoj u trajanju od dve godine.

Izjašnjavanje zaposlenih traje do 20. maja, a sindikati upozoravaju na brojne nedorečenosti u vezi sa ovim ponudama i strahuju da se iza svega krije planirano zatvaranje fabrike.

Bonus video: Od zamene radnog mesta do štrajka pred ministarstvom

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare