I ove godine ćemo zajedno sa piscima, kritičarima, urednicima, tumačima književnosti i kulture tokom 16 planiranih večeri razgovarati o razumevanju izazova čovekove sudbine u saodnosu sa svetom, prirodom, ali i istorijom, rekla je Svetlana Ivanović, glavna urednica programa “Grada teatra”, koja je sinoć otvorila književni program 36. festivala “Grada teatra” na Trgu pjesnika u Budvi.
Ovaj deo programa počeo je gostovanjem Igora Štiksa, koji je predstavio svoj roman “W”. Moderatorka večeri bila je urednica izdavačke kuće “Kontrast” Jelena Nidžović, a gost večeri je bio reditelj Boris Liješević.
Štiks je, kako se navodi u saopštenju organizatora, istakao da mu je veoma drago što je nakon 15 godina ponovo na Trgu pjesnika i da su mnoge stvari krenule upravo sa tog mesta.
– Ponekad se stvari dešavaju na neverovatan i čudesan način kao što je i moje poznanstvo s Borisom krenulo upravo sa Trga pjesnika.
Nidžović je istakla da iako kritika o romanu “W” često govori da je pisan u najboljem maniru skandinavskih trilera, njemu se na taj način oduzimaju neki nezanemarljivi slojevi i značenja i ono što se u njima iskazuje.
– Reći da je “W” istorijski triler bi bilo isto kao tvrdnja da je roman “Zločin i kazna” krimić. Mislim da je najrazumnije o romanu ‘W’ govoriti kao o romanu ideja. U njemu je ugrađena nezanemarljiva i prilično temeljno transponovana istoriografska građa koja obuhvata bezmalo 100 godina – naglasila je Nidžović.
Liješević se osvrnuo na početak saradnje sa Štiksom, za šta je “okrivio” festival Grad – teatar:
– Spojila nas je “Elijahova stolica”, odnosno “Grad teatar” i Trg pjesnika, gde je Igor imao promociju tog romana 2007. godine. Ja sam došao do njega u Sarajevo i dogovorili smo saradnju. Kasnije mi je kazao da ima ideju za jednu dramu i tada mi je ispričao jedan siže o porodici koja se okuplja u jednom prostoru. “Elijahova stolica” je, u međuvremenu, postala jedna značajna predstava i prošlo je nekoliko godina kada mi je Igor rekao da ima komad koji bi hteo da mi pošalje. I ja se setih da je to taj siže o kojem mi je pričao u Sarajevu, a to je “Brašno u venama” na kome smo posle toga i radili 2015. godine. Nakon toga smo spremili još jednu angažovanu predstavu o propalim fabrikama i radničkim otporima. Nisam znao kako da pristupim tome, samo sam mu ispričao šta treba da radim i on me sutradan nazvao i ispričao mi siže, koji je u toku noći smislio i tako je nastala drama ‘Zrenjanin’.
Roman “W” je uzbudljiv roman i levičarski “Don Kihot”, istakao je Liješević.
– Koliko ja znam, “Don Kihot” nikada nije uspeo ni u pozorištu ni na filmu, upravo zbog tog narativnog koncepta u kome se nižu epizode i svaka je savršena, svaka je za sebe i ima početak i kraj, ali nema dramski razvoj. Pomislio sam da je reč o savremenom “Don Kihotu”, ali i da je za mene nemoguće da ga postavim na scenu.
Igor Štiks je napomenuo da roman “W” pokušava da isprati sve one idealiste koji su želeli da stvaraju novi svet, koji neće biti ponavljanje istog, koji će osloboditi čoveka i čovečanstvo i koji će napraviti bolje uređenje tog sveta.
– U 20. veku, mi smo nekoliko puta imali osećaj da se taj novi svet stvara da bismo na kraju veka zaronili u beznadežnost. Te, da bismo mi u 21. veku bili malo dezorijentisani u smislu kuda idemo, kako…. Da li je to to? Da li je ovaj tip života sve što možemo napraviti ili ipak postoji nada? Ja mislim da ipak postoji poruka u životima likova koje opisujem, a ona govori o tome da svaka borba donosi sa sobom i ono što nismo očekivali. Različite podele i rat u duši, da nas ona može odvesti u različite ekstreme, a mnogi od vas će otkriti koja je tajna iza slova W i zašto se to slovo pojavljuje u naslovu romana i dominira na najrazličitije načine – ukazao je Štiks.
Autor smatra da smo se danas našli u poziciji da moramo braniti i opravdavati književnost.
– Bojim se da smo izgubili ono što se ranije podrazumevalo, da književnost ima jednu spoznajnu funkciju. Književnost je jedan poseban način razumevanja čoveka i njegovog bića i bivstvovanja na ovoj zemlji, koji nije kao filozifija, izvođačka umetnost ili film, već ima svoje specifične zakonitosti koje su sa nama oduvek i korespondiraju sa snažnom potrebom da se kroz imaginaciju spoznaje realni svet. I to je taj paradoks u samoj književnosti koji nas zavodi i čini da od nje ne možemo odustati. Bojim se da smo došli u svet u kom se postavlja znak pitanja nad knjigu i književnost kao takvu – kazao je Štiks.
Liješević i Štiks su publici na Trgu pjesnika otkrili da rade na novom komadu koji su pisali Štiks i Vladimir Arsenijević nazvan “Urotnici” u kom se pojavljuju pisci i intelektualci koji su ostavili dubok trag u poslednjih 60 godina na našim prostorima. Liješević je kazao da je koncept tog komada poigravanje sa vremenom tj. življenje u različitim vremenima. O ljudima koji se sreću u jednom dijegetičkom prostoru i vremenu, a zapravo se svako nalazi u svom vremenu.
Prisutnima u publici su pročitali deo komada “Urotnici” u kojem razgovor vode Miroslav Krleža i Bogdan Bogdanović.
Bonus video: Branko Rosić – Lokacije mi mnogo pomognu u pisanju knjige