Posle javnog poziva za izgradnju beogradske železničke stanice Prokop, raspisanog 2019. godine, posao izgradnje stanične zgrade dobila je firma "Rejvel siti" (Railway city) koja je, ujedno bila i jedini ponuđač. U međuvremenu je napravljen plan izgradnje poslovno-stambenog kompleksa na brdu iznad stanice. Iz "Železnica" kažu da je taj posao u interesu grada i države. Sa tim se ne slažu stanari koji žive u blizini te lokacije.
Posle pola veka izgradnje beogradske železničke stanice Prokop, svetlo na kraju tunela država je videla kada je pronašla investitora koji će završiti izgradnju, piše N1.
Jedina se na poziv za izgradnju, krajem 2019. godine, javila kompanija „Rejlvej siti“, koja je osnovana tek nekoliko meseci pre raspisivanja poziva. Uz saglasnost Vlade Srbije, s tom firmom Direkcija za imovinu sklopila je Okvirni ugovor koji u javnosti nikada nije objavljen. A to je tek deo problema, kaže Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija.
„Raspisan je jedan konkurs sa nejasnom procedurom odlučivanja i izabrana je kompanija koja se javila na taj konkurs pri čemu nije ispunjen nijedan od zakonskih preduslova za zaključivanje tog ugovora. Ugovor je zaključen i on po našem dubokom uverenju mora biti oglašen ništavim a republički tužilac je jedini organ koji množe da pokrene taj postupak, ali oni to za sada nisu učinili“, ističe Nenadić.
Investitor kaže da sve radi po zakonu, ali pred kamere neće.
„Povodom Vašeg pitanja o projektu beogradske železničke stanice Prokop, bićemo u prilici da Vam odgovorimo na ista kada se reše imovinsko-pravni odnosi i sve neophodne pretprojektne radnje, te ćemo transparetno obavestiti javnost o svemu“, poručuju u pisanom odgovoru iz kompanije „Rejlvej siti“.
„Do tada a i nadalje, kompanija Rejlvej siti, koju čine dugogodišnji profesionalci u oblasti građevine, radiće i postupaće po svim pravilima, procedurama i Zakonima Republike Srbije“, stoji u odgovoru dostavljenom N1.
Iz nevladinog sektora dodaju i da je ozbiljan problem to što firma ne poseduje nikakve reference iz oblasti železničke infrastrukture.
Goran Rodić iz Građevinske komore Srbije kaže da je za taj posao potrebna „ozbiljna firma“.
„Za taj posao mora da bude licenciran investitor, licencirana firma sa debelim referencama i debelim garancijama“, poručuje on.
„Rejlvej siti“, prema finansijskom izveštaju za prošlu godinu spada u mikro preduzeće što znači da poslovni prihod ne prelazi 700.000 evra. Gradnja stanične zgrade na Prokopu, prema proceni Gradskog zavoda za veštačenje, koštaće čak 7,43 miliona evra.
Iz Železnica su nam rekli da je taj projekat od ogromnog značaja za grad i državu, a da odnos sa privatnim investitorom ne žele da komentarišu.
„Železnički grad“ širi se na obližnje brdo?
Hoće li se projekat „Železničkog grada“ proširiti sa prvobitno predviđene ploče i na brdo u okolini stanice?
Novim planom regulacije okoline same stanice predviđena je izgradnja 37.000 kvadrata stambenog i poslovnog kompleksa. I te kvadrate gradiće investitor sa početka priče.
„Taj ceo kraj, potez iznad je jako atraktivan i tu bi dizanje novih stambenih objekata investitoru bio profitabilan. Onda bi on i progutao Prokop kako bi dobio tu lokaciju. Znači ništa nije slučajno“, smatra Rodić.
Sagovornici kažu da su apetiti „Rejlvej sitija“ dosta narasli.
Raste i strah građana koji žive u neposrednoj blizini. Jedan od njih je i pravnik Vuk Stevanić.
„Cela ta priča oko izgradnje ovde je nezakonita, i to debelo nezakonita. Ovaj prostor je izuzetno mali da bi se ovde izgradilo, kako se planira 37.000 kvadrata poslovnog i stambenog prostora, a u planu je predviđeno da ovo bude površina javne namene“, podseća on.
Mali prostor – veliki problem. Ukoliko bi došlo do gradnje na tom mestu moglo bi biti aktivirano klizište koje je bi ugrozilo stabilnost celog naselja.
„To klizište ne postoji samo na ovom delu terena nego to kreće još gore od Užičke ulice što je jedan blok koji silazi, to je dugačko preko kilometar. Tražili smo sazivanje sednice skupštine gde ćemo učestvovati mi stanari sa tačkom denvnog reda vezano za ovo pitanje. Ništa se od toga nije desilo“, kaže Stevanić.
Za sada je izvesno to da je tužilaštvo odbacilo inicijativu o ništavosti projekta, izgradnja stanice planirana je na jesen.
Stevanić poručuje: „Ako bude došlo, ne daj bože do tog građenja mi ćemo da se borimo… Bićemo jako maštoviti.“
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: