Posle višegodišnjih najava, konačno je počela izgradnja auto-puta od Beograda preko Zrenjanina do Novog Sada, koja će državu koštati oko milijardu evra. Kako je objavio Insajder, za potrebe ovih radova, država će međutim morati da, po tržišnim cenama, otkupi zemljište od arapske Al Dahre, kojoj je prethodno isto to zemljište prodala, ali za siću.

Auto-put od Beograda do Novog Sada, koji će ići preko Zrenjanina, i biti dug 105,4 kilometra, konačno je počeo da se gradi i to najmanje pet godina od prve najave da će to biti učinjeno. Ipak, ovaj poduhvat neće biti moguć bez arapske Al Dahre.

Naime, ova kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata je pre pet godine kupila zemljište Poljoprivrednog kombinata Beograd (PKB) po ceni koja je oko osam puta niža od tržišne, a deo tih parcela sada je neophodan za gradnju puta.

PKB Poljoprivredni Kombinat Beograd
PKB Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Kako je objavio Insajder, država morati od Arapa da otkupi parcele koje im je prethodno prodala, kako bi mogla da izgradi dugo planirani auto-put.

To je prvi put otkriveno još 2019. Tada je Insajder pisao da će deonica planiranog auto-puta od Beograda do Zrenjanina će prolaziti kroz parcele koje je u postupku privatizacije PKB-a kupila kompanija Al Dahra iz Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE), pa će Srbija morati da je otkupi. Objavljeno je i da će to zemljište koje je tri godine ranije prodala arapskoj kompaniji ispod cene morati da otkupi po tržišnoj vrednosti. Tada je bilo i navedeno da je reč o 15 parcela koje se nalaze u katastarskoj opštini Komareva humka.

Iako su zvaničnici nakon toga tvrdili da će biti promenjen projekat za put i da on neće prolaziti kroz zemljište Al Dahre, nacrt Prostornog plana koridora autoputa Beograd-Zrenjanin koji je Ministarstvo saobraćaja objavilo sredinom 2021, pokazlo da će jednim delom novi put do Zrenjanina ipak prolaziti kroz parcele koje su prodate kompaniji iz UAE.

PROČITAJTE JOŠ

U međuvremenu nije saopšteno koliko će građane Srbije to koštati i da li je država već kupila to zemljište ili će to uslediti.

Inače, u postupku privatizacije PKB, Al dahra je postala vlasnik 17.000 hektara poljoprivrednog zemljišta, a svaki hektar je plaćen po 4.700 evra. Da je to daleko ispod realne cene pokazo je kasniji primer PKB-ove parcele koja nije prodata u postupku privatizacije, a ubrzo nakon toga stavljena je na doboš po osam puta većoj ceni, za 38.700 evra po hektaru, pisao je Insajder.

Gradnja auto-puta bez tendera

U utorak su počeli pripremni radovi na izgradnji pomenutog auto-puta, a ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je da će se do Beograda do Zrenjanina putovati pola sata, potom još manje do Novog Sada.

Goran Vesić Foto: TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ/bs

Međutim, on nije rekao koliko će novca država morati da izdvoji za ove radove.

Ipak, pre dve godine, tadašnji ministar Tomislav Momirović rekao je da će vrednost radova biti milijardu evra.

Tomislav Momirović aFoto: Amir Hamzagić/Nova.rs

Ovaj posao dobila je, bez tendera, kineska kompanija „Čajna Šandong Internešnal“.

BONUS VIDEO Na otvaranju auto-puta Ruma-Šabac zaboravljeni probijeni rokovi i prvobitno dogovorene cene