Samo dva sata prošlo je od objavljivanja informacije da je predsednik Vučić tražio da se ukine odluka da beogradski javni prevoz mogu da koriste samo zaposleni sa personalizovanim mesečnim kartama ili radnim nalozima, do odluke Sekretarijata za saobraćaj da od sutra svi Beograđani sa kartama mogu u gradske autobuse. To je u suprotnosti sa upozorenjima epidemiologa koji već danima poručuju da je javni prevoz glavno mesto za širenje zaraze.
„U autobus ulazi jedna po jedna osoba, a kod vrata će stajati redar koji će kontrolisati da li putnik ima personalizovanu kartu. Ukoliko nema, moraće da ima radni nalog – svaki dan mora da ima novi radni nalog.“
Navedeno pravilo o korišćenju gradskog prevoza svi smo naučili ovih dana, ali sada slobodno možemo da ga zaboravimo, kao da ga nije ni bilo, iako smo se njime detaljno bavili prethodnih dana.
Naime, plan o faznom širenju kruga korisnika gradskog prevoza u Beogradu, koji su članovi zdravstvenog Kriznog štaba za borbu protiv koronavirusa do 15:45 časova zdušno podržavali, pretvorio se od obaveznog uputstva u preporuku.
„Posle zahteva predsednika Republike Srbije i nove odluke Republičkog kriznog štaba kojom je obavezna instrukcija o organizovanju javnog prevoza pretvorena u preporuku, Sekretarijat za javni prevoz dao je instrukcije prevoznicima i uputio apel građanima“, saopštio je gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je, nepuna dva sata pre nego što je saopštenje gradskog sekretara stiglo do novinara, pomenut u vesti dnevnog lista „Kurir“, koji se pohvalio da je ekskluzivno došao do informacije da je upravo Vučić zatražio od premijerke Ane Brnabić da se ukine odluka da se od sutra u GSP vozila može samo sa personalizovanim kartama za zaposlene, kao i da prevoz funkcioniše kao pre vanrednog stanja.
Tako su naprasno zaboravljeni sva upozorenja i saveti epidemiologa o organizaciji javnog prevoza.
Pre samo dva dana je, recimo, epidemiolog dr Predrag Kon ne samo demonstrirao pravila u javnom prevozu u uslovima epidemije, nego je i rekao da je najvažnije da se u početku autobusima GSP voze samo oni koji su zaposleni.
„Očekujemo da će se nakon nedelju dana ovakvog korišćenja preći na to da prevoz mogu da koriste učenici, mlađi, zatim svi oni koji ne idu na posao, a tek na kraju stariji od 65 godina. Važno je to napomenuti jer su oni i dalje u najvećem riziku“, rekao je Kon.
Još jutros je i zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić podsetio, gostujući na TV Pink, da epidemiolozi upozoravaju da su gradski prevozi mesta gde je mogućnost zaraze povećana, tako da su za korišćenje vozila predviđene posebne mere da bi se to sprečilo.
Jedna od mera koje Vesić pominje već je postala prošlost – kako smo saznali iz saopštenja gradskog sekretara za saobraćaj, pošto javni prevoz mogu da koriste svi građani, ukidaju se redari koji su uvedeni na osnovu instrukcije Republičkog kriznog štaba radi kontrolisanja ko koristi javni prevoz.
Postavili bismo pitanje ko će kontrolisati da li se sprovode ostale preporuke zdravstvenog Kriznog štaba, odnosno da li putnici u vozilima nose maske i rukavice, da ulaze na prednja a izlaze na zadnja vrata, kao i da li održavaju međusobnu distancu od dva metra – ali je ovoga puta Sekretarijat unapred spremio odgovor.
Sekretar za saobraćaj Jovica Vasiljević apelovao je na građane „da poštuju preporuke epidemiologa, da koriste maske i rukavice, kao i da drže socijalnu distancu.“
„To će biti lična odgovornost građana, a ne odgovornost prevoznika“, poručio je Vasiljević.
Postavimo onda pitanje nešto drugačije – da li odgovornost za poštovanje preporučenih mera ipak treba da se podeli između građana i onih čiji je posao bio da osmisle i organizuju funkcionisanje saobraćaja u uslovima epidemije koja još nije proglašena završenom?
Radovanović o gradskom prevozu: Rizična odluka
„Previše žurimo. Reč je o rizičnoj odluci koja može da situaciju učini neizvesnijom. To je iskakanje koje može da se osveti“, tako epidemiolog Zoran Radovanović komentariše odluku da od sutra u vozila gradskog prevoza u Beogradu može da se ulazi sa svim Bus Plus kartama i da više ne postoji ograničenje koje vožnju dozvoljava samo zaposlenima.
„Ostaje samo da se nadamo da je u Beogradu broj zaraženih dovoljno nizak, pa da se to neće odraziti na epidemijsku krivu“, kaže Radovanović.
Poseban rizik vidi u gužvama koje su u beogradskom gradskom prevozu tradicionalne. Broj autobusa neće biti povećan, pa ni gužve neće biti smanjene, primećuje naš sagovornik.
„Savet je da onaj ko ne mora – ne ulazi u prevoz, naročito stariji. Maska i rukavice su, takođe, preporučljiva zaštita“, poručuje naš sagovornik.
Radovanović konstatuje i da privreda i život moraju da se vrate, ali ukazuje da je tempo kojim se to dešava brži nego što je očekivao.
„Bolje bi bilo da smo malo razvodnili te korake ka normalnom životu. Podaci nam još uvek ne dozvoljavaju ovakav tempo, rovita je situacija „, pribojava se Radovanović.
Bojana Milovanović
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare