Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Fijatovi radnici iz Kragujevca imaju rok do srede da se izjasne da li žele da rade u inostranstvu, kako bi zagarantovali radno mesto kada 2024. počne proizvodnja električnog automobila. Na spominjanje "inostranstva", uglavnom se misli na Slovačku, gde je radnicima obećana mesečna plata od 800 evra. Međutim, izgleda da se Stelantisu žuri, pa su za rad u Slovačkoj pozvali i ‘‘svi ostali‘‘ radnici, za platu veću od one, koja se nudi Fijatovim radnicima.

Među Fijatovim radnicima kruži oglas jedne agencije za zapošljavanje u inostranstvu, u kome se pozivaju radnici da rade u autoindustriji u Slovačkoj. 

Prema tom oglasu, reč je o Stelentisovoj fabrici, ali nije precizirano u kom gradu. 

Dok su Fijatovi radnici, od Vlade Srbije i menadžmenta, danima zahtevali preciznije i konkretne informacije o uslovima rada u inostranstvu, u navedenom oglasu, do koga je došao i naš portal, pobrojane su mnoge stavke koje interesuju svakog čoveka koji se upušta u nešto nepoznato. 

Foto: Privatna arhiva

U tom oglasu, taksativno su navedeni iznosi plate, koji se razlikuju od perioda boravka. 

Tako je recimo,  neto plata za prvi i drugi mesec od 923 do 965 evra. U trećem mesecu plata je od 953 do 1.050 evra, a nabrojano je i koliko se dodatno plaćaju noćne smene, rad vikendom i za praznike. 

Istovremeno Fijatovim radnicima ponuđena je plata od 800 evra mesečno. Takođe imaju i bonuse, ali je od početka bilo sporno što nisu imali nikakve dodatne informacije.  

U oglasu (za sve ostale radnike) navedeno i da za posao mogu da konkurišu radnici sa, ali i bez radnog iskustva, pa se samim tim nameće logično pitanje, zbog čega se na Fijatove radnike vrši pritisak da ovu opciju prihvate kao ‘‘dodatnu obuku‘‘ za rad na električnim automobilima. 

Predstavnici sindikata ranije su u više navrata izjavljivali da je ‘‘Slovačka prevara‘‘ i da ta ponuda ni u kom slučaju nije ‘‘obuka za električne automobile‘‘, kako im je predstavljena. 

Oni su i za naš portal ranije izjavili da je fabrika u slovačkom gradu Trnava ‘‘zastarela‘‘ i da je njihova fabrika u Kragujevcu ‘‘sto puta modernija od nje‘‘.

Ponuda važi za 1.000 Fijatovih radnika

Stelantisova ponuda za rad u inostranstvu, predviđa odlazak u Slovačku, Poljsku, Nemačku i Italiju, ali je  i sama premijerka na sastanku u Kragujevcu izjavila da se ponuda u najvećem broju, čak 80 odsto,  odnosi na rad u Slovačkoj. 

PROČITAJTE JOŠ

Prema raspoloživim informacijama fabričkih sindikata, odziv radnika je ‘‘veoma slab‘‘, a koliko se njih izjasnilo za rad u inostrannstvu, biće poznato u sredu 15. juna, kada je i posladnji rok za prijavu. 

Situaciju sa pozivanjem na rad u Slovačkoj, jedan sindikalac je slikovito opisao i za Nova.rs rekao ‘‘da hvataju mrežom ko će da ide‘‘. 

Kragujevački portal ‘‘Glas Šumadije‘‘, piše da su ponudu za rad u proizvodnji automobila u Slovačkoj, dobili čak i Fijatovi vatrogasci i radnici obezbeđenja, koji su se takođe našli na spisku prekobrojnih.  

„Rukovodilac Industrijske bezbednosti nam je predočio da smo na spisku za odlazak u inostranstvo, na rad u proizvodnji, odnosno montaži. I tu se otkriva jedna laž, jer nije reč ni o kakvoj obuci. Radnike bezbednosti ne šalju na obuku iz protivpožarne zaštite, već na rad u proizvodnim pogonima. Suština je da se gasi Služba“,  ispričao je jedan vatrogasac za Glas Šumadije. 

On je naveo i da Služba protivpožarne zaštite broji 22 radnika, te da njihovim  slanjem u inostranstvo,  fabika u kojoj se radi sa lakozapaljivim materijalima i tečnostima, ostaje bez nadzora. 

„Jedini zakonski način da se ugasi celina poput Službe protivpožarne zaštite, bio bi gašenje same fabrike“, zaključio je sagovornik Glasa Šumadije. 

U Kragujevcu je danas održana treća runda pregovora Fijatovih sindikata i radnika sa Radnom grupom koju je formirala Vlada Srbije. Na pregovorima nije napravljeni nikakav značajan pomak, a novi sastanak zakazan je za sredu 15. jun u Beogradu. 

****

BONUS VIDEO: Uzmi ili ostavi u Fijatu?

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare