Yettel Foto:Shutterstock/Adam Radosavljevic

PPF Telekom grupa u Bugarskoj, Mađarskoj, Slovačkoj i Srbiji, gde posluje pod brendom Yettel, ima novog vlasnika - gigant iz arapskog telekomunikacionog sveta otkupio je većinski paket akcija za 2,15 milijardi evra. Stručnjaci u takvom potezu vide otvaranje još jednog polja na kom će Ujedinjeni Arapski Emirati imati uticaj. I to ne samo na tržištu Srbije, nego i šire.

Svoj kapital odavno su „parkirali“ u Srbiji na tržištima nekretnina, avio-prevoza, poljoprivredi, a sada su Ujedinjeni Arapski Emirati odškrinuli vrata celokupne Jugoistočne Evrope i u telekomunikacionom svetu.

Kompanija „Emirates Telecommunications Group“, poznatija kao Etisalat, upisala se kao novi, većinski vlasnik PPF grupe u Bugarskoj, Mađarskoj, Slovačkoj i Srbiji, u kojoj posluje pod brendom Yettel.

Iako arapske investicije u Srbiji neretko prati princip netransparentnosti, ekonomski novinar Miša Brkić za N1 kaže da će PPF grupa „izveštaj“ morati da podnese češkom regulatoru.

„To su dva različita posla, jedan je kad država učestvuje i to radi netransparentno, drugo je kad to radi privatna kompanija, nije bitno da li je češka, norveška, srpska, oni imaju potpuno drugačiji pristup kupoprodajnim ugovorima od naše države, koja smatra da to treba da ostane državna tajna. Prodavac je tu da kad nešto prodaje ne prebrojava krvna zrnca kupca, nego njegove pare“, kaže Brkić.

A kada su prebrojali, PPF grupa je, očigledno, bila zadovoljna. Zadovoljni mogu da budu i arapski investitori, jer na ovaj način šire uticaj, ne samo u Srbiji i zemljama regiona, već ulaze i na tržište Evropske unije. Evropsko telekomunikaciono nebo dobija novu konfiguraciju.

„Menja se cela geostrateška konfiguracija evrospkog telekomunikacijskog i medijskog tržišta. Dobijamo novog aktera u Srednjoj Evropi i Zapadnom Balkanu o kome zapravo ne znamo mnogo, zato se tu mnogo – pogotovo u srpskom kontekstu – postavlja pitanje kako i šta ovaj partner da radi i u odnosu prema PPF-u i u odnosu prema ostalim akterima na tržištu, prvenstveno prema državi i prema Telekomu Srbija“, rekao je profesor Fakulteta društvenih nauka u Ljubljani Marko Milosavljević.

Milosavljević podseća da je odnos PPF grupe, odnosno Yettela, prema Telekomu Srbija bio partnerski i smatra da će stara, prijateljska veza ostati i sa novim vlasnicima. Kakvi su im planovi za Srbiju i region, N1 je želeo da čuje direktno od kompanije Etisalat, mejl je u Abu Dabi stigao jutros, ali odgovora – za sada nema.

Milosavljević: Prvi put ulaze na teritoriju EU

Profesor Milosavljević dodaje da je ulazak emiratskog Telekoma prvenstveno značajan za njih, zato što time prvi put zapravo stvarno ulaze na teritoriju Evropske unije.

„Znači ne preko Srbije, nego zato što su kupili ujedno u Slovačkoj, Mađarskoj i Bugarskoj. Srbija je na neki način tu samo manji deo celokupnog paketa, gde su najvažnije, ipak, zemlje koje su već u Evropskoj uniji. Zanimljivo je i to da PPF nije hteo da proda svog ‘paradnog konja’, a to je njihov Telekom, odnosno O2 u Češkoj, znači na njihovom terenu, PPF je tu kompaniju izbacio iz ponude i zadržao vlasništvo nad njom, jer je to jedna od njihovih najjačih kompanija na području telekomunikacija. Mislim da nisu hteli da uznemiravaju ni političku ni opštu javnost kako bi prodali to, ipak možda problematičnom kupcu iz Emirata. Zašto možda problematičnom? Ne zbog toga što dolazi iz Emirata, mada kada se radi o kompanijama koje dolaze iz Emirata uvek postoji neka sumnja kakve su namere, posebno kada ulaze u tako delikatno tržište kao što su telekomunikacije, nego zato što oko ove telekomunikacione grupe postoji par nejasnih aspekata. Neki sumnjaju da li se iza toga, zapravo iza te kompanije krije možda kineski interes. Neke kolege iz inostranstva sumnjaju da li se ovde radi o skrivenom menjanju vrednosti odnosno ‘swap-u’, gde bi PPF to prodao Emiratima, a za uzvrat bi prebacio poslove koje je imao u Rusiji“, kaže on.

BONUS VIDEO

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare