Jelena Tušup Foto:Zoran Lončarević/Nova.rs

Portal Nova.rs danas slavi svoj prvi rođendan. Direktorka razvoja slavljeničkog portala Jelena Tušup u intervjuu za N1 je sumirala utiske, a otkrila je i kakve su ambicije i planovi portala, koji je za kratko vreme pridobio veliki broj čitatelja i jasno se pozicionirao na medijskom, digitalnom polju.

Portal Nova.rs je startovao 28. februara prošle godine, u osvit pandemije, okupivši ekipu iz 18 različitih redakcija – onlajn, novinskih, radijskih i televizijskih.

„Sve je posle toga bilo filmski, kao i u ostatku Srbije i sveta, uostalom – posle samo dve nedelje otišli smo da radimo od kuće, ređali su se policijski časovi, zatvaranja, hapšenje naše novinarke Ane Lalić…“, podseća Jelena Tušup u intervjuu za N1.

Prema njenim rečima, sve je kulminiralo tokom julskih protesta.

„Tada su jedino N1 i Nova detaljno prikazivali šta se stvarno događa ispred Skupštine. Tih dana Nova.rs je najviše porasla – izveštavali smo, kao i vi, o stvarima koje se događaju u centru grada, o kojima drugi ili nisu smeli, ili su ih debelo ‘šminkali’, ili su širili lažne vesti sa protesta. Gotovo svi čitaoci koje smo tada dobili su se zadržali, verujem zato što su prepoznali da pišemo o ljudima, događajima i stvarima kakvi jesu. Usledili su drugi i treći talas korone, sve vreme su trajali napadi vlasti“, navodi Tušup.

Portal je godinu završio na 7. mestu Gemuisove liste – sistem za merenje onlajn publike, sa više od dva miliona korisnika u Srbiji.

„To je za neke na tržištu bio šok, ali za nas nije, jer smo znali da sve vreme radimo pravu stvar i da će veliki broj ljudi to prepoznati. Tokom cele te turbulentne godine, najponosnija sam na ogroman entuzijazam i profesionalizam cele ekipe portala Nova.rs, koji svakog dana osećam iznova, jednostavno je neuništiv. Stvarno smo tek počeli“, navodi direktorka Tušup.

Poredak onlajn portala na Gemiusovoj listi se pravi prema broju korisnika (real users), što je samo jedan od parametara koji su u opticaju – analizom se vidi da neki portal ima mnogo više korisnika od drugog, ali daleko manje otvorenih stranica (pageviews) i daleko manje provedeno vreme (time spent) posetilaca na portalu, dodaje ona.

„To nije logično ako je poseta organska, a sadržaj kvalitetan. Jedino objašnjenje je da su takvi portali ‘nabildovali’ korisnike trošeći novac da bi prikupili posetioce raznim kanalima – društvenim mrežama, pomoću Gugla ili na druge načine, i da ne jure kvalitet. Dovoljan im je jedan klik korisnika u mesec dana, makar se on zadržao samo 10 sekundi, da bi taj korisnik bio u njihovom mesečnom izveštaju. I to je sveti gral koji većina juri“, objašnjava ona.

Nasuprot tome, dodaje, Nova.rs je pored 7. mesta po broju korisnika, 6. portal u Srbiji po ukupno provedenom vremenu korisnika na sajtu.

„Što znači da oni kod nas veoma pažljivo i dugo čitaju tekstove i gledaju video sadržaj. I za oglašivače, bar one na razvijenijim tržištima, parametar provedenog vremena je veoma važan, jer su svesni da je tada mnogo verovatnije da će korisnik videti i pročitati i njihovu oglasnu poruku“, kaže Tušup.

Tušup navodi da „u Srbiji svedočimo inflaciji ‘njuz’ portala, kao ni u jednoj drugoj zemlji okruženja“.

„Razlog nije to što su naši građani naprasno postali još veći konzumenti vesti nego inače, već je političke prirode. Vlast kreira svoje portale, kako bi preplavila tržište i što je moguće više potisnula slobodne medije. Neki od njih su, nezvanično, pod direktnom kontrolom pojedinih članova Vlade, dok su drugi indirektno zavisni od vlasti – najčešće prihodima. Kada bi se vlast sutra promenila, za kratko vreme bi poredak na listi izgledao drugačije – neki bi nestali, kao da ih nije ni bilo, a portali poput Nova.rs i N1, koji rastu organski, bez kupljene i ‘prelivene’ posete, stajali bi još bolje“, kaže ona.

Čak i poznavaoci ovog tržišta koji ne rade u medijima, dodaje Tušup, shvataju da je ovo veštačka situacija koja je tržišno neodrživa, opstaje samo dok traje ovakav odnos političkih snaga na liniji vlast-opozicija i unutar same vladajuće partije.

„Ipak, mi smo ubeđeni da će Nova.rs rasti čak i u ovim uslovima. To je utakmica na koju smo pristali, uz sve prepreke, kojih smo svesni. Oni trče sprint, jer im je vreme ograničeno. Mi trčimo maraton“, zaključuje Tušup.

Uspeh nameće još veće izazove. Na pitanje koji su to najveći izazovi na često nedefinisanoj medijskoj sceni u Srbiji, Jelena Tušup je rekla da je najveći izazov neuređeno tržište, kao i činjenica da vladini i provladini mediji „pumpaju“ i prenose jedni druge, prelivajući korisnike od jednog do drugog portala.

„Mi smo jedini portal u prvih 10 koji nije ni u jednom velikom medijskom ‘pulu’, porasli smo potpuno organski, za svega 10 meseci. Drugi najveći izazov sa kojim se suočavamo jeste da smo, kao i N1, etiketirani kao ‘opozicioni portal’, što je potpuno besmisleno. Mi svakodnevno kritikujemo i preispitujemo vlast, i ovu, kao što ćemo i svaku sledeću. To nije opoziciono delovanje, nego novinarstvo“, ističe ona.

Dodaje da su „u svakoj normalnoj državi mediji jedan od ključnih korektiva vlasti“.

„I mi nismo ništa više, niti manje od toga. Problem je što ovdašnja vlast radi po principu – ‘ili si s nama, ili si protiv nas’, i preko svojih medija šire netačnu sliku da mi forsiramo opoziciju. Mi forsiramo pluralizam glasova i mišljenja. Činjenica da opozicije nema u državnim i paradržavnim medijima, niti na Javnom servisu, čini da svako pisanje o opoziciji ‘iskače’, ali samo zato što je endemska pojava. To je problem Vlade – pošto teško mogu da dokažu da su svi politički akteri tretirani jednako u medijima, nas koriste kao glavni ‘argument’ za to pred svojim stranim partnerima“, navodi Tušup.

Govoreći o novinarskoj profesiji, Tušup konstatuje da je najveći problem nedostatak pravog novinarstva.

„Mi imamo sreću da naša matična kompanija United media, kao i cela United grupa, razume vrednost novinarstva, kao i vrednost autorskog dela, pa za portal Nova.rs radi više od 100 novinara, urednika, kolumnista, kritičara, foto-reportera, video-snimatelja i montažera. Dnevno produkujemo nekoliko stotina tekstova, od čega su dve trećine naše, autorsko delo. Mislim da trenutno u Srbiji ne postoji nijedan portal koji dnevno objavljuje toliko autorskog sadržaja – vesti, članaka, analiza, intervjua, komentara, izveštaja, video-priloga, podcasta… Time pokazujemo da poštujemo našu publiku, i da nemamo nameru da im serviramo ‘kopi-pejst’ novinarstvo“, kaže ona.

U tome im je, kaže, od velike pomoći i korporativno okruženje United media i United grupe.

„Kolege sa TV Nova S, čije priloge i emisije možete gledati i na portalu, razvojni centar United Cloud koji je zadužen za tehnički razvoj portala Nova.rs, advertajzing agencija CAS media, marketing agencija Direct media, kao i drugi delovi grupe. Da ne govorim o N1, Sportklubu, IDJ i Grandu, televizijama i portalima sa kojima imamo sjajnu saradnju. Podrška cele kompanije je naša velika snaga, i pruža nam slobodu da budemo nezavisni od bilo kakvog političkog ili poslovnog uticaja“, navodi Tušup.

Pored informativnog dela, ona ističe da Nova.rs ima veoma jake redakcije Kulture, Sporta, Zabave i Lajfstajla.

„I planiramo da dodatno pojačamo tu vrstu sadržaja u budućnosti. Nije sve politika, iako nekad tako izgleda. Živi smo dokaz da se, primera radi, kulturne teme u Srbiji veoma čitaju, kada se njima bavite kako treba“, konstatuje Tušup.

Govoreći o budućim planovima, poručuje čitaocima da već u martu očekuju nov veliki projekat.

„Kao što rekoh, tek smo počeli, tek planiramo da rastemo, donesemo nov kvalitet na medijsku scenu, budemo uz svoje čitaoce u svakom trenutku, i da se još dugo družimo“, za kraj navodi Jelena Tušup, direktorka razvoja na Nova.rs.

Rođendanskim čestitkama kolegama iz Nova.rs pridružuje se i portal N1.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar