Foto: EPA-EFE/GUILLAUME HORCAJUELO

Ovo je najintimniji film koji sam napisala, i film koji je meni najbliži, rekla je sinoć Žastin Trije, tek treća žena u istoriji Kanskog filmskog festivala, koja je ovenčana Zlatnom palmom.

Nije samo sineastkinja slavila trijumf u Kanu zbog filma „Anatomija pada“. Naime, francuska rediteljka i scenaristkinja, koja će uskoro proslaviti 45. rođendan, iskoristila je govor na svečanoj ceremoniji zatvaranja 76. Kanskog festivala u Gran paleu da se osvrne i na situaciju u svojoj zemlji.

– Ako od kulture pravite robu, ako je komercijalizujete, kao što to radi ova neoliberalna vlada, onda to ruši francusku kulturnu izuzetnost. A bez te kulturne izuzetnosti ne bih danas bila ovde pred vama. I zato je ova nagrada posvećena svima onima koji nisu u situaciji da sada snimaju filmove. Ovo ovde mesto sam okupirala pre 15 godina u daleko manje neprijateljskom svetu kad je još uvek bilo moguće da praviš greške i počneš iznova – kazala je Žastin Trije primajući sinoć Zlatnu palmu u Kanu.

Trijeova je podsetila i kako njena zemlja već neko vreme pati zbog „istorijskih protesta“ koji su izbili zbog reforme penzionog sistema i dodala:

– Ali, ovi protesti se guše, i to na šokantan način – kazala je rediteljka, kritikujući i francuskog predsednika Emanuela Makrona, zbog čijeg čina – aminovanja zakona kojim se podiže starosna granica za penziju sa 62 na 64 godine, su protesti inicijalno i izbili.

Žastin Trijt na zatvaranju Kanskog festivala Foto: REUTERS/Eric Gaillard

I odmah nakon govora laureatkinje u kanskom Gran paleu izbio je svojevrstan politički sukob, koji preti da se pretvori u omanji skandal. Naime, francuski zvaničnici optužili su laureatkinju Zlatne palme da je iskoristila svoj govor kako bi oštro napala kulturnu politiku Vlade Francuske.

Reagovali su mnogi, a najpre francuska ministarka kulture Rima Abdul Malak, koja je na Tviteru najpre iskazala „sreću što je Zlatna palma, deseta po redu otišla Francuskoj“, dodavši:

– Ali, zapanjena sam govorom Žastin Trije. Pa, taj film ne bi video „svetlost dana“ da nije francuskog modela finansiranja, koji omogućava širok dijapazon raznolikosti koji je unikatan u svetu. Ne zaboravimo to – poručila je francuska ministarka kulture.

Bonus video: Kan, crveni tepih

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar