Korišćenje usluga banaka je nemoguće izbeći, a njihovi korisnici često ne obraćaju pažnju na sve troškove koje im se naplaćuju. Održavanje računa, upiti stanja, podizanje gotovine i još drugih troškova se nižu, a da možda to niste ni primetili. Nova.rs vam donosi cenovnik najčešće korišćenih bankarskih usluga.
Kako je za N1 potvrđeno u Agenciji za privredne registre, banke u Srbiji su tokom prethodne godine, od različitih naknada i provizija prihodovale 55,7 milijardi dinara.
Veliki broj građana gotovo da ni ne obraća pažnju na svakodnevne troškove bankarskih usluga, ali oni „na gomili“ mogu da predstavljaju veliki trošak na mesečnom nivou.
Međutim, zbog poskupljenja usluga u pojedinim bankama, kao i najava da će i druge banke u narednom periodu promeniti cenovnike, Narodna banka Srbije donela je paket mera sa pojedinim ohgraničenjima za banke, u cilju „trajne zaštite standarda građana u pogledu platnih usluga koje su potrebne za svakodnevne životne aktivnosti“.
Kako se navodi u saopštenju, NBS je usvojila Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama kojom se „trajno štiti standard građana u pogledu platnih usluga koje su potrebne za svakodnevne životne aktivnosti“.
Navedenom merom ograničena je i propisana cena paketa platnog računa sa osnovnim uslugama na 150 dinara i precizirana njegova garantovana sadržina.
Za tih 150 dinara, ukoliko se odlučite za navedeni paket, imaćete mogućnost da dobijete tekući dinarski račun u banci, besplatno podižete gotovinu na šalteru i na bankomatima svoje banke, da dobiju besplatnu debitnu karticu, mobilno i elektronsko bankarstvo koje omogućava i neograničen broj transakcija putem QR koda na prodajnim mestima.
Кod onih banaka koje naplaćuju naloge putem elektronskog ili mobilnog bankarstva, ostvarićete popust od 30 odsto u odnosu na najnižu cenu tog naloga koju plaćaju korisnici ostalih, skupljih, paketa.
Odlukom NBS omogućeno vam je da ovaj paket nadogradide dodatnom uslugom kao što je kreditna kartica, devizni račun, dozvoljeno prekoračenje ili izdavanje čekova, bez potrebe da prelaze na skuplji paket. Nakanda za ovo je ograničena, tako da se građanima, prema saopštenju NBS, više isplati od prelaska na novi, skuplji, paket.
Primera radi, ako se klijent banke opredeli za ovaj račun sa osnovnim uslugama, a zatim shvati da mu nije dovoljna samo debitna, već želi i kreditnu karticu, on neće platiti pun iznos paketa koji u banci iznosi, na primer, 300 dinara. Naime, klijent će plaćati ili iznos koji za korišćenje, u ovom slučaju, kreditne kartice koju želi plaćaju korisnici tog paketa, a ako oni karticu zapravo ne plaćaju dodatno, onda korisnika osnovnog računa koji želi da ga nadogradi ne može da košta više od 75 dinara, odnosno 50 odsto razlike između cena dva paketa, što znači da će nadalje on plaćati 225 dinara mesečno.
Sve banke u Srbiji prihvatile su poziv NBS da u narednih godinu dana, počev od prvog septembra, ne povećaju cene platnih usluga. Takođe, sve banke koje su povećale cene svojih usluga od početka godine, te naknade će naplaćivati 30 odsto manje, ali ne ispod iznosa tih naknada pre poslednjeg povećanja.
Na taj način, navodi NBS, cene osnovnih bankarskih usluga biće u najvećoj meri vraćena na nivo od 31. decembra 2020. godine.
Ova odluka uključuje i elektronsko i mobilno bankarstvo. Tako ćete, ukoliko je tokom godine vaša banka uvela proviziju za elektronsko plaćanje koju ranije nije naplaćivala, i to u iznosu od 20 dinara, ova naknada sada će iznositi 14 dinara.
Ukoliko je, s druge strane, banka tokom godine sa 15 povećala proviziju na 20 dinara, ponovo ćete plaćati 15, jer cena ne sme biti manja od one koja je bila pre poslednjeg smanjenja cena.
Održavanje računa ukoliko ne odaberete osnovni paket
Svi korisnici stariji od 27 godina, koji ne mogu da imaju omladinski račun, svakog meseca plaćaju održavanje. U zavinosti od paketa koji posedujete, drugačije ćete plaćati i održavanje. Ove cene, shodno novoj odluci NBS, ne važe za osnovni paket koji je usvojen, već za sve ostale.
Upit stanja na bankomatima
Ukoliko želite da na bankomatu proverite koliko novca imate na računu, to će vas koštati od 15 do 100 dinara.
Provizija za podizanje novca na bankomatima drugih banaka
Ako u vašoj blizini nema bankomata banke u kojoj ste klijent, nekada nema druge opcije nego da upravo tu podignete novac.
Ukoliko imate otvoren račun u Erste banci, provizija za ovu uslugu iznosi dva odsto, odnosno minimum 1.200 dinara.
Rajfajzen banka svojim korisnicima koji gotovinu podižu na drugim bankomatima naplaćuje proviziju u visini od dva od 3,25 odsto, u zavinosti od kartice, odnosno minimum 210 do 230 dinara. Međutim, ova banka naplaćuje podizanje novca korišćenjem kreditne kartice i na svojim bankomatima, i to 2,5 odsto od iznosa transakcije, odnosno minumum 290 dinara.
U zavisnosti od vrste kartice koju posedujete, ukoliko ste klijent banke Inteza, prilikom podizanja gotovine na bankomatima druguh banaka, biće vam naplaćena provizija od dva do tri odsto od iznosa transakcije, odnosno minimum 90 ili 150 dinara.
Ovu uslugu naplaćuje i Poštanska štedionica, a provizija iznosi dva odsto.
Alarm poruke
Alarm poruke predstavljaju automatske poruke o promenama na računu, odnosno prilivu i odlivu novca.
Dakle, ukoliko imate aktiviranu ovu opciju, svaki put kada vam neko uplati novac, ili karticom platite nešto, banka će vam poslati SMS obaveštenje.
Iako vam možda to nije palo na pamet, ovakve poruke banke naplaćuju.
Erste banka ovu poruku naplaćuje pet dinara. Po upitu klijenta, poruke se naplaćuju po tarifama
S druge strane, Rajfajzen ima drugačiji način naplate ove usluge. Tako se slanje SMS obaveštenja za transakcije obavljene u državi naplaćuje 100 dinara na mesečnom nivou.
U NLB Komercijalnoj banci, SMS obaveštenja naplaćuju se po 9,6 dinara za korisnike Yettela i Telekoma, 10,68 za korisnike A1 i 6 dinara za korisnike Globatela. Za sve ove mreže Inteza naplaćuje po šest dinara, ali u ovu cenu, za razliku od NLB Komercijalne banke, nije uračunat PDV.
BONUS VIDEO Uzelac: Banke naplaćuju onoliko koliko im tržište dozvoli
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare