Građani treba da shvate da je izgradnja metroa ogroman trošak i da će on imati ogroman uticaj na razvoj grada. Mnogo je veći uticaj jedne linije metroa od toga da li je ukinuta jedna ili druga linija autobusa. Kada se jednom izgradi - to je to. Ne možemo da pomerimo tunele na liniji koji će koštati 1,5 milijardi evra. Preko četiri milijarde evra će koštati dve linije - i mi ne možemo da ih pomeramo po gradu kada se izgrade, kaže Andrija Stupar iz Udruženja “Po meri metro”, ističući da je sednica komisije za planove 12. oktobra i da se tada zapravo odlučuje o planu metroa i primedbama, te da je to konkretan rok i da se čuje glas građana.
Izgradnja beogradskog metroa, visokokapacitetnog i potpuno nezavisnog šinskog sistema kao osnove javnog prevoza u Beogradu, planirana je još od pedesetih godina dvadesetog veka. Poslednjih godina, ta priča se aktuelizuje pred izbore. I sada ponovo imamo najave izgradnje metroa, samo ovaj put se još ne dele karte za nepostojeći metro.
Andrija Stupar iz Udruženja “Po meri metro” ističe da i sam nije verovao da će se graditi metro u Beogradu.
„Mislim da zaista nameravaju da grade metro, pošto su potpisani ugovori o kreditima. Ljudi su mislili, evo ja prvi, da i Beograd na vodi neće biti realizovan, da će sagraditi tri zgrade i da će onda stati. Ali, ugovori su potpisani, postoji i obaveza iz ugovora sa Beogradom na vodi da metro mora da se dovede do ivica Beograda na vodi“, kaže Stupar.
„Jedna od glavnih primedbi je što trasa linija ne pokriva postojeće glavne tačke u gradu – ne spaja železničke stanice Prokop, Novi Beograd, Vukov spomenik, Klinički centar, obrazovne centre…nego je orijentisana na Beograd na vodi koji je u izgradnji i na neke lokacije predviđene za buduću izgradnju poput Makiškog polja, Ade Huje..“, navodi Stupar.
„Vrlo detaljno se kritikuje i ukazuje da se prva linija orijentiše ka nekoj budućoj izgradnji i interesima budućih investitora, umesto prema postojećim saobraćajnim problemima u gradu“, navodi Stupar.
Na pitanje da li to znači da metro nije namenjen građanima već određenim interesnim grupama i investitorima on odgovara da je „namenjen nekim građanima koji će u budućnosti živeti u novoizgrađenim naseljima“.
Korist i za one koji se voze biciklom
„Možda mogu to da približim građanima koji kažu da ‘ionako idu kolima’ – izgradnja metroa ima uticaj na ceo grad, gužve se smanjuju svuda, po uslovom da je metro isplaniran na pravi način. I vi imate koristi od toga i ako se vozite automobilom, autobusom ili biciklom“, navodi Stupar.
I Građevinski fakultet, kako navodi, ističe da će izgradnja metroa mnogo koštati, a da neće rešiti saobraćajne probleme, tj. da će uticaj biti minimalan.
„Metro utiče i na cenu kvadrata – vrtimo se oko priče o ceni budućeg kvadrata koji će neko izgraditi ili prodati u odnosu na neki kvadrat koji građani već poseduju. Kvadrat bliži metrou je skuplji. Što je dalje od njega, to je kvadrat jeftiniji i to važi svuda u svetu“, ističe sagovornik N1 navodeći da trasa prve linije nije baš u interesu građana.
Plan je, podseća, bio na javnom uvidu od 24. avgusta, do 24. septembra.
„Naše udruženje je pokušavalo da digne svest o tome. Ohrabrivali smo i građane i stručnjake da podnesu primedbe i pogledaju plan. Jako nas je obradovalo što je Građevinski fakultet podneo argumentovane primedbe. Sednica komisije za planove je 12. oktobra i tada se zapravo odlučuje o planu i primedbama“, rekao je sagovornik N1 podsećajući da udruženje „Po meri metro“ ima i onlajn peticiju koju građani mogu potpisom da podrže.
Stupar ukazuje da Grad Beograd, na svaku primedbu koju upute građani, ima obavezu da odgovori, obrazlažući zašto je tako odlučeno.