Zlatna Palma na Kanskom festivalu za film "Anora" američkog reditelja Šona Bejkera Foto:

Šon Bejker se već dokazao prethodnim filmovima, od kojih su bar dva remek-dela, tako da se nagrada za “Anoru” tu lepo uklapa, kaže filmski kritičar Đorđe Bajić za naš portal.

Dodelom nagrada u subotu uveče završen je 77. Kanski filmski festival. Reditelj Šon Bejker osvojio je Zlatnu palmu za film „Anora“, ljubavnu priču između egzotične plesačice (Majki Medison) i bogatog sina ruskog oligarha (Marka Ejdelshtejn). Bejker je prvi američki filmski stvaralac koji je osvojio najprestižniju nagradu festivala od kada je Terens Malik dobio Zlatnu palmu za „Drvo života“ 2011. godine.

Zlatna Palma na Kanskom festivalu za film „Anora“ američkog reditelja Šona Bejkera Foto: Andreea Alexandru/Invision/AP

„Anora“ je Bejkerov treći film koji je premijerno prikazan na Kanskom festivalu, nakon „Projekta Florida“ i „Crvene rakete“. Nagradu je primio od strane dvostrukog dobitnika Zlatne palme, Frensisa Forda Kopole, čiji je „Megalopolis“ otišao kući praznih ruku. Kopola je takođe uručio počasnu Zlatnu palmu svom prijatelju i kolegi legendi Džordžu Lukasu, kojeg je nazvao svojim „bratom po krvi“.

Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

Zlatna palma posvećena seksualnim radnicama

Bejker je posvetio nagradu „svim seksualnim radnicama, prošlim, sadašnjim i budućim“, naglašavajući važnost „pravljenja filmova namenjenih za bioskopsku projekciju“. Kako je Bejker rekao sa podijuma, „Svet mora da se podseti da gledanje filma kod kuće, dok prelistavate telefon i proveravate mejlove i niste potpuno prisutni, jednostavno nije način, iako bi neke tehnološke kompanije želele da nas tako ubede. Gledanje filma sa drugima u bioskopu jedno je od velikih zajedničkih iskustava. Delimo smeh, tugu, bes, strah i nadam se da imamo katarzu sa našim prijateljima i strancima. Zato kažem da je budućnost filma tamo gde je sve počelo: u bioskopu.“

Đorđe Bajić Foto: Ema Bednar

Filmski kritičar Đorđe Bajić kaže za Nova.rs da se u Kanu sve kretalo u okviru očekivanog.

– Bez prevelikih iznenađenja. Šon Bejker je sjajan autor, već dokazan prethodnim filmovima, od kojih su bar dva remek-dela, tako da se nagrada za „Anoru“ tu lepo uklapa.

Greta Gervig predsedavala je, većinski ženskom, žiriju sastavljenom od španskog reditelja Huana Antonija Bajone, turske glumice i scenaristkinje Ebru Džejlan, italijanskog glumca Pjerfrančeska Favina, američke glumice Lili Gledston, japanskog reditelja Hirokazua Kore-Ede, libanske glumice i rediteljke Nadin Labaki i francuskih zvezda Eve Grin i Omara Sua.

Prvi indijski film u konkurenciji posle 30 godina

Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

Pajal Kapadia je primila Veliku nagradu – drugu najveću nagradu festivala – za film „All We Imagine as Light“, prvi indijski film izabran za takmičarsku selekciju u poslednjih 30 godina. (Poslednji, Šaji Karunov „Swaham“, takmičio se za Zlatnu palmu 1994. godine) Film se fokusira na veze između tri žene iz Mumbaja, različitih uzrasta i klasa.

Nagrada za najbolji scenario dodeljena je francuskoj rediteljki Korali Forget za „smelu, divno luckastu“ (po rečima Eve Grin) horor dramu o estetskoj hirurgiji „The Substance“, u kojoj igraju još uvek zadivljujuća Demi Mur kao bivša holivudska lepotica i Margaret Kvali kao mlađa, savršenija dvojnica s kojom pristaje da podeli svoje vreme.

Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

Specijalno priznanje žirija dobio je mjuzikl „Emilia Perez“ francuskog režisera Žaka Odijara. Taj film je dobio i kolektivnu nagradu za četiri glavne glumice: Karlu Sofiju Gaskon, Zoe Saldanu, Adrijanu Paz I Selenu Gomez.

– Zanimljivo je da su nagradu za žensku ulogu dobile čak četiri glumice iz Odijarovog novog filma, to se ne dešava baš često, što me je samo dodatno zainteresovalo za „Emiliju Perez“ – dodaje Đorđe Bajić za Nova.rs.

Nagradu za Najbolju mušku ulogu dobio je Džesi Plemons, koji igra tri lika – poslušnog biznismena, žalosnog policajca i biseksualnog člana kulta – u filmu „Kinds of Kindness“, nadrealističkoj satiri reditelja Jorgosa Lantimosa, poznatog po filmu „Jadna stvorenja“.

Nagrada za iranskog reditelja dočekana ovacijama

Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

Žiri je dao posebnu nagradu – dočekanu ovacijama – iranskom reditelju Mohamedu Rasulofu, koji je prisustvovao Filmskom festivalu u Kanu pod velikim ličnim rizikom, bežeći od osmogodišnje zatvorske kazne zbog političke drame „The Seed of the Sacred Fig“. Tročasovni film istražuje pokret “Žene, Život, Sloboda” kroz porodice srednje klase čije dve kćerke dovode u pitanje očevu ulogu u režimu.

Nagradu za najbolji debitantski film Zlatna kamera osvojio je Norvežanin Halfdan Ulman Tondel za školsku dramu „Armand“. Tondel je inače unuk glumice Liv Ulman i slavnog švedskog režisera Ingmara Bergmana.

Portugalski filmski reditelj Miguel Gomes osvojio je nagradu za režiju za film „Grand Tour“, koji kombinuje crno-belu i kolornu fotografiju, rekonstrukcije perioda i savremene antropološke poglede, dok priča priču iz ranog 20. veka o britanskom državnom službeniku koji pokušava da pobegne od svoje verenice skakanjem iz jedne azijske zemlje u drugu.

„Čovjek koji nije mogao šutjeti“, Nebojše Slijepčevića osvojio Zlatnu Palmu za najbolji kratkometražni film Foto: MUSTAFA YALCIN / AFP / Profimedia

„Čovjek koji nije mogao šutjeti“, reditelja i scenariste Nebojše Slijepčević osvojio je Zlatnu palmu za najbolji kratkometražni film na Filmskom festivalu u Kanu. U filmu igraju Goran Bogdan, Alexis Manenti, Dragan Mićanović, Lara Nekić, Priska Ugrina, Dušan Gojić, Nebojša Pop Tasić, Mijo Pavelko, Martin Kuhar, Jakov Zovko i Robert Ugrina.  “Čovjek koji nije mogao šutjeti“ drugi je hrvatski film od osamostaljenja koji je na Filmskom festivalu u Kanu prikazan u glavnom takmičarskom programu.

Bonus video: Novi filmovi u Kanu donose i nove modne trendove

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar