"Podbacili smo sa ‚semafor modelom‘! Ako smo stvarno hteli da nam deca idu u školu i znali da onlajn nastava nije kvalitetna, bili svesni da je najmlađima neophodna neposredna interakcija sa nastavnicima i drugim učenicima, i da je važno da ostanu što duže u zelenom modelu, onda je sve drugo u ovoj državi moralo da se utiša! A nije se utišalo", revoltirano za Nova.rs priča Jasna Janković, predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije.
Krizni štab je 24. avgusta, nedelju dana pred početak školske godine, odobrio tri modela za nastavu od 1. septembra, u zavisnosti od situacije sa koronavirusom, po ugledu na evropske škole, a pod nazivom „model semafora”.
Međutim, roditelji i nastavnici su još tada strahovali kako će ovaj model biti implementiran u Srbiji, a njihove strepnje mesec dana kasnije pokazale su se opravdanim. Tutin je početkom meseca bila jedina opština u kojoj je nastava u srednjim školama bila organizovana prema trećem modelu, odnosno onlajn. Sada, skoro mesec dana od početka školske godine, kombinovana nastava primenjuje se u sedmom i osmom razredu osnovnih škola u devet opština, a u srednjim školama na teritoriji 45 lokalnih samouprava.
Treći model nastave (onlajn) primenjuje se u srednjim školama na teritoriji osam lokalnih samouprava. Iz Ministarstva prosvete poručuju da će i osnovci, od prvog do četvrtog razreda, preći na onlajn, ukoliko se u njihovom odeljenju pojavi troje zaraženih koronavirusom.
„Kad smo pre početka školske godine dobili informaciju o semafor sistemu, dopalo mi se, jer znam da je ta metoda funkcionisala u Austriji, Švajcarskoj i drugim zemljama. Tamo su tokom cele prošle godine prelazili ‚iz boje u boju‘, ali se znao red i poredak, pa sam se ponadala da će tako biti i kod nas. Nažalost, stvarnost me je demantovala“, naglašava Janković.
Đaci, kaže ona, ne znaju šta da misle o svemu tome.
“Nije im jasno zašto smo ih pustili da idu normalno u školu, da normalno žive, a da im sada tu školu opet ukidamo. Oni su deca i nije im jasno, a mi smo odrasli, a ni nama ništa nije jasno“ iskrena je naša sagovornica.
Klizimo ka novembru 2020. godine.
„Vraćamo se, ateriramo u taj crni novembar 2020., kada je bilo bolesno 10 odsto prosvetnih radnika i kada smo svi prešli na onlajn. Šta ćemo ako se i sada toliki broj nastavnika razboli, moramo opet onlajn, ali je pitanje ko će držati tu nastavu. Kada su se prošle godine učitelji razboleli, onda je ministarstvo proglasilo raspust, pa treba li da očekujemo i sad zimski raspust u oktobru. Za ovaj fijasko, ovoga puta nije krivo Ministarstvo prosvete, svi smo krivi. Vlast je najveći krivac jer postavlja pravila. Ne možemo mi da postavljmo pravila, moramo da funkcionišemo kao sistem“, naglašava Janković.
MN Kombinovana nastava u Evropi i Srbiji
„Kada dođe do podele odeljenja u dve grupe, jedna je onlajn, a druga u školi, to u Evropi, u razvijenim zemljama izgleda ovako: Jedni slušaju uživo, a drugi, koji su kod kuće, takođe u realnom vremenu prate šta nastavnik govori, jer postoji kamera koja snima i tako drži jedan čas za sve đake. Dok je u Srbiji drugačije: Polovina učenika jednog odeljenja je na času, a druga polovina kod kuće. Jedni uče pre podne u školi, a onda kad se završi smena, nastavnici šalju materijale drugoj polovini, da nauče sami. Nemamo nikakav uvid u znanje dece, pogotovo u mlađem uzrastu“ objašnjava Janković.
Naša sagovornica navodi da su deca teško podnela ovo razdvajanje.
„Naša deca su očajna i tužna. Ona su žrtve neorganizovane vlasti u zemlji. Mališani u nižim razredima prilaze svojim učiteljicama još od prvog septembra i stalno ih drže za ruku, traže da ih zagrle. Željna su pažnje, druženja, svojh učitelja i normalnog školovanja. Tek ćemo videti kako će sve ovo na njih da se odrazi. Deci nedostaju škola i njihovi drugari, i sve ono što školsko doba sa sobom nosi, a što smo im mi oduzeli“ zaključuje Janković.
Prvaci posebno osetljivi
Učiteljica iz Čačka Vesna Jerotijević predaje đacima prvacima, pa se posebno osvrće na probleme koje će imati ovi najmlađi učenici ukoliko budu morali da se prebace na onlajn nastavu.
„Za učenike prvog razreda presudan je taj momenat socijalizacije u školi i neposredan odnos u nastavi je nemerljivo važan. Nikakav onlajn čas to njima ne može da nadoknadi, kada oni treba da se socijalizuju i da stiču prva znanja Ta deca neće moći da funkcionišu u onlajn nastavi bez pomoći roditelja. Bez roditelja neće moći da pristupe onlajn platformi“ , kaže učiteljica.
Prvi model – zeleno svetlo: sigurno okruženje, svi učenici su u školi istovremeno. Deca sede zajedno, maske nose samo dok odgovaraju. Vakcinisani nastavnici ne nose masku.
Drugi model – žuto svetlo: Radi se po kombinovanom modelu od prošle godine, kao za učenike 7. i 8. razreda. Razlika jeste što se smena sprovodi na dnevnom nivou, ne na nedeljnom.
Treći model – crveno svetlo: Učenici i nastavnici moraju da nose maske, a nastava se odvija po kombinovanom modelu, koji se može primenjivati za učenike petog i šestog razreda.Ukoliko je lokalna samouprava u crvenoj zoni, osnovne škole prelaze na treći model nastave, a to znači obrazovno vaspitni rad putem nastave na daljinu.
Bonus video: Himna za početak školske godine
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare