Tom Miler Foto: Printscreen/YouTube/Tom Miller

Ja sam prvi smislio nevidljivu skulpturu, tvrdi američki vizuelni umetnik Tom Miler mesec dana nakon što je "nepostojeće" umetničko delo Italijana Salvatorea Garaua prodato za 18.000 dolara. I ne samo što naglašava da je prvi smislio originalni koncept, već je spreman da Italijana tuži za plagiranje ideje.

Kada je skulptura „Ja sam“ umetnika sa Sardinije prodata neimenovanom kupcu početkom juna za čak 18.000 dolara, kao prvo pazareno „nevidljivo delo“, ova vest je obišla svest a društvene mreže preplavili su komentari tipa – „Što se ja ovoga nisam setio“.

Iako se američki umetnik Tom Miler obratio javnosti pitem Tvitera sa tvrdnjom da je on prvi smislio „ništa“, o čemu je snimio dokumentarni film koji je čak prikazan u Italliji, sada je otišao korak dalje.

Miler ne tvrdi samo da je njemu prvom pala na pamet ova ingeniozna ideja, već i da ga je Salvatore Garau „pokrao“, zbog čega će pravdu potražiti na sudu. Miler, umetnik sa Floride naglašava da je još 2016. godine postavio svoju nevidljivu skulpturu u Gejnsvilu, na otvorenom, u Bo Didli komjuniti plazi. Umetničko delo Milera imalo je doduše drugačiji naziv – „Ništa“ (Nothing), a za postavljanje skulpture koja golim okom nje mogla da se uoči trebalo mu je pet dana, prenosi sajt „Artnet njuz“.

Čitavo postavljanje bilo je poput performansa jer su angažovani radnici pomerali „blokove vazduha“ imitirajući „slaganje“ čuvenih piramida u egipatskoj Gizi. A nevidljivo delo obnarodovano je pred javnošću u junu 2016. godine.

Umetnik Tom Miler čak je napravio kratak film o svom kreativnom poduhvatu, u kome su učestvovali ljudi koji su se pretvarali da su umetnici i kustosi. Želeo je Miler time da izvrgne ruglu savremenu umetnost, a svoj pokušaj prikazivanja ničega uporedio je sa čuvenim muzičkim delom Džona Kejdža „4′33“.

Podsetimo, američki kompozitor je 1952. godine potpisao delo koje se izvodi „odusustvom namerno proizvedenog zvuka“. Dakle, kompozicija se sastojala od četiri minuta i 33 sekunde tišine, eventualno uz zvuke okoline od „izvođenja“, tačnije sedenja muzičara i njihovog „nerada i nesviranja“.

– Skulptura „Ništa“ je veoma značajna za mene. I trebalo bi da mi bude odato priznanje za „Ništa“, a naročito za ideju da se ništa pretvori u formu skulpture. „Ništa“ je potekla iz Gejnsvila na Floridi, a ne iz Italije – istakao je Tom Miler za „Arnet njuz“.

– Kada sam video delo Garaua odmah sam pomislio kako je preuzeo moju ideju. Samo želim da se to prizna. Kada sam ga kontaktirao, nije želeo da prizna da je plagirao moju ideju, zbog čega sam angažovao advokata u Italiji – poverio se umetnik i lokalnoj TV stanici WCJB.

I advokat Ričard Fabijani je poslao italijanskom umetniku opomenu pred tužbu koju će podići „ukoliko se vansudski ne poravnaju“.

– Mislim da je jasno da je gospodin Miler napravio svoje delo daleko pre nego što je to učinio gospodin Garau. Takođe, znamo da je gospodin Garau bio svestan Milerovog dela. Gospodin Miler zaslužuje da njegov rad bude priznat i da uživa sva prava i koristi koje takvo priznanje nosi sa sobom – precizirao je advokat.

Podsetimo, pre tačno mesec dana nevidljiva skulptura italijanskog umetnika Salvatorea Garaua, sačinjena od „vazduha i duha“, prodata je za čak 18.000 dolara.

Skulptura nazvana „Ja sam“ (Lo Sono), prvo prodato „nevidljivo delo“, postoji, samo ne u „materijalnom obliku“ i ono je kao neki „vakum, mesto ispunjeno energijom“, objasnio je tada italijanski umetnik, kome je 67 godina, dodavši:

– Čak i u slučaju da ga ispraznimo i da ne ostane ništa, prema Hajzenbergovom principu neodređenosti, to „ništa“ ima specifičnu težinu. Dakle, ima energiju koja se kondenzuje i transformiše u čestice, odnosno nas. Na isti način, postoji Bog i verujemo u njega iako ga nikada nismo videli.

Salvatore Garau. Foto:printscreen/instagram/ salvatore_garau

Predviđeno je bilo da skulptura, iako je nevidljiva, bude izložena u prostoru koji je dimenzija pola sa pola metra kvadratnih. Takođe, to obavezno treba da bude „u privatnom prostoru“, u kome nema nikakvih „opstrukcija“ i gde svetlo i idealni klimatski uslovi nisu neophodni.

Iako se ne vidi golim okom, uz skulpturu neimenovani kupac dobio je sertifikat autentičnosti od umetnika da je „delo stvarno“.

Međutim, koliko god to želeli Garau, ali i Miler, niti jedan niti drugi nisu izmislili „toplu vodu“. Čuveni francuski konceptualni umetnik Iv Klajn još 1958. godine imao je postavku na kojoj nije bilo izloženo ništa. Tačnije, galerija je bila potpuno prazna. A koju godinu kasnije smislio je „arhitekturu vazduha“…

Takođe, i pre tri decenije Tom Fridman je na postolje postavio nevidljivi objekat koji je 2001. godine prodat za više od 30 hiljada dolara!

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar