Foto:Wavebreak Media LTD profimedia; Vesna Lalić/Nova.rs; shutterstock; promo logo

Veliki požar prethodne sedmica u Rakovici video se praktično iz svih delova grada, a na terenu je bilo čak sedam vatrogasnih vozila koji su gasili vatrenu stihiju. Zvanično saopštenje bilo je da je požar izbio u nekoliko napuštenih vagona i da je zahvaćeno nisko rastinje, ali Nova.rs došla je do saznanja da su između ostalog goreli i stari železnički pragovi. Oni sami po sebi nisu problem, ali se radi zaštite premazuju kreozetnim uljem koje prilikom požara može biti toksično i opasno po okolinu. Iz "Infrastrukture železnice" potvrdili su za Nova.rs da je gorela izvesna količina starih železničkih pragova, ali da se ne zna kolika je njihova opasnost.

U sredu uveče građani Beograda uočili su vatrenu stihiju koja je zahvatila opštinu Rakovica, nakon čega su stigle informacije da je požar izbio u nekoliko napuštenih vagona. U toku noći on je lokalizovan, međutim veći problem od samog požara bilo to šta je gorelo.

Nova.rs došla je do informacija da su u pitanju stari železnički pragovi koji se zbog kvaliteta i očuvanja premazuju kreozetnim uljem. To je toksična tečnost, koja može biti potencijalno opasna kada dođe u kontakt za životnom okolinom.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Kako tvrde iz preduzeća „Infrastruktura železnice Srbije“ za Nova.rs u pitanju su železnički pragovi koji su davno deponovani na područje stanice Rakovica.

„Pored starih vagona koji pripadaju železničkoj kompaniji ‘Srbija voz’, tom prilikom gorela je i izvesna količina starih železnickih drvenih pragova, koji su davno deponovani na područje stanice Rakovica. Reč je o drvenim pragovima koji su se na ovoj lokaciji nalazili duži niz godina i predstavljaju istorijski otpad srpskih železnica. Reč je o istorijskom železničkom otpadu, a ovaj problem godinama, pa i decenijama nije rešavan. Ni država, a ni železnica ranije nisu dovoljno pažnje posvećivali rešavanju ovog problema“, kažu za naš portal iz ove firme i dodaju:

„Aktuelno rukovodstvo “Infrastrukture železnice Srbije” je prvo koje je shvatilo ozbiljnost i težinu ovog problema i započelo njegovo rešavanje, dobivsi istovremeno pomoć i poverenje drzave, koji se najbolje ogledaju kroz visinu odobrenih sredstava našoj kompaniji za te namene i saniranju ovog problema“, odgovaraju oni.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Petar Bulat: Sigurno da je bilo nekih toksičnih materija, bez meranja ne može znati koliko je toga gorelo

Toksikolog Petar Bulat kaže za Nova.rs da su najveću opasnost pretrpeli vatrogasci koji su gasili požar, ali da bez merenja ne možemo znati kolika je tačno opasnost bila.

„Morali bismo da imamo meranja kako bismo sa sigurnošču mogli da znamo šta se dešava prilikom sagorevanja drveta premazanog krezolom. Teško je sada tačno reći koliko je to opasno, ali sigurno da je bilo prisustvo nekih toksičnih materija. Sa druge strane, odvojene su stvari da li je nešto prisutno ili je nešto opasno. Mi ne znamo koliko je toga gorelo“, podvlači Bulat.

On naglašava da su u svakom slučaju najveću opasnost pretrpeli vatrogasci koji su gasili požar.

„Tu na licu mesta nije bilo mnogo ljudi, izuzev vatrogasaca koji bi mogli da budu izloženi tim isparenjima. Koliko znam, taj prostor nije značajno nastanjem“, podvlači Bulat.

Iz firme naglašavaju da se prema važećim normama stari drveni železnički pragovi premazani kreozetnim uljem tretiraju kao opasan otpad, zbog čega postoji određena opasnost po građane.

„Kolika tačno, stručne službe Infrastrukture železnice Srbije trenutno ne mogu sa sigurnošću da tvrde. Odgovor na to pitanje treba da daju druge institucije. Drveni železnički pragovi se u saobraćaju koriste kako na srpskim, tako i na evropskim prugama. Oporedeljenje evropskih železnica je da se oni postepeno zamenjuju betonskim, ali je to skup i dugotrajan proces, koji nigde u svetu, pa ni u Srbiji, ne može da bude brzo završen. Prateći evropske trendove zaštite životne sredine, i Srbija je započela rešavanje ovog višedecenijskog problema srpskih železnica“, kažu iz „Železnica“ i dodaju:

„Kroz temeljnu i visemesečnu pripremu tendera za zbrinjavanje otpadnih drvenih železničkih pragova, pri tome jasno vodeći računa o vrlo aktuelnom principu zaštite životne sredine u postupcima javnih nabavki, prilično precizno smo utvrdili da na teritoriji Srbije ima oko 920 hiljada komada, ili 59.530 tona otpadnih drvenih železničkih pragova, od kojih su mnogi stari i po 40 i vise godina“, poručuju iz firme.

Dodatno, naglašavaju da je od dolaska novog rukovodstva zabranjena svaka dalja prodaja otpada.

„Direktor sektora za nabavke i centralna stovarista Boris Nikolić zvanično je zabranio0 svaku dalju prodaju i raspolaganje drvenim železničkim pragovima, osim stručnim službama Infrastrukture železnice Srbije. Na taj način, po prvi put “Infrastruktura železnice Srbije” započela je konkretne aktivnosti na upravljanju železničkim istorijskim otpadom“, kažu iz preduzeća za Nova.rs.

Za sada se niko od nadležnih institutucija nije oglašavao u kvalitetu vazduha nakon požara, niti je davao zvanične informacije koliko su građani bili ugroženi.

Bonus video: Požar na Novom Beogradu

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar