Nakon osvajanja Zlatne palme u Kanu "Anatomija pada" Žastin Trije proglašena je i najboljim evropskim filmom sinoć na dodeli nagrada Evropske filmske akademije u Berlinu.
Ne samo što je francuski film odneo najveću nagradu, onu za najbolje ostvarenje, već je trijumfovao je i u ostalim ključnim kategorijama – Trijeova je proglašena najboljom rediteljkom, dobila je priznanje za najbolji scenario, a i Sandra Huler ovenčana je evropskim Oskarom za najbolju žensku ulogu.
– Sandra je bila savršena glumica da donese svu kompleksnost ovog lika – kazala je Trijeova na ceremoniji dodele 36. evropskih Oskara, dodavši kako od uloge Hulerove, koja igra spisateljicu optuženu za ubistvo supruga, nije želela da pravi žrtvu:
– Ona je žena kojoj se sudi zbog njene nezavisnosti, seksualnosti, kreativnih moći i svih onih kvaliteta u koje se sumnja samo zato što ih ima jedna žena.
Nemačka glumica se sinoć pridružila odabranoj grupi dama koje su dva puta osvajale evropskog Oskara za najbolju glumicu. Nakon što je 2016. godine osvojila ovo priznanje za kultni film „Toni Erdman“, od sinoć je 45-godišnja glumica u društvu dvostrukih laureata, kao što su Izabel Iper, Žilijet Binoš, Šarlota Rempling i Karmen Maura. U obraćanju prisutnima u Berlinu nemačka glumica najpre je zamolila sve za minut ćutanja za žrtve svih konflikata i pokušaj da „zamisle mir“.
„Anatomija pada“ je, kako su pisali kritičari odmah nakon svetske premijere u Kanu, prvoklasna filmska priča, s prizvucima Hičkokovog stila. Stalni obrti u ovoj dramatičnoj priči, zbog kojih gledaoci non-stop s uzbuđenjem nagađaju šta će se dalje dogoditi, „kupili“ su sve.
U filmu Trijeove Sandra Huler igra slavnu nemačku spisateljicu koja je optužena da je ubila svog supruga, takođe pisca, ali francuskog u zimskoj vikendici na Alpima. Spisateljica završava na sudu i tu počinje da se odvija prava drama…
Zanimljivo je da je Hulerova bila sinoć nominovana dva puta za isto priznanje – zbog uloge u „Anatomiji pada“, ali i „Zoni interesa“ Džonatana Glejzera.
Najboljim glumcem proglašen je Danac Mads Mikelsen za ulogu u filmu „The Promised Land“ Nikolaja Arcela, koji se na ceremoniji, doduše putem video poruke, našalio da je deset godina čekao poziv reditelja, zamolivši ga da ne čeka još deset…
I dok su uoči ceremonije u Berlinskoj areni najveći favoriti bili „Anatomija pada“, „Zona interesa“ i „Opalo lišće“ Akija Kaurismakija (prvi najviše, a druga dva po pet nominacija), Glejzerov i Kaurismakijev film dobili su po jednu, dok je Trijeova otišla kući s ukupno šest nagrada.
Scenario za „Anatomiju pada“ Trijeova je napisala zajedno sa suprugom Arturom Hararijem, i to tokom lokdauna zbog koronavirusa.
– Svoju vezu smo na ovaj način testirali, ali preživeli smo – poručila je Trijeova, dok je Harari kazao da ovaj film o višejezičnom bračnom paru, koji se završava tragedijom, može poslužiti i kao simbol francusko-nemačke „mašine“ na čelu Evropske unije.
– Ko zna, možda će ovaj film doprineti da se nemačke i francuske vlade konsoliduju.
Još jedan kanski pobednik, u selekciji „Izvestan pogled“ – „Kako se kresnuti“ Moli Maning Voker (premijerno prikazan kod nas na nedavno završenom FAF-u, prim.aut.) ovenčan je nagradom za evropsko otkriće (u konkurenciji bio i hrvatski „Sigurno mjesto“ Juraja Letorića), a Šarlota Regan dobila je nagradu mladih za komediju „Scrapper“.
– Ono što Šarlota i ja imamo zajedničko jeste da težimo da promenimo način snimanja, želeći time samo da rezultat bude što bolji – rekla je Moli Maning Voker.
Počasnim priznanjima ovenčani su Vanesa Redgrejv – nagradom za životno delo, kao i Bela Tar i Isabel Kastiljo.
Za nagrade, čiji je cilj da odaju priznanje najboljim dostignućima u svetu filma u Evropi u poslednjih 12 meseci, glasalo je 4.600 članova Evropske filmske akademije.
Bonus video: Vudi Alen u Veneciji