Deca sa zastitnim maskama idu u skolu
Foto:EPA-EFE/FELIPE TRUEBA

Nešto manje od tri nedelje pre početka školske godine jasno je da će deo đaka, posebno onih najmlađih da se i bukvano početkom septembra vrati u klupe. Međutim, kako će tačno izgledati povratak u školu dok još traje epidemija koronavirusa, trebalo bi da bude poznato tek danas posle dogovora Kriznog štaba i Ministarstva prosvete. Nakon toga prosvetni radnici moraće krajnje kampanjski u poslednjem trenutku da odrade sve neophodne pripreme da bi spremni dočekali prvi septembar.

A sudeći po najavama, čeka ih ozbiljan posao u kratkom vremenskom periodu.

Da li je moralo baš tako?

I pre nego što se nominalno završila prethodna školska godina u kojoj je nastava u drugom polugodištu realizovana na daljinu, u javnosti se uveliko postavljalo pitanje šta će biti na jesen.

Foto: Shutterstock

Uz sve ograde da je nastava na daljinu bila dobra jer je zbog više sile to bio jedini način da se realizuje u vreme vanrednog dana, i roditelji i prosvetni radnici su upozoravali na mnogobrojne manjkavosti ovog tipa učenja.

Međutim, bez obzira na polemiku za i protiv onlajn nastave, nadležni nisu izlazili sa nekim konkretnim rešenjima. Početkom jula resorni ministar Mladen Šarčević je najavljivao da se radi na „utvrđivanju kapaciteta osnovnih i srednjih škola, kao i visokih škola i fakulteta, za model kombinovane nastave koja bi podrazumevala da učenici naizmenično jedne nedelje idu u školu, a druge prate online nastavu“.

onlajn nastava
Foto: Shutterstock

Krajem jula ministar je najavio siguran povratak mlađih osnovaca u školske klupe. Kao razlog su navedeni problemi zaposlenih roditelja posebno kada su u pitanju dece uzrasta do 12 godina.

„Ta deca po zakonu ne mogu sama da ostaju kod kuće. Roditelji moraju da rade, a nema ko da čuva decu. Ujedno, ta deca treba da u školskoj sredini na neki način pedagoški sazrevaju“ objasnio je ministar.

Mladen Sarcevic
Mladen Šarčević Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

I tu nije ništa sporno, sa tim su se složili i mnogi roditelji. Ali je problem što od tog 24. jula kada je ministar to najavio do pre nekoliko dana, nije se znalo kako će taj boravak malih osnovaca u školi izgledati.

Rečeno je da se u školske klupe vraćaju učenici od prvog do petog razreda osnovne škole, dok će stariji osnovci kombinovati dolazak u školu i nastavu na daljinu.

Deca sa zastitnim maskama idu u skolu
Foto:EPA-EFE/FELIPE TRUEBA

Saopšteno je da će osnovci imati po četiri časa u školi, a časovi bi trebalo da traju po 35 minuta. Stigao je i raspored pa je tako predlog da od osam do 11 u školu idu učenici prvog i drugog razreda. Termin od 11 do 14 satu rezervisan je za treći i četvrti razred, od 14 do 17 za peti i šesti, a od 17 do 20 je termin sedmaka i osmaka.

Međutim, tek pre nekoliko dana epidemiolozi su nas obavestili da bi odeljenja trebalo da budu podeljena i da bi u njima trebalo da bude maksimalno po 15 đaka. I to sad već otvara novi krug problema.

škola
Foto: Shutterstock

Kako podeliti odeljenja i da li pojedine škole imaju dovoljno prostorija za uvećan broj odeljenja? Kada direktor škole reši problem prostora, ostaje problem učitelja. Da li će recimo učiteljica trećeg razreda koji podele u dva odeljenja držati časove i jednom i drugom i da li to znači da će jednu lekciju predavati dva puta? Ili će jedno odeljenje dobiti novu učiteljicu i ko će to biti? I koliko su te promene zgodne kada su u pitanju učenici nižih razreda?

Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Međutim, kada je rešeno i pitanje učitelja i učiteljica, na red stižu knjige. U normalnim okolnostima, na našem tržištu postoji više različitih udžbenika za određene predmete u pojedinim razredima. Svi ti udžbenici sadrže sve ono što je propisano nastavnim planom i programom, ali se raspored nastavnih jedinica mnogo razlikuje, što se pokazalo kao veliki problem tokom onlajn nastave.

Bilo je tako trećaka koji su recimo lekcije koje su po svojim udžbenicima učili u decembru, ponovo tokom nastave na daljinu učili opet u martu, jer njihov učitelj i onaj koji je snimao časova za RTS ne koriste isti udžbenik. Zbog takvih neujednačenosti, pojedine lekcije su se izgubile između redovne nastave i nastave na daljinu i nikada nisu objašnjene pojedinim đacima.

Ovaj problem koje udžbenike koristiti posebno je izražen kada su u pitanju učenici starijih razreda, za koje je ministar najavio mogućnost da će imati kombinovani oblik nastave, odnosno delom će ići u školu, delom časove pratiti od kuće.

Ovo su samo neka od pitanja i nepoznanica na koje bi trebalo da odgovor da jedno saopštenje sa sastanka resornog ministra i Kriznog štaba i to dvadesetak dana pred početak škole.

Sve će opet ići preko leđa roditelja i učitelja koji će u samom finišu pred polazak u školu morati da rešavaju ono što je već odavno moglo da bude poznato.
***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare