Poreski obveznik je, prema zakonu, dužan da obavesti Poresku upravu o svim promenama koje su nastale tokom poslovanja, naročito ako je u pitanju promena adrese. U slučaju da se firma ne nalazi na adresi koja je registrovana u Agenciji za privredne registre (APR), poreskom obvezniku će biti oduzet PIB. Osim toga obveznici fiskalizacije moraju prilikom promene adrese poslovanja o tome da obaveste Poresku upravu.
Najbolja poslovna praksa je kada je firma stalno na istoj adresi, naročito kada je maloprodaja u pitanju, jer kupci tačno znaju gde se nalazi radnja. Međutim, ponekad se dešava da preduzeće promeni lokaciju na kojoj je maloprodaja zbog očekivanog boljitka u poslovanju na drugoj lokaciji.
Poreska savetnica Zvezdana Pisarević kaže za Biznis.rs da u slučaju preseljenja maloprodaje poreski obveznik o tome mora da obavesti Poresku upravu podnošenjem obrasca PGJO za svaki poslovni prostor i poslovnu prostoriju pojedinačno. Čak i kada dođe do promene delatnosti takođe postoji obaveza obaveštavanja Poreske uprave. Naravno, ove promene se prvo registruju u APR-u, a onda, najkasnije 24 sata pre promene, treba elektronskim putem obavestiti Poresku upravu.
„Bezbednosni element sadrži, pored jedinstvene oznake, i adresu poslovnog prostora, odnosno maloprodajnog objekta, i taj podatak se ne može samostalno menjati bez promene bezbednosnog elementa. Dakle, serviser ne može na vašu inicijativu da promeni adresu u fiskalnom uređaju, već se mora ispoštovati zakonska procedura“, ističe sagovornica.
Ona dodaje da je veoma važno voditi računa o rokovima, jer Poreska uprava ima rok od sedam dana od podnošenja prijave da generiše nov bezbednosni element i obavesti korisnika da može da ga preuzme.
U slučaju više sile (zemljotres, poplava, požar i slično) obveznik fiskalizacije je dužan da obavesti Poresku upravu elektronskim putem najkasnije 24 sata po saznanju o nastanku promene, bez obzira na to što je nastanak više sile javno dostupna informacija.
„Iz zakona o fiskalizaciji proizilazi da je obveznik fiskalizacije dužan da, pre početka korišćenja elektronskog fiskalnog uređaja za izdavanje fiskalnih računa, Poreskoj upravi elektronskim putem dostavi podatke o poslovnim prostorima i poslovnim prostorijama u kojima će ga koristiti, i to za svaki poslovni prostor i poslovnu prostoriju odvojeno“, navodi Pisarević.
Ukoliko dođe do promene podataka o pojedinačnom poslovnom prostoru ili prostoriji, a naročito ako delatnost prestane da se obavlja ili dođe do promene delatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru obveznik fiskalizacije je dužan da te podatke dostavi Poreskoj upravi najkasnije 24 sata pre nastanka promene.
Poreska savetnica kaže da su od ovog pravila izuzeti slučajevi odnosno okolnosti koje ne zavise od volje obveznika fiskalizacije, ali je i tada obveznik dužan da te podatke dostavi Poreskoj upravi najkasnije 24 sata po nastanku promene.
„Nakon prijema podataka Poreska uprava je dužna da generiše jedinstvenu oznaku poslovnog prostora i poslovne prostorije koja će se koristiti u elektronskom fiskalnom uređaju“, objašnjava Zvezdana Pisarević.
Prijava korišćenja godišnjeg odmora za obveznike fiskalizacije
Iako je uskoro kraj sezone godišnjih odmora, treba podsetiti obveznike fiskalizacije da ako se odluče da u vreme korišćenja godišnjeg odmora neće obavljati delatnost i izdavati fiskalne račune treba o tome da obaveste Poresku upravu podnošenjem prijave sa podacima za generisanje jedinstvene oznake poslovnog prostora i poslovne prostorije. Prijavu PGJO obveznici podnose elektronski najkasnije 24 sata pre nastanka promene preko portala ePorezi.
Ovu obavezu Poreska uprava uvela je za svaku poslovnu ili maloprodajnu jedinicu koja je dužna da na portalu PU podnese datum početka i datum kraja godišnjeg odmora.
BONUS VIDEO E-fiskalizacija: Kako QR kodom protiv sive ekonomije?
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: