Foto: Album / Album / Profimedia

Arhiva Stjuarta Satklifa, originalnog basiste Bitlsa, sa više od 400 slika i crteža, uključujući i nedovršeni roman o Džonu Lenonu, stavljena je na prodaju.

Satklif je napustio slavnu četvorku pre nego što je zaista postala poznata, ali je bio pokretačka snaga u Bitlsima. Upoznao je Džona Lenona kada su bili studenti umetnosti u Liverpulu, a pre nego što su se pridružili Polu Makartniju i Džordžu Harisonu u grupi Quarrymen, Satklif i Lenon su bili ti koji su stvorili ime “Bitlsa”.

Poetski, umetnički nadaren Satklif pauzirao je studije da bi otišao sa bendom na koncertnu turneju u Hamburgu.

“Istorija je moj otac, a sutrašnjica moj sin“, napisao je s čežnjom pre odlaska, a pošto je bend postao senzacija u gradu, rekao je svojoj sestri: „Postao sam veoma popularan i kod devojaka i kod homoseksualaca, koji mi govore da sam najslađi i najlepši dečak.”

Upoznao je Astrid Kirher, i uprkos tome što nijedno od njih nije govorilo jezik onog drugog, zaljubio se. Astrid je postala ključni fotograf rane karijere Bitlsa.

Foto: Courtesy Everett Collection / Everett / Profimedia

Koncertna turneja benda se raspala (Makartni i bubnjar Pit Best su deportovani nakon što su uhapšeni zbog sumnje da su podmetnuli požar) i oni su se vratili kući. Vratili su se na još jedan nastup u proleće 1961, ali pošto se verio sa Kirherovom, kasnije te godine je napustio Bitlse, pozajmivši bas Makartniju.

Satklif se sa suprugom nastanio u Hamburgu i nastavio studije umetnosti, sa legendama pop umetnosti. Nažalost, njegovi život i karijera su tragično prekinuti kada je umro od krvarenja u mozgu u 21. godini u aprilu 1962. Uprkos svojoj mladosti, stvorio je i prikupio mnoga dela vizuelne umetnosti, sa naglaskom na apstraktnom ekspresionističkom slikarstvu.

Umetnička dela, zajedno sa predmetima kao što je pismo koje je napisao Satklif sa precrtanim imenom Quarrymen, i zamenjenim sa „Bitls“, sada se prodaju, a njegovo imanje najavljuje „izuzetnu priliku za kolekcionare: jedinstveno sticanje kompletne umetnosti i zbirki artefakata Stjuarta Satklifa”.

Ova sveobuhvatna arhiva obuhvata preko 400 poetskih umetničkih dela, 200 dokumenata – pisma, pesme, eseje i nedovršeni roman o Džonu Lenonu. Kolekcija je zadivljujući vizuelni narativ, sa 37 originalnih fotografija koje prikazuju dane formiranja benda u Engleskoj i Nemačkoj. Unutar ovoh blaga leže dirljiva pisma koja su razmenjivali Satklif, Lenon i njihov uži krug, otkrivajući dubinu njihovih odnosa i vatrenu kreativnost koja potpaljuje njihovo ikonično umetničko putovanje.

U razgovoru za “Artnet”, administratorka arhive Dajen Vitale – koja je preuzela upravljanje imanjem od Satklifove sestre Polin nakon što je umrla 2019. godine, rekla je da se nada da će kolekcija biti sačuvana u celini.

– Želela bih da sve ostane zajedno – to je bio Paulin san od samog početka. Ali, može biti da bi artefakti mogli da odu u muzej ili na univerzitet, a onda bi glavna umetnost, oko 150 komada koji su bili široko izloženi, otišla kolekcionaru. To je verovatno realnije – kazala je Vitale.

Dela se čuvaju u Njujorku i pozajmljena su muzejima kao što su Gugenhajm i Kuća slavnih i muzej rokenrola u Klivlendu. Vitale je rekla da je dobila brojne upite otkako je 23. januara objavila arhivu.

Zanimljivo je da je danas u Njujorku na aukciji u “Kristiju” i psihodelična slika „Images of a Woman“ koju su zajedno napravili Bitlsi dok su se “skrivali” u japanskoj hotelskoj sobi.

Bitlsi su ostavili neizbrisiv trag u istoriji roka, ali muzika nije sve na čemu su zajednički radili. Malo je poznato da su se okušali i u slikarstvu stoga ne čudi da je slika koju su zajedno naslikali 1960-ih, pobudila veliki interes.

Rad u tehnici akrila i akvarela, poznat kao „Images of a Woman“ (1966), jedino je umetničko delo na kojem su sarađivali Džon Lenon, Pol Makartni, Džordž Harison i Ringo Star.

Foto: Christie’s

Slika koju je Kristi procenio na 400 do 600 hiljada dolara nastala je dok je bend bio na turneji u Japanu 1966. U pauzama od koncerata ako nisu otišli u razgledavanje, muzičari su većinu svog vremena, ukupno 100 sati, bili zatvoreni u predsedničkom apartmanu 1005. tokijskog hotela Hilton. Lokalne vlasti bile su, naime, zabrinute za njihovu sigurnost, s obzirom na uzbuđene obožavatelje i izveštajima o pretnjama japanskih nacionalista.

Promoter turneje poklonio im je pribor za slikanje i momci su se bacili na posao. Rasporediili su četiri stolice oko stola na kojem je bio list japanskog papira, te nakon što su pozadinu prvo obojili crvenom bojom, slikali su svaki iz svog ugla prema sredini. Kada su završili sliku uklonili su stonu svetiljku koja je sve vreme stajala na sredini papira, te unutar belog kruga koje je ostavilo postolje svaki od njih se potpisao.

Slika je nastala tokom dve noći, prisetio se fotograf Robert Vitaker, koji je dokumentovao boravak benda u Tokiju.

– Prestali bi da slikaju, otišli i odradili koncert, a onda je bi rekli: „Vratimo se slici!“ Nikad ih nisam vidio smirenije ili zadovoljnije nego u to vreme – kazao je i dodao da nisu razgovarali o tome što slikaju „nastala je spontano.“

Bitlsi Foto: Courtesy Everett Collection / Everett / Profimedia

Dovršeno delo je dato Klubu obožavatelja Bitlsa u Tokiju, a zatim ga je kupio njegov tadašnji predsednik Tetsusaburo Shimoyama. U 1980-ima, jedan japanski novinar nazvao je sliku bez naslova „Images of a Woman“ jer su ga motivi na Makartnijevom delu rada podsetili na ženske genitalije.

– Ali ko zna šta je Pol stvarno naslikao – verovatno čak ni on ne zna – ističe istoričar Bitlsa Mark Levison.

Nakon predsednikove smrti 1989. godine, slika je prodana na aukciji kolekcionaru Takaou Nišinu, koji ju je više od četiri decenije držao u kutiji ispod kreveta. Pre jedanaest godina prvi put je napustila japansko tlo kada je dospela na aukciju u Njujorku.

Bonus video: Džon Lenon

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar