Foto: TANJUG/ DIMITRIJE NIKOLIC/ mn

Da li će i koliko godina zatvora dobiti Nemanja Stamenković (19) iz Beograda, koji je, kako se sumnja, pre nekoliko dana izazvao tešku saobraćajnu nesreću u Bulevaru Medijana u Nišu i usmrtio dvanaestogodišnjeg Andreja P. i četrdesetosmogodišnjeg Dejana Ilića, pitanje je koje se nametnulo odmah nakon što je niška policija otkrila vozača "BMW" koji je pregazio ovo dvoje ljudi. Maksimalna zatvorska kazna za teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja, za šta se vozač audija sumnjiči, jeste do osam godina. Ipak, uzimajući u obzir nedavni slučaj, kada je vozač "BMW" "dobio" četiri godine zatvora, iako je u teškom pijanstvu sa 1,36 promila alkohola u krvi, vozeći prebrzo, izazvao nesreću u kojoj je poginulo četvoro mladih ljudi, nameće se pitanje da li bi kaznena politika za bahate vozače trebalo da bude drastičnija kao i da li će pravda u ovom slučaju uopšte biti zadovoljena.

Stamenković je kobne noći divljao na niškim ulicama, i prema rečima očevidaca, hvalio se kako vozi „beogradski auto“, odnosno „audi a6 kvatro“, koji košta oko 60.000 evra. Prema navodima očevidaca, „audi“ se kretao velikom brzinom niškim Bulevarom Medijana, kada je, najverovatnije usled neprilagođene brzine, izgubio kontrolu nad vozilom i sleteo sa puta na stazu namenjenu za bicikliste i pešake.

„Najpre je udario pešaka maloletnog Andreja P. (12) koji je od zadobijenih povreda stradao na licu mesta, a potom je udario i pešaka Dejana Ilića (48) iz Niša kome je naneo povrede od kojih je preminuo tokom noći u KC Niš“, naveli su ranije iz MUP-a. Kako su dodali, Stamenković nije bio sam u audiju i osim njega, na mestu suvozača bio je D. O. iz Niša (51), a na zadnjem sedištu dvoje maloletnih lica. Stamenković i njegovi saputnici prošli su nepovređeni.

Iz MUP-a su naveli i da vozač nije bio pod dejstvom alkohola, a nezvanična saznanja ukazuju da Stamenković nema krivični dosije, a imao je regularnu, a ne probnu dozvolu.

Foto: TANJUG/ DIMITRIJE NIKOLIC/ mn

Sve ovo mogle bi biti olakšavajuće okolnosti za vozača audija na sudu, a upravo zbog toga biće zanimljivo koliko će i koji kaznu dobiti.

Vozač „Niš ekspresa“ Milan Zdravković, za isto krivično delo dobio je osam godina zatvora, zbog sudara autobusa kojim je prevozio putnike i voza. U nesreći je poginulo osam ljudi, a tada se povela i priča „Koliko zapravo vredi jedan život“. U drugom slučaju, kada je vozač BMW sa 1,36 promila alkohola u krvi ubio četiri mlade osobe, zaslužio je četiri godine zatvora.

Foto:EPA-EFE/ĐORĐE SAVIĆ

Da li su sve ovo razlozi da se kaznena politika za saobraćajne nesreće sa smrtnim ishodom pooštri, pitanja su na koja su nedavno odgovarali predstavnici pravde i saobraćajne struke.

Advokat Ivan Simić rekao je nedavno između ostalog za naš sajt, osvrćući se na slučaj vozača BMW koji je u saobraćaju ubio četiri osobe, da se postavlja pitanje da li četiri ljudska života vrede četiri godine zatvora, i da na prvi pogled postoji očigledna nesrazmera, ali da ipak ne može da se ne primeti da je za jednu, kako je kazao, radnju, izrečena ozbiljna zatvorska kazna.

„Ipak se ne radi o ubistvu nego već o teškom delu protiv bezebdnosti javnog saobraćaja. Ono što sam iz sredstava javnog obaveštavanja saznao je da je sud cenio sve okolnosti, kako olakšavajuće, tako i otežavajuće i u tom smislu, koliko sam uspeo da vidim, sudija je dala jasne i uverljive razloge. Takođe, sud je cenio dopirnos oštećenog nastanaku štetnog događaja, a to jeste uloga suda. Da oceni sve okolnosti koje su dovele do saobraćajne nezgode i na osnovu toga donese kaznu. Svakako, presuda ide na preispitivanje“, rekao je tada advokat Simić i na kraju naglasio:

„Ključna je uloga državne Agencije za bezbednost saobraćaja u prevenciji ovakvih vrsta krivičnih dela i primećuje se da ta institucija daje maksimalne napore, ali međutim, svest ljudi  mora da se promeni“.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, kazao je nedavno da je u slučaju vozača BMW-a, kazna koja je izrečena u okvirima zakonskog minimuma i maksimuma, jer zakon u takvim slučajevima predviđa kaznu do 12 godina zatvora, s tim što je u ovom slučaju kazna bliža minimumu nego maksimumu, a zašto je sud tako odlučio on kaže da ne zna, niti bi smeo da komentariše presudu koja nije pravosnažna. Okanović dodaje da je ipak kaznena politika kod nas poprilično blaga.

„Do 2006. godine za smrtnu saobraćajnu nezgodu sa umišljajem pod dejstvom alkohola bila je propisana kazna od tri do 15 godina zatvora, onda je od 1. januara 2006. stupio na snagu novi krivični zakonik koji je smanjio tu kaznu na dve do 12 godina. Inače, ne znam iz kog razloga je to urađeno jer je taj zakon za ostala krivična dela propisao oštrije sankcije, a za saobraćaj ublažio. Mi smo zahtevali da se umišljena saobraćajna nezgoda po kazni izjednači sa ubistvom, jer nije od značaja da li ste nekog ubili automobilom ili pištoljem. Predlagali smo da kazna bude od 5 do 15 godina zatvora, slična kao i za ubistvo. Pri tom, nije smrtna saobraćajka to da vi vozite auto, na trenutak pogledate sa strane, nešto vam privuče pažnju vi se okrenete i ugledate da je ispred vas vozilo ili pešak koga vi ne vidite na vreme, udarite ga i ubijete. To je nehatna saobraćajka. Ovde pričamo o tome da vi sednete pod dejstvom alkohola, da vozite jako velikom brzinom, da prođete kroz crveno svetlo. To su jako ozbiljne situacije”, rekao je nedavno Damir Okanović za Nova.rs.

Kako će sud ceniti sve okolnosti nesreće u Nišu, ostaje da se vidi.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare