Foto:TANJUG/ ZORAN ŽESTIĆ/Shutterstock

Građani Srbije koji ostvare uslove za penziju, često od PIO fonda ne dobiju odmah rešenje o konačnom iznosu koji će primati, već im na adrese stigne privremeno rešenje. Ovo se dešava u slučaju da se o konačnom iznosu penzije ne može odlučiti na osnovu podataka u evidenciji Fonda. Međutim, do problema dolazi kada konačno rešenje, koje se nekada čeka i godinama, napokon stigne, a iznos penzije se razlikuje od onog navedenog u privremenom rešenju. Ukoliko je manji, građani su u obavezi da državi novac vrate. Ipak, jedna stvar građane može spasiti ove sudbine.

Rok za dostavljanje privremenog rešenja o penziji je dva meseca, nakon čega korisniku penzije počinje mesečna isplata tog iznosa. Nakon toga, penzioneri čekaju na konačno rešenje, ali problem nastaje kada ono najzad stigne, a u njemu je naveden drugačiji iznos penzije. Ukoliko je naveden veći iznos, država će penzioneru isplatiti razliku, ali ukoliko je naveden manji, penzioner će novac morati da vrati državi i to tako što će mu, sve dok se dug ne izmiri, na račun stizati za trećinu manja penzija.

Pročitajte još:

Međutim, građane ove sudbine i vraćanja velike svote novca državi zbog greške koju nisu ni napravili može spasti jedna stvar koja je jasno navedena u Zakonu o penzijskom i invalidskom osiguranju, a reč je o roku u kom konačno rešenje mora biti doneto.

Naime, rok za donošenje konačnog rešenja je tri godine. Ukoliko rešenje stigne u navedenom roku, penzioneri su u obavezi da dug vrate. Ipak, ukoliko rešenje stigne nakon navedenog roka, oni tu obavezu nemaju, budući da Zakon jasno nalaže da nakon tri godine iznos naveden u privremenom rešenju postaje konačan.

Ovo za Nova.rs potvrđuje i dr Mario Reljanović, predsednik udruženja Centar za dostojanstven rad i naučni saradnik na Institutu za radno pravo.

Mario Reljanović Foto: Newsmax Adria

„Ako dobiju rešenje u roku od tri godine, penzioneri moraju da vrate sve što su više primili. Ukoliko ga ne dobiju, privremeno rešenje postaje konačno, a PIO fond ne bi smeo da traži sredstva nazad“, objašnjava Reljanović.

Ukoliko ipak dođe do kašnjenja konačnog rešenja, Reljanović navodi da treba videti na koji se pravni osnov PIO fond u njemu poziva.

Da penzioneri na konačna rešenja nekad čekaju i po nekoliko godina, ranije je za Nova.rs objasnio predsednik sindikata penzionera „Nezavisnost“ Miloš Grabundžija.

A ovo su potvrdili i građani koji su u komentarima na prvi tekst portala Nova.rs o ovom problemu podelili svoja iskustva.

Tako je jedan čitalac podelio iskustvo svog oca koji je na konačno rešenje čekao 11 godina, a onda bio dužan da vrati 860.000 dinara. Sestra druge čitateljke je u penziju otišla 2009. godine, a konačno rešenje je dobila tek 2022. A jedan čitalac, potpisan kao „Razočarani“, naveo je da je kroz ovaj problem prošao pre osam godina, a da je iznos na rate vraćao tri godine.

Foto: Shutterstock

Povodom ovog problema, Nova.rs se obratila i PIO fondu.

Pitali smo kako je moguće da se na konačna rešenja čeka duže ako je zakonski rok tri godine, čija je to greška, kome na taj način oštećeni penzioneri mogu da se obrate, kao i da li su u obavezi da razliku plate, budući da je rešenje kasnilo toliko godina.

Odgovor do završetka ovog teksta nismo dobili.

BONUS VIDEO Ministar finansija uverava – PIO Fond ima novca. Da li je to uteha za buduće penzionere? 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar