Foto: Nenad Mihajlović/Nova.rs

Turistička sezona je ove godine počela bolje nego 2021. godine, ali kriza tokom dve godine trajanja pandemije ostavila je posledice na poslovanje turističkih agencija u Srbiji i do sada je devet otišlo u stečaj, što nije konačan broj, rekao je danas direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (JUTA) Aleksandar Seničić.

On je za Betu rekao da je interesovanje građana za putovanja početkom godine prekinuo rat u Ukrajini, ali da posle Sajma turizama u Beogradu ponovo raste.

„Očekujemo da prodaja aranžmana za putovanja bude veća do 20 odsto u odnosu na prošlu godinu kada je dostignuto tek 50 odsto prodaje iz 2019. godine, pre početka pandemije“, rekao je Seničić.

Dodao je da su problemi u poslovanju turističkih agencija nastali zbog toga što država nije prepoznala taj sektor kao najugroženiji zbog nemogućnosti poslovanja i nije mu dodelila bespovratnu pomoć kao, na primer hotelima ili prevoznicima.

Pomoć u platama za zaposlene u agencijama, kako je ocenio,“nije bila nikakva pomoć, već populizam, jer su u trenutku kad nije bilo moguće poslovanje, bile prinuđene da plate poreze i doprinose na te plate pošto nisu smele da otpuste radnike“.

Pomoć agencijama je, kako je ocenio, bila neophodna u prvih nekoliko meseci, nakon početka pandemije, ali su krediti pod povoljnim uslovima sa jedan odsto kamate i rokom otplate od pet godina iz Fonda za razvoj odobreni manjem broju njih, nakon čega je nastala pauza u dodeli od dve godine.

Nedavno su, kako je rekao, ti zajmovi odobreni još jednom broju agencija, ali je to zakasnela pomoć.

Neke agencije su, prema njegovim rečima, otišle u stečaj i zbog toga što im je poslovni partner iz Grčke, kome su uplatili novac, ukupno dva miliona evra, otišao u stečaj i povukao i njih.

Seničić je ocenio da još ima oko 50 odsto neiskorišćenih vaučera, a da se otvaraju i novi problemi jer agencije koje se bave đačkim turizmom ne mogu više da realizuju uplaćene aranžmane zbog ogromnog poskupljenja goriva, pa je neophodna doplata koja nije velika, ali je komplikovana procedura koja podrazumeva raspisivanje javne nabavke.

„Zbog smanjenog obima posla u vreme najjače pandemije i nemogućnosti poslovanja iz agencija je otišlo 70 odsto zaposlenih i nakon novog zapošljavanja još nedostaje 40 odsto radnika koji su bili zaposleni pre pandemije, što će se odraziti na kvalitet usluge“, rekao je Seničić.

Veliki problem, prema njegovim rečima predstavlja i to što je u međuvremenu naraslo crno tržište u turizmu i da ima mnogio raznih udruženja i pojedinaca, naročito na jugu Srbije, koji se preko interneta bave turizmom, a da nisu registrovani, ali se ništa ne preduzima protiv takvog nelegalnog poslovanja.

Komercijalni direktor „Plana tursa“ Milan Vasić rekao je da su odobreni popusti od deset do 35 odsto na aranžmane tokom Sajma turizma podstakli prodaju putovanja, a da se najviše traže destinacije u Grčkoj, Turskoj, Crnoj Gori, Španiji i Italiji.

„Prodaju se aranžmani za jun, ali i za jul i avgust. U odnosu na prošlu godinu prodaja je mnogo bolja. Očekujemo da realizujemo i neiskorišćene aranžmane“, rekao je Vasić.

Prema rečima direktora agencije „Sabra travel“ Vladimira Vlaha turistički radnici su optimisti i ako se brzo završi rat u Ukrajini očekuju dobru sezonu.

„Najviše se traže destinacije u Grčkoj i Turskoj i to u vansezoni i sezoni, a prodaju su sigurno pospešili sajamski popusti od 20 do 40 odsto. Nadamo se da ćemo realizovati i 20 odsto preostalih, neiskorišćenih vaučera“, rekao je Vlaho.

BONUS VIDEO Turistička organizacija Budva: Svaka roba ima svog kupca, pa i ležaljka od 100 evra

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar