Siniša Kovačević i Ivana Vujić Foto:Nemanja Jovanović/Goran Srdanov

Čuo sam da je moj komad uvršten u repertoar, ali niko me ništa nije zvanično obavestio. Kao što sam saznao da je moj tekst koji je odobren odjednom sklonjen sa repertoara, tako sam saznao i da je sada planiran, kaže za Nova.rs dramski pisac i reditelj Siniša Kovačević povodom izjave upravnice Narodnog pozorišta Ivane Vujić za naš sajt da ni od jednog predviđenog projekta za 2021. godinu nisu odustali pa tako ni od njegovog komada "Godine vrana".

U javnosti se digla prašina nakon burne reakcije dramskog pisca koji je na društvenim mrežama objavio da je ovaj njegov komad skinut sa repertoara nacionalnog teatra za tekuću godinu, iako je odobren još u vreme mandata prethodnog Upravnog odbora. Upravnica Ivana Vujić nije se tada oglašavala po ovom pitanju, niti odazivala na pozive novinara, a direktorka Drame Narodnog pozorišta Molina Udovički Fotez izjavila je za naš portal da su bili prinuđeni da odlože tri predstave sa velikim glumačkim podelama za narednu godinu zbog epidemiološke situacije. Među njima, i Kovačevićev tekst „Godine vrana“.

–  To se dogodilo isključivo i samo odlukom uvažene gospođe Vujić Kominac, koja je suspendovala odluku organa koji je hijerarhijski iznad nje, a na to nije imala pravo. Umesto njega je stavila komad koji još uvek nije napisan a protiv kojeg nemam ništa, možda će on da bude remek-delo. Tu se radi o jednoj nelogičnosti, da tekst, koji hvalite na sva usta, skidate sa repertoara da biste stavili nenapisan. A onda je izašla argumentacija da je odložen zbog epidemije jer je mnogoljudan. Pa je l’ taj novi komad imun na kovid, je l’ pelcovan? Šta je dobio Astra – Zeneku ili kinesku vakcinu? – pita se Kovačević.

Dodaje da nije istina da je komad „Godine vrana“ pomeren jer ni u tragovima nije mogao da se nađe ni u jednom dokumentu.

Siniša Kovačević Foto:Nemanja Jovanović

– I da se taj Siniša Kovačević nije oglasio vuk bi bio sit a samo bi samar i krvavi ular svedočili o tome da je siroto magare pojedeno. Zašto se sve ovo dogodilo, to zna samo uvažena gospođa Vujić Kominac, ja taj odgovor nisam našao. Mogu samo da slutim da je to zbog moje političke angažovanosti koja je suprotstavljena trenutnoj političkoj garnituri u Srbiji i rekao bih da je to strah za vlastitu funkciju i ništa drugo – ocenjuje Kovačević.

Na pitanje kako komentariše ovaj obrt i da njegovo delo nije ni skinuto a nije ni pomereno za narednu godinu, odgovara da to tumači tako što je novi Upravni odbor na čelu sa Svetislavom Buletom Goncićem insistirao da komad ostane na repertoaru.

–  Iako se, kako sam čuo, uvažena gospođa Kominac upinjala kao posleratni udarnik da se moj komad ne igra, na repertoar je ponovo stavljen uprkos njenom ogromnom protivljenju. Ja to ne mogu da komentarišem, samo mogu da budem zahvalan gospodinu Gonciću na toj vrsti ljudske i umetničke principijelnosti iako smo na dva pola ovog trenutnog političkog spektra u Srbiji. Za razliku od gospođe Vujić Kominac on očito poštuje pravila i principe koji valjda treba da važe, čine kulturni prostor i omeđuju ga i drže nebesku kapu nad našim glavama. Valjda teatar treba da bude mesto potpune slobode u kome će svaki čovek da bude lišen svog političkog, nacionalnog ili verskog predznaka. Da nije tako jedan Žan Žene nikada ne bi bio igran.

Lepo je što se uvažena gospođa Ivana Vujić Kominac, kako kaže naš sagovornik, odlučila da prekinu damsku ćutnju i što se napokon oglasila.

– U nečemu se slažem sa njom. Jeste Siniša Kovačević izuzetan pisac, i autor teatarske insignije u Narodnom pozorištu koja se zove „Velika drama“, to sve stoji. Ali ja svoj komad nisam ponudio preko novina, pa je red da zvanično budem obavešten šta se s njim događa – ukazuje Siniša Kovačević i zaključuje da su ove stvari ostavile razočaranje u ljude koji su njegova generacija, kolege sa Akademije koji imaju isti pečat i potpis na diplomi i da je izostanak esnafske solidarnosti u ovakvim okolnostima vrlo uvredljiv.