Bitlsi su ostavili neizbrisiv trag u istoriji roka, ali muzika nije sve na čemu su zajednički radili. Malo je poznato da su se okušali i u slikarstvu stoga ne čudi da je slika koju su zajedno naslikali 1960-ih, pobudila veliki interes uoči aukcije u Kristiju.
Rad bez naslova, u tehnici akrila i akvarela, poznat kao „Images of a Woman“ (1966), jedino je umetničko delo na kojem su sarađivali Džon Lenon, Pol Makartni, Džordž Harison i Ringo Star, piše „Jutarnji list“.
– Takva je retkost imati rad izvan njihovog muzičkog kataloga koji je relikvija, opipljivi objekat s doprinosima četvorice Bitlsa. Umetničko delo, prekrasan komad priče! – rekao je stručnjak iz Kristija Kesi Rodžers.
Slika koju je Kristi procenio na 400 do 600 hiljada dolara nastala je dok je bend bio na turneji u Japanu 1966. U pauzama od koncerata ako nisu otišli u razgledavanje, muzičari su većinu svog vremena, ukupno 100 sati, bili zatvoreni u predsedničkom apartmanu 1005. tokijskog hotela Hilton. Lokalne vlasti bile su, naime, zabrinute za njihovu sigurnost, s obzirom na uzbuđene obožavatelje i izveštajima o pretnjama japanskih nacionalista.
Promoter turneje poklonio im je pribor za slikanje i momci su se bacili na posao. Rasporediili su četiri stolice oko stola na kojem je bio list japanskog papira te nakon što su pozadinu prvo obojili crvenom bojom, slikali su svaki iz svog ugla prema sredini. Kada su završili sliku uklonili su stonu svetiljku koja je sve vreme stajala na sredini papira, te unutar belog kruga koje je ostavilo postolje svaki od njih se potpisao.
Slika je nastala tokom dve noći, prisetio se fotograf Robert Vitaker, koji je dokumentovao boravak benda u Tokiju.
– Prestali bi da slikaju, otišli i odradili koncert, a onda je bi rekli: „Vratimo se slici!“ Nikad ih nisam vidio smirenije ili zadovoljnije nego u to vreme – kazao je i dodao da nisu razgovarali o tome što slikaju „nastala je spontano.“
Dovršeno delo je dato Klubu obožavatelja Bitlsa u Tokiju, a zatim ga je kupio njegov tadašnji predsednik Tetsusaburo Shimoyama. U 1980-ima, jedan japanski novinar nazvao je sliku bez naslova „Images of a Woman“ jer su ga motivi na Makartnijevom delu rada podsetili na ženske genitalije.
– Ali ko zna šta je Pol stvarno naslikao – verovatno čak ni on. – ističe istoričar Bitlsa Mark Levison u popratnom tekstu kojim se najavljuje prodaja slike u Kristiju i dodaje:
– Nigde nema posebnih figura: svaka od četvorice stvorila je i popunila prostore različite u svakom detalju i boji, koji ne predstavljaju mnogo više od obrazaca slobodnog oblika, gotovo kao da je namera bila da se ne ostavi ništa prepoznatljivo. Postoje razni oblici, vijuge, mrlje, krugovi, kvadrati. Samo po bojama Džonov deo nejasno sugeriše na Španiju, ali iz ovoga ne treba izvlačiti nikakve zaključke. Džon i Pol su koristili najviše crne boje, radeći uglavnom u akrilu, Džordž i Ringo su uglavnom koristili vodene boje, ali možemo ih zamisliti kako dele boje. Džordžov rad zauzima najveći deo – on poseže od svog kuta papira do svetiljke u sredini i probija se u susedno područje, gde je Ringov manji rad, karikatura, kao da je možda imao čvrstu ideju pre nego što ju je prikrio. Sve u svemu, učinak je tipičan za Bitlse: kompozicija je pozitivna, vedra, živa!
Nakon predsednikove smrti 1989. godine, slika je prodana na aukciji kolekcionaru Takaou Nišinu, koji ju je više od četiri decenije držao u kutiji ispod kreveta. Pre jedanaest godina prvi put je napustila japansko tlo kada je dospela na aukciju u Njujorku.
Bonus video: Godišnjica Džona Lenona