Foto:TANJUG/ DRAGAN KUJUNDZIC

Elektronska trgovina u Srbiji je u 2020. godini doživela neverovatan razvoj, pa je u vreme vanrednog stanja povećana od 50 do čak 300 odsto, a posle njegovog ukidanja, iako su radnje otvorene, beleži rast od 100 odsto, kaže ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić. Kako procenjuje - uz lekcije naučene u toku pandemije, u 2021. godini možemo očekivati još veći rast ove vrste trgovine.

Matić istiće da su mala i srednja preduzeća koja su otvorila svoje internet prodavnice povećala svoje prihode između 20 i 30 odsto.

Uporedo sa elektronskom trgovinom, raste i broj novčanih transakcija putem mobilnog plaćanja, što je, kako kaže,  proizvod većeg poverenja građana, ali i pozitivnog iskustva koje su imali sa elektronskom trgovinom tokom pandemije.

Manjak poverenja građana pre pandemije je, prema njenim rečima, bio glavni razlog zbog koga elektronska trgovina nije ranije više zaživela.

„Zajedno sa USAID-om smo dve godine radili na unapređenju elektronske trgovine. Kroz analize, radionice i seminare na terenu smo shvatili da je to nepoverenje osnovna prepreka razvoju, pa smo kroz kampanje radili na tome da se objasni da je nepoverenje neopravdano i da se bazira na predrasudama“, istakla je ministarka.

Pored nepoverenja, druga prepreka se ogledala u stavu građana da nisu zaštićeni kao potrosaci i da ne mogu u ovoj vrsti trgovine da ostvare svoja potrošačka prava.

Ova prepreka rešena je usvajanjem Zakona o elektronskoj trgovini koji je omogućio veću pravnu sigurnost i za trgovce i za potrošače.

„Taman kada smo počeli raditi kampanje podizanja svesti u ovoj oblasti, desila se pandemija i elektronska trgovina je doživela neverovatan napredak. Sada ćemo nastaviti da radimo na primeni akcionog plana za razvoj elektronske trgovine“, navodi Matić.

To će, objašnjava ona, značiti da će se raditi sa trgovcima, sa malim i srednjim preduzećima za koja je ključno da dalje rade na razvoju svoje elektronske trgovine.

„Zajedno sa USAID-om radimo i vodič za trgovce koji će za njih biti veoma koristan. Uvideli smo, takođe, da je važna prepreka za razvoj elektronske trgovine slaba logistika, zbog čega se dešava da, suprotno očekivanjima, ljudi ne dobiju istoga dana ono što su poručili“, objašnjava sagovornica.

Dodaje da spora isporuka nije dobar model elektronske trgovine i da će trgovci taj nedostatak morati da isprave i da poboljšaju logistiku.

* * *
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar