Valerij Vladimirovič Fokin Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Mislim da je za mene i za naše pozorište svojevrstan ispit - da se pojavimo i igramo na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu i nadam se da ćemo taj ispit uspešno položiti, kazao je reditelj Valerij Vladimirovič Fokin uoči gostovanja Nacionalnog dramskog teatra Rusije "Aleksandrinski" iz Sankt Peterburga koji je sinoć izveo predstavu "Ženidba" na sceni našeg nacionalnog teatra.

Sledeće izvođenje čuvene drame Nikolaja Vasiljeviča Gogolja publiku očekuje večeras.

Ovim nastupom jednog od najvećih i najvažnijih ruskih pozorišta, koje sarađuje sa brojnim kućama u svetu, zvanično je počela primena Sporazuma o saradnji koji su 13. marta ove godine potpisali upravnik nacionalnog teatra Svetislav Goncić i njegov ruski kolega Sergej Vitaljevič Emeljanov.

Svetislav Bule Goncić Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Popularnu Gogoljevu komediju, napisanu 1833. godine, koja publiku širom sveta osvaja čudesnim humorom i neuhvatljivim karakterima – autsajderima koji pokušavaju pronaći svoje mesto u svetu, pa se guraju, komešaju, bore, nadmudruju, svađaju, vesele, režirao je Valerij Vladimirovič Fokin, narodni umetnik Rusije, dobitnik mnogih državnih nagrada koji je zajedno sa ansamblom doputovao u Beograd.

Valerij Vladimirovič Fokin Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– Jedan od univerzalnih problema jeste upravo taj odnos čoveka sa spoljnim svetom, da li mu se prepušta, da li se bori protiv njega ili ne – objasnio je Fokin s kojim smo imali prilike da razgovaramo uoči predstave.

U fokusu komada, kako je istakao, oštar je sukob između Potkoljosina – glavnog junaka, koji nastoji da sačuva svoj lični svet i pomalo apsurdne i haotične stvarnosti koja ga okružuje i koja ga „provocira da izvodi najneverovatnije vratolomije i učestvuje u smešnim situacijama koje kao da nameće neka zla sila“.

Foto: Vladimir V.Postnov/Teatar Aleksandrinski/Promo

Stručna kritika u Rusiji ocenila je ovu postavku kao „jednu od najmaestralnijih i najsmešnijih pozorišnih predstava u poslednjih nekoliko godina”. U kritici objavljenoj u listu „Rosiskaja Gazeta” navodi se da je režija „Ženidbe”, koja je, između ostalih, dobila i prestižnu Nagradu Ruskog nacionalnog pozorišta „Zlatna maska“, urađena „neočekivano i originalno”, ali i naglašava da je reč o spektakularnoj predstavi, jasnoj i savršenoj postavljenoj koja će „definitivno izdržati test vremena”.

– Iako kritika često greši, mislim da je ovoga puta donekle u pravu. Ne mogu da vam garantujem da će predstava preživeti baš svako vreme i da će biti vanvremenska, ali je sada živa, vrlo aktuelna i siguran sam da će biti još dugo – naveo je čuveni reditelj.

Valerij Vladimirovič Fokin Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Iako je ovo prvo izvođenje teatra „Aleksandrinski“ u Beogradu, Valeriju Vladimiroviču Fokinu nije. Naime, on je gostovao na Bitef festivalu kada je i sarađivao sa Jovanom Ćirilovim.

– Imam najtoplija i najlepša sećanja na to vreme u Beogradu i saradnju sa Ćirilovim. Kada je on vodio Bitef, taj festival je važio za jedan od najvažijih evropskih pozorišnih festivala. Sva vodeća pozorišta i najveći reditelji sveta su težili da nastupe na Bitefu. To su bili susreti na najvišem profesionalnom nivou što nam danas svima mnogo nedostaje – kazao je Fokin.

Jovan Ćirilov Foto: Vladislav Mitić

Kada je reč o ovom gostovanju, istakao je da se nada da će publika u Beogradu lepo prihvatiti predstavu i doživeti je na pravi način.

– Ukoliko dokažemo i srpskoj publici da smo i dalje živi, biću srećan i 10 aviona kojima smo dovezli scenografiju biće potpuno opravdani – kazao je šaljivo Fokin dodajući da je pozorište jedno od retkih mesta u kojima se mogu naći ljudi najrazličitijeg pogleda na život i svet i mogu na isti način da dožive predstavu i da ih taj osećaj i doživljaj poveže.

Čuveni reditelj podseća da je pozorište “Aleksandrinski”, čije je umetnički direktor, staro 267 godina, ali da “moraju da budu i dalje živi ili će postati muzej“:

– Ukoliko se ne protrudimo da tradiciji damo novi impuls, učinimo je savremenijom i bližom savremenom životu, ostaćemo samo mrtvo pozorište. Tada nije bitno koliko mi i pozorište imamo godina – da li 267, 10 ili dve, jer i avangarda može biti i mrtva i lažna – zaključio je Fokin.

Bonus video: Andrijana Oliverić i Stefan Bundalo – Buha proizvodi glumačke zvezde, ali i nove generacije publike

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar