Jat Tehnika, Sindikat
Slobodan Kolaček, predsednik Sindikat JAT tehnike Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

Glavni inženjer aviona, motora i sistema JAT tehnike Slobodan Kolaček, koji je u ovoj firmi proveo 36 godina, nedavno je dobio otkaz. Razlog je, kako kaže, to što je ukazivo na mnogobrojne probleme sa kojima se suočavaju avioinženjeri i avio-mehaničari u ovoj firmi, a koji bi mogli da se odraze na njihov rad od koga zavisi bezbednost u vazduhoplovstvu, samim tim i ljudski životi.

Jat tehnika, poslednja firma koja je nekad bila sastavni deo Jat ervejza, prodata je češkoj kompaniji „Avi prime“ krajem novebra 2019. godine. Novi vlasnik se tom prilikom obavezao da će u privih godinu dana u JAT tehniku uložiti 2 miliona evra, u drugih godinu dana 3 miliona, kao i da u prve dve godine poslovanja u Srbiji neće otpuštati radnike.

Povezane vesti:

„Avi prime“, kako kaže Kolaček, svoje obećanje nije ispuno. Objašnjava da su 12. aprila svi sindikati imali sastanak sa sadašnjim menadžmentom JAT Tehnike, na kome je prisustvovao i direktor iz Poljske. Tom prilikom je Kolaček, koji je i predsednik sindikata JAT tehnika, izneo svoje zamerke.

“Ja sam morao i novom direktoru da kažem da ne vidim da je firma ‘Avi prime’ u toku prošle godine uložila 2 miliona evra, i da ne vidim da je ove godine počelo investiranje ta tri milona”, priča.

Tri dana nakon toga, 15. aprila, ovaj inženjer mašinstva, kom je ostalo još 10 meseci do penzije, dobio je rešenje o otkazu.

Kolaček kaže da je pre toga već dobio upozorenje pored otkaz, jer to nije bio prvi put da ukazuje na probleme u ovoj firmi.

Šta je navedeno kao razlog za otkaz

Doskorašnji glavni inženjer JAT tehnike objašnjava da mu je u rešenju o otkazu navedeno da je povredio kodeks oblačenja, da je otkrio poslovne tajne u prilogu televizije Nesmax Andria, kao i u dopisu koji je poslao Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo, u kom je ukazao na probleme i propuste u firmi.

Jat Tehnika, Sindikat
Slobodan Kolaček, predsednik Sindikat JAT tehnike Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

Prvu stavku ocenjuje kao “smešnu” i napominje da je za Nesmax Adria samo pročitao pismo, koje je prethodno poslao predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću, od čega je objavljen samo jedan deo.

Što se tiče obaveštenja koje je poslao Direktoratu, kaže da tu nije bilo po sredi odavajne poslovne tajne, već da je uradio nešto što je njegova dužnost kao glavnog inženjera i predsednika sindikata.

“Direktoratu sam pisao o situaciji u našoj firmi i u posljednjoj rečenici zamolio da dođe inspekcija da vidi šta se dešava. Otkad je došao novi vlasnik inspekcija ni jednom nije vršila kontrolu, a to je njena obaveza”, objašnjava.

Tvrdi da su avioinženjeri i aviomehaničari u JAT tehnici jako loše plaćeni i da rade u neadekvatnim uslovima, što je nedopustivo.

“Nezadovoljstvo aviomehaničara izaziva opasnost u vazduhoplovstvu. Ako si nezadovoljan, rezigniran, nisi svoj, imaš bilo kakve probleme, ti nećeš uraditi posao svesno, pravićeš greške”, upozorava.

Objašnjava da je u dopisu, koji je poslao na sindikalnom memorandumu, sa njegovim potpisom, pitao Direktorat da li je upoznat sa tim da je motor jednog aviona Er Srbije uništen zbog rada u nedadekvatnim uslovima. Direktorat je, kaže, na to reagovao tako što je dopis prosledio menadžmentu firme, iako po kodeksu ne bi trebalo da otkriva izvor informacija.

Kako je na testiranju uništen motor aviona Er Srbije

Slobodan Kolaček objašnjava da je u dopisu koji je poslao Direktoratu, opisao kako je zbog propusta, tokom rada na jednom motoru aviona taj motor uništen, pri čemu je načinjena šteta od 4 miliona dinara.

“Imali smo obavezu, pred samu Novu godinu, da jedan motor skinemo sa aviona Er Srbije, da ga boroskopiramo (snimimo unutrašnjost svih delova motora) i da ga vratimo. Kada smo ga snimili sve je bilo u redu, a onda je na probi motora došlo do stravičnih vibracija i pucanja. Motor je zaustavljen, ponovo je išao na boroskopiranje gde se videlo da je potpuno uništen – sve lopatice unitar motora su bile polomljene”, priča.

Havarija je, objašnjava, nastala jer se proba motora vrši na platformi na kraju placa, dok se na 10 do 15 metara odatle seku, odnosno drobe avioni.

“Ti delići su bili u neposrednoj blizini motora i motor ih je pri velikoj snazi usisao. Krstasti nastavak šrafcigera je uleteo u motor i polomio je sve. Šteta je 4 miliona”, kaže i dodaje da je on pre toga već ukazivao da avioni ne treba da se seku na tom mestu.

“Taj moj dopis Direktoratu karakteriše se kao otkrivanje poslovnih tajni trećam licu, a Direktorat nije treće lice, on je nulto lice, prvo i osnovno koje mora sve da zna u vezi avijacije u Srbiji”, kaže Kolaček.

Nakon što je Kolaček dobio otkaz, JAT tehnika više nema nijednog glavnog inženjera. Pošto otkaz smatra neosnovanim priprema tužbu sudu, kao i žalbu inspekciji rada.

Kaže da je sve što je do sada radio bilo radi dobrobiti zaposlenih i Srbije, koja ima dugu tradiciju u avio-tehnici.

“Ja samo hoću da i nove generacije imaju gde da rade. Jer ako se JAT tehnika ugasi onda nema potrebe ni da postoji Vazduhoplovna akademija, a još manje avio smer na Mašinskom fakultetu koji sam ja završio. Nema svrhe da školujemo mlade da odlaze u inostranstvo”, poručuje Kolaček.

Ovo na žalost nije jedini slučaj da u JAT tehnici članovi sindikata, koji ukazuju na propuste, zbog toga trpe posledice. Tako su predsednik Sindikata avio-mehaničara Srbije Nemanja Joksimović i potpredsednik ovog sindikata Darko Skoko, kao i član Upravnog odbora sidnikata Sreten Jovanović poslati na prinudni odmor u trajanju od 45 dana, na kom se još uvek nalaze.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare