Foto: Nova.rs, Shutterstock

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić izjavio je danas da će uklanjanje starog Savskog mosta početi u junu, kao i da je dve godine rok za izgradnju novog mosta. Prema njegovim rečima, novi most će imati četiri saobraćajne trake, pešačku i biciklističku stazu, a u planu je i izgradnja tunela. Suprotno gradonačelniku, odbornik grupe Ne davimo Beograd Dobrica Veselinović za Nova.rs tvrdi da stari Savski most neće biti srušen i da ostaje na isotm mestu gde se i danas nalazi.

„Za nas je stvar vrlo jasna – ne vidimo nikakav razlog da se funkcionalni mostovi ruše. U situaciji kada je Beogradu najpotrebniji most na obilaznici kod Vinče, to je drumosko-železnički most koji bi trebalo da reši problem prevoza opasnih materija koje prolaze vozom ispod centra grada i to je prioritet u građenju. Dakle, ne rušenje nego građenje novih mostova koji bi rešili ozbiljne infrastrukturne probleme. Što se tiče Savskog mosta, podsetiću samo da bi se i ostvarilo, potrebno je da se vlast izbori sa velikim brojem građana koji će svakako braniti taj most. Što se mene tiče, taj most ostaje“, uveren je naš sagovornik.

Veselinović sumnja da je Šapićeva odluka o rušenju starog Savskog mosta konačna.

Dobrica Veselinović, Skupština grada Beograda Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

„Sumnjam da je ovo konačna odluka jer bila je i konačna odluka da se pravi gondola na Kalemegdanu, pa opet nije uspela. Mislim da ako zaista sruše Savski most, to će imati posledice po Vladu, Aleksandra Špaića i ne vdiim nikakvu mogućnost da se to zapravo i desi. U tom smislu, zaista mi je bezpredmetno da pričamo o rušenju funkcionalnih mostova u 21. veku kada imamo mnogo većih stvari koje treba raditi. Zašto da ga rušimo, zašto da ne napravimo most odmah pored njega?“

Naš sagovornik kaže da gradonačelnik očigledno ne zna kako funkcioniše saobraćaj u Beogradu.

„Gospodin Šapić ne razume ili se pravi da ne razume kako saobraćaj u Beogradu i bilo gde na svetu funkcioniše. Problem saobraćajne gužve i kretanje po gradu nigde nije rešilo proširivanje saobraćajnica nego ozbiljno ulaganje u javni prevoz“.

Četiri trake novog mosta o kojima govori gradonačelnik, prema Veselinoviću, neće doneti ništa dobro.

Pročitajte još:

„Četiri trake se slivaju opet u jednu i opet ništa nisu rešile. Preduslov i za tu ideju za koju mislim da je megolomanska i suluda je da se izbuši tunel kroz ceo Beograd u koji bi taj ceo saobraćaj trebalo da se uliva, dakle te četiri trake, a onda u tunel koji ide ispod od Gavrila Principa, toliko su daleko od ostvarenja. Stvarno je neozbiljno davati takve izjave“.

Prioritet je, naglašava Veselinović, pravljenje novih mostova i optimizacija javnog prevoza kako bi se smanjile saobraćajne gužve.

„Ne vidim nikakvog smisla rušenja funkcionalnih mostova u 21. veku, međutim ono što vlast želi je da udovolji interesima druge interesne grupe, a to su stanari Beograda na vodi. Kao što smo rekli na početku tako ćemo i sada, a to je da most ostaje“, ističe naš sagovornik.

Vujanić: Treba nam mostova

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić, ipak, nije toliko kritičan prema odluci o uklanjanju mosta.

„Koliko sam razumeo, na tom mestu će biti drugi most. Pariz ima 17 mostova, a mi svega tri-četiri. I fali nam još“, kaže naš sagovornik.

Prof. dr Milan Vujanić Foto:Nova S

Prema njegovim rečima, Savskim mostom ide tramvajski saobraćaj koji je još pre dvadeset godina planiran da se premesti na most na Adi, a čak je i ostavljen prostor za šine.

„Zato to i treba da bude glavna varijanta kojom tramvaj prelazi, a ne starim Savskim mostom. Taj most treba da služi za saobraćaj vozila, da bude kao što su planirali – da ima četiri saobraćajne trake, pešačku i biciklističku stazu. E tada je taj most u pravoj funkciji u kojoj i treba da bude i to podržavam iz sve snage. Koliko sam video, planira se još jedan most između starog Savskog mosta I Brankovog mosta, mada nisam siguran. Ako je to tačno, to samo dokazuje tvrdnju da mi nemamo dovoljno mostova. Mi ustvari moramo da rešimo problem prelaska Beograđana s jedne na drugu stranu i to ovaj most ne zadovoljava, em je u lošem stanju, em s jedne strane izlazi na semafor, znači na kraju mosta je semafor što je potpuno nelogično“, objašnjava profesor Vujanić.

Savski most Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Što se tiče planiranog tunela, profesor kaže da bi ostankom starog Savskog mosta, sve izgledalo presmešno.

„I ulazni pravci u most moraju biti takvog kapaciteta, pa se planira i jedan tunelčić koji bi omogućavao da se taj most koristi u normalne svrhe.
Zamislite da napravimo taj tunel koji je velika investicija, a da ostane ovaj most. Smejurija“.

Na pitanje da li će se izgradnjom novog mosta na mestu starog Savskog mosta smanjiti gužve u saobraćaju za 14 odsto, što je rekao gradonačelnik, naš sagovornik kaže da će se pritisak na ostale mostove sigurno smanjiti.

Foto: Video/Nova.rs

„Nisam se bavio proračunom, ne znam kako su došli do 14 odsto, ali taj most je vrlo malog kapaciteta jer kroz njega idu i tramvaji, a kad idu tramvaji, svi moraju iza njega. Dakle, njegov kapacitet je drastično manji, ako bude četiri trake, tek onda imamo kapacitet odličan, tako da će se pritisak na ostale mostove smanjiti“.

Profesor podseća na most „Gazela“ koji je i previše opterećen.

„Kada je pravljena Gazela, , tada je u saobraćaju bilo 10.000 vozila dnevno, ona je planirana da u dvadesetogodišnjem periodu dođe na 20.000 vozila dnevno, a ona je posle pet godina došla na 100.000 vozila, tako da smo mi za Gazelu zabranili teška vozila da idu, moraju da idu obilaznicom. Ona sada snabdeva saobraćajem oko 120.000 vozila dnevno, do 140.000. Zamislite koje je to opterećenje i koliko bi za Beograd značilo da ima i alternativni pravac o kom priča gradonačelnik, tako da sa saobraćajnog aspekta, mogu da kažem da je to jedno od rešenja koje Beogradu nedostaje da bi omogućilo da bar malo diše saobraćaj“, uverava naš sagovornik.

Naših skoro 100 miliona evra

Prema poslednjoj odluci gradske i republičke vlasti, za uklanjanje Starog savskog mosta i gradnju novog država će izdvoji 94 miliona evra.

Zapravo, 80 miliona evra biće obezbeđeno iz kredita koji treba po hitnom postupku da odobri Skupština Srbije.

Kreditorj e kineska korporacija a izvođač radova, naravno, kineska kompanija „Pauer Čajna“. Iz kredita se, kako je predviđeno, finansira maksimalno 85 odsto od ukupne vrednosti posla.

Zasad nije precizirano koliko će koštati uklanjanje, a koliko podizanje nove veze preko Save u „Beogradu na vodi“.

BONUS VIDEO: Aleksandar Šapić o uklanjanju Starog savskog mosta

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare