Ovo je jedinstven primer zabrane pozorišne predstave sa overenim dokumentom i potpisom o zabrani u ovom veku, reči su reditelja Zlatka Pakovića, čiji je komad "Pjer Paolo Pazolini režira Strašni sud" prošlog meseca praktično zabranio podgorički Sekretarijat za kulturu i medije.
Reditelj i pisac Zlatko Paković počeo je rad na predstavi „Pjer Paolo Pazolini režira Strašni sud“ u Podgorici. Za produkciju ove predstave, čiji je Paković autor i reditelj, Grad Podgorica je od Ministarstva kulture i medija dobio na konkursu 11.000 evra. I iako je uveliko bio u toku rad na ovom komadu u Podgorici iznenada je sve stopirano. Naime, Pakoviću je usred probe komada „Pjer Paolo Pazolini režira Strašni sud“ polovinom septembra stiglo „obaveštenje“ da se „predstava otkazuje“.
– Nalogodavac sadržaj dramskog teksta ne smatra adekvatnim za ciljeve i vrednosti koje Nalogodavac promoviše. Tim je rečima „Nalogodavac“, Sekretarijat za kulturu i sport – Glavni grad Podgorica, usred probe, autoru preko kurira dostavivši pečatiran nalog, zabranio rad na predstavi „Pjer Paolo Pazolini režira Strašni sud“. Uprkos zabrani, predstava će izaći pred publiku, da demonstrira kako je sloboda moguća čak i u Podgorici – tako je glasilo objašnjenje zabrane daljeg rada, naveo je Zlatko Paković na svom Fejsbuk profilu na predstavi u kojoj su glavni junaci – predsednik Crne Gore i patrijarh Srpske pravoslavne crkve.
Zvanično objašnjenje Sekretarijata za kulturu i sport Glavnog grada Podgorice za otkazivanje, kako su izvestile podgoričke „Vijesti“ polovinom prošlog meseca, bilo je da se tematika ne podudara s onim što je producent tražio, kao i da reditelj ne poštuje ugovorom preuzete obaveze.
Reagovalo je tada i Ministarstvo kulture i medija, ocenivši da „sloboda umetničkog stvaralaštva mora biti neupitna vrednost svakog demokratskog društva“:
„Svi koji ugovaraju projekte iz oblasti kulture moraju afirmisati tu ideju, a posebno institucije. U ovom trenutku nisu nam poznati detalji ugovorenog odnosa između aplikanta i reditelja, i nadamo se da će nesporazum biti sporazumno rešen“, prenele su „Vijesti“.
Uprkos zabrani, Zlatko Paković je nastavio rad na predstavi, a u razgovoru za „Portal Novosti“ ovako se osvrnuo na čitavu situaciju:
– „Nalogodavac sadržaj dramskog teksta ne smatra adekvatnim za ciljeve i vrednosti koje Nalogodavac promoviše.“ To su reči iz naloga koji mi je, s pečatom producenta, Sekretarijata za kulturu Glavnog grada i s potpisom sekretarke, dostavio kurir usred probe. Odmah mi je otkazan prostor za rad, kao i iznajmljeni stan u Podgorici. Glumci i ja našli smo se na ulici. To nas, međutim, nije sprečilo da, sad već u podgoričkoj katakombi, nastavimo sa završnim radovima na oblikovanju predstave – objasnio je reditelj.
Glavni junaci Pakovićevog komada su Predsednik Crne Gore, Predsednikovica, Patrijarh Srpske pravoslavne crkve, Mitropolit SPC – Slaviša Grubiša, Direktorka Crnogorskog narodnog pozorišta, Devojčica, Prestolonaslednik, Angelus Ex Machina i sam Pazolini. Igraju ih Slaviša Grubiša, Anđelija Rondović, Pavle Prelević, Danica Rajković, Anđelija Rondović, Ilija Gajević i Zlatko Paković.
Kada mu je uručen „dopis o otkazivanju“ Paković je tada na Fejsbuku opisao scenu iz komada nazvanu „Odricanje predsjednika Crne Gore“. Otkrio je delić „sadržaja“ komada, posebno trenutak kada bi Predsednik mogao da prizna niz nelegalnih radnji, kada bi mogao da se odrekao vlasti i imovine koja se vodi na njegovo ali i niz drugih imena… Kao što bi on mogao da prizna svoja protivpravna dela, na isti korak bi se odlučio i njegov brat…
„Autor ove predstave izvodi moj lik – lik Predsjednika Crne Gore na pozornicu. Naravno, u fantazmagoriji, a ovo je jedna puka fantazmagorija, sve je moguće, pa tako i da se voljom za moći jednog frustriranog reditelja na sceni pojavi moj lik, iako je svima jasno da se ja nikad ne bih našao na ovakvome mjestu u ovakvome društvu. Šta je naumio taj vajni Autor? Da u okvirima te tobožnje teme odricanja od moći, na scenu CNP-a izvede tobož mene da se, poslije tri decenije na vlasti, odreknem vlasti i pri tom, grozomorno, da lažno optužim samoga sebe… Ja se, dakle, ovde kobajagi odričem i cjelokupne svoje imovine – što one koja se, manjim dijelom, vodi na moje ime, što one koja se, neuporedivo većim dijelom, vodi na ni sam ne znam koliko tuđih imena“, napisao je Paković.
Reditelj je podelio na svom nalogu još jednu scenu iz komada – „Nemoguća i neverovatna molitva patrijarha srpskog“. Nazivajući crkvu i propastom i grobnicom, aždajom, patrijarh se u toj sceni pita da li Sotona govori iz njega moleći da mu Gospod pokaže put.
„Crkva se pretvorila u okrutnu hijerarhiju, u firmu čiji je profit postao njena metafizička svrha. Sveštenici, monasi, episkopi bludniče, truju jedni druge, kradu, lažu i ubijaju, ulagujući se političarima. Sve je u Crkvi laskanje i taština i manija za moći. Crkva je moja aždaja. Je li ovo Sotona govori iz mene, Gospode? Obuzdaj me! Pokaži mi izlaz! Podari mi život! Religiju su organizovali kao policijsko nasilje! Holokaust su počinili nad anđelima Tvojim! Nijesu sažaljivi na starce, lakomi su na djecu! Krv Tvog Sina kaplje iz svih kutaka Crkve! Evo, moje ruke su nakvašene krvlju iznova mrcvarenog Tvog Sina“.
Zlatko Paković, koji je pre dve godine nakon premijere komada „Srebrenica. Kad mi ubijeni ustanemo“ u Beogradu dobijao „pretnje smrću“, poručio je za „Portal Novosti“:
– Moj je zadatak da dokažem da je čin slobode moguć čak i u Podgorici!
A kako Nova.rs nezvanično saznaje predstava će, u neobičnim okolnostima, biti izvedena uoči lokalnih izbora u Crnoj Gori.
***
Bonus video: Uvrede na sednici Parlamenta Crne Gore