Foto: Vesna Lalić/Nova.rs; Foto:FoNet/Beoinfo; Beoinfo.rs; printscreen/SRBIJA2027.GOV.RS

Tokom juna bi, prema najavama, trebalo da krenu radovi na tunelu kod Ekonomskog fakulteta, ali i rušenje Starog savskog mosta i gradnja novog. Iako zvanično nije objavljeno kako će u narednom preiodu izgledati prestonički saobraćaj, izvesno je da nas čeka saobraćajni kolpas. Značajan teret biće prebačen na druge beogradske mostove , a najveću štetu pretrpeće i tramvajski saobraćaj.

Rušenje Starog savskog mosta i izgradnja novog najavljena je odavno, a radovi se prolongiraju još od 2019, jer se tome protivio dobar deo javnosti. Međutim, vlast taj projekat, na koji se očito obavezala potpisivanjem ugovora o Beogradu na vodi, sada najavljuje u sklopu projekata za Expo 2027.

Naime, na zvaničnom sajtu „srbija2027.gov.rs“ piše da ie gradnja tunela kod Ekonomskog fakulteta trebalo da počne još u februaru, dok je zidanje novog mosta preko Save predviđeno za drugi kvartal ove godine. To znači najkasnije do juna.

Savski most Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Predsednik privremenog organa Beograda Aleksandar Šapić najavom da će gradnja tunela početi u aprilu ili maju, probio je još jedan rok i to u svega nekoliko meseci.

Preusmeravanje saobraćaja

Stručnjak za saobraćaj Gradimir Stefanović u izjavi za Nova.rs kaže da je vrlo verovatno da će saobraćaj sa Starog savskog biti preusmeren na Brankov most. Tramvajske linije menjaće autobusi.

„Ono što znamo je da preko mosta idu tramvaji, automobili i autobusi. Ako se ne ide u neko veliko pretumbavanje mreže, onda je logično da autobuske linije idu na Brankov most. Dakle, autobuske linije 83 i druge će ići na Brankov most. Tramvaji nemaju alternativu. Ona koju možda imaju je – fiktivna. Most preko Ade je mnogo velika devijacija za to. Verovatno će neke trase tramvaja prebaciti na autobuske linije preko Brankovog mosta. Malo me brine to što ne vidim da će tramvajski saobraćaj moći uopšte da funkcioniše regularno, imajuću u vidu da je depo na Novom Beogradu, a težište linija je u centru grada. Nešto će oni morati da smisle. Postoji mogućnost da se vrati u opticaj depo na Dorćolu. To je jednom i urađeno prilikom neke rekonstrukcije. Nelogično mi je da tramvaji svaki put idu preko Mosta na Adi, pa ponovo da se vraćaju ka centru“, kaže Stefanović.

Foto: Printscreen/Naxi.rs

Napominje i da je bez rušenja Starog savskog mosta, na Brankovom gužva, što će se i nastaviti još većim intezitetom.

„Da pretpostavimo da 80 odsto ljudi nema aleternativu i da će nastaviti da koristi Brankov most, njima će doći još 30 odsto ljudi sa mosta koji se ruši. Onda će se saobraćaj razlivati, neki će bežati i na Gazelu i nju će zagušiti. Most na Adi biće ‘glavna mlada za udaju’, kaže Stefanović.

PROČITAJTE JOŠ

Dodaje da će se redovan tramvajski saobraćaj vratiti tek po završetku radova.

„Redovan tramvajski saobraćaj vratiće se tek kada most završe. Ovo koliko su rekli da će im trebati za most, je prilično optimisitčno. Važno je reći da je svaka alternativa mučna,jer nije nikakvo rešenje napravljeno. Mosta neće biti i trase na koju su navikli ljudi, takođe“, kaže Stefanović.

Kako za Nova.rs pojašnjava Stefanović, u zavisnosti od dinamike radova na izgradnji tunela kod Ekonomskog fakulteta, problemi sa saobraćajem mogu da se jave na ulaznoj i izlaznoj tački tunela.

novi izgled tunela kod ekonomskog fakulteta
Foto:printscreen/SRBIJA2027.GOV.RS

„U toj prvoj fazi neće puno smetati postojećem saobraćaju. Materijal koji se bude iskopavao, moraće negde da se izbaci. Pretpostavljam da se će se napraviti okna za izbacivanje. Ali to neće puno ometati saobraćaj, jer može da se radi noću, kako bi se izbegao saobraćajni špic“, kaže Stefanović.

Dodaje da je teško zaključiti unapred, jer još uvek nije poznata dinamika radova.

Međutim, sudeći prema najavama, radovi će zapravo krenuti demontažom parkinga ispred Ekonomskog fakulteta, gde će zapravo biti ulaz u tunel.

Koje saobraćajnice će biti zatvorene?

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže za Novu da u Beogradu ne postoji saobraćajnica, zbog koje bi stao saobraćaj, ukoliko bi bila zatvorena.

„Svaka od tih saobraćajnica može zbog kvara vode da bude zatvorena. Onda se prave alternativni planovi. Stari savski most, na kraju krajeva i nema neku propusnu moć. On izlazi na kružni tok, pa na semafor“, kaže Vujanić, ocenjujući da je saobraćaj koji ide preko tog mosta – problematičan.

Dodaje da će biti zatvorena saobraćajnica koja vodi direktno na most i deo neposredno ispred, kao i sa druge strane.

„Sve drugo će da funkcioniše“, kaže Vujanić.

Sagovornik Nova.rs kaže da kada je pravljen Most na Adi, ostavljene su dve saobraćajne trake za tramvaje.

Savski most Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

„Tada je i bilo planirano da se sa Starog savskog mosta isključi tramvajski saobraćaj, jer tramvaj koji ide do Novog Beograda, nema rezona da ide tim putem. Sve ovo je sada završetak tog plana. Tramvajski saobraćaj uvek može biti zamenjen autobuskim, ali ne toliko uspešeno jer ne može da pokrije kapacitetom tramvajski“, zaključuje Vujanić.

Podsetimo, tunel koji če povezati Karađorđevu ulicu i Ulicu despota Stefana gradiće kineska kompanija „Powechina“, a trebalo bi da bude završen 2030. godine. Procenjena vrednost radova je 235 miliona evra.

Izgradnja novog mosta takođe je poverena kompaniji Powerchina, a kako se navodi na sajtu „Srbija2027“ trebalo bi da gradnja bude završena 2027. godine.

Kako je Nova već pisala, Srbija se za taj projekat zadužila 80 mililona evra kod bankarske grupacije BNP Paribas, a kredit je osiguran kod China Export & Credit Insurance Corporation.

BONUS VIDEO: 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare