Bio joj je prva velika ljubav i udala se za njega sa samo 18. godina, ne sluteći da je "čekaju batine". Već tada je imala dvoje dece. Prva trudnoća desila se u 12. godini, a druga u 14. Obe su bile rezultat seksualnog napada. A prvih nekoliko godina svog života gledala je kako joj majku maltretira suprug, odnosno njen otac, ugledni, ali problematični sveštenik. Majka umire kada joj je bilo samo deset godina. Niko ne zna ko su očevi njeno dvoje dece koje je dobila, nakon što je bila silovana, u ranom tinejdžerskom periodu. Tabloidi su čak spekulisali da joj je jedno dete napravio otac. Žrtva nikada nije o tome želela da govori.
Iako bi sve ovo delovalo kao priča za neverovati, desila se jednoj od najvećih pevačica popularne muzike – Areti Frenklin. A gotovo sve te stvari prenebregnuo je novi biografski film o kraljici soula „Respect“ koji je od pre neki dan i u našim bioskopima.
I dok se mnogi iščuđavaju kako je ovako „sočne“ detalje izostavio reditelj Liesl Tomi, pa se na internetu može pronaći na desetine tekstova na temu – šta je sve prećutano – ko god je pratio karijeru Arete Frenklin zna da je pevačica svoju privatnost ljubomorno čuvala.
U skladu sa naslovom filma „Poštovanje“ („Respect“, po jednom od najvećih Aretinih hitova koje je napisao Otis Reding) američki reditelj je odlučio da ispoštuje pevačicu. Upravo je ona neposredno pred svoju smrt u avgustu 2018. aminovala ovu bioskopsku biografiju i sama odabrala glumicu koja će je dočarati na velikom platnu – Dženifer Hadson.
Biografski film prati kraljicu soula od detinjstva i pevanja u očevom horu preko turbulentnih šezdesetih godina i kulturne revolucije koja je obeležila start njene karijere, do puta kojim je hodila ka svetskoj slavi i statusu legende.
A traumatični detalji s početka njene karijere pominju se u filmu, ali „ovlaš“.
Ko je otac dece?
Gledaoci je vide kako ima trudnički stomak, a u jednom trenutku u ostvarenju biva upitana: „Kada ćeš nam više reći ko je otac ove dece?“
Verovalo se dugo da je otac njenog prvog deteta Donald Burk, dečak iz njene škole, da bi posle njene smrti u jednom od nekoliko pisanih testamenata stajalo da je u pitanju izvesni Edvard Džordan… Areta Frenklin je bila vrlo uzdržana kada je njen intimni život u pitanju. Uvek je odbijala da odgovara na pitanja novinara koja je smatrala drskim, a sve svoje nade, želje, pa i imena svoje dece javnosti je otkrivala kada je i kako sama htela.
– Nema potrebe da dodatno traumatizujemo našu publiku. Ionako smo preplavljeni slikama i snimcima nasilja nad telima crnaca, naročito crnkinja – ovim rečima reditelj filma Liesl Tomi objasnio je za „Insajder“ svoju uzdržanost od prikazivanja mučnih trenutaka iz života pevačice i bilo kakve brutalnosti.
Podsetio je da nasilje spram crnaca na velikom platnu nije novina. Ali, uz opasku da je prisutno i u novijoj kinematografiji, uprkos višedecenijskoj borbi za rasnu i svaku drugu ravnopravnost.
– Uvek su crnci ti koji izvuku deblji kraj, i niko se ne libi da to i pokaže u filmovima – konstatuje reditelj.
Magazin “Insajder” stoga podseća na film Ridlija Skota „Američki gangster“ gde je nenaoružana crnkinja mučki ubijena hicem dok pokušava da pobegne od nasilnika. U još jednoj sceni iz tog filma ubijen je crnac pucnjem u glavu, dok je, primera radi, trenutak klanja psa izostavljen u montaži.
U filmu, premijerno prikazanom pre nekoliko meseci o još jednoj afroameričkoj muzičkoj heroini Bili Holidej, „SAD protiv Bili Holidej“ reditelj Li Danijels odlučio je da prikaže gledaocima kako pevačicu prebija agresivni partner ili kako drhti, potpuno naga ispod tuša u zatvoru, ili kako umire vezana za bolnički krevet.
A Tomi nije želeo da bude deo tog „trenda“, već da obrne „zlatno“ filmsko pravilo da kažeš malo, a pokažeš više.
– Interesantnije mi je da gledalac koristi svoju imaginaciju, a ne da mu pružim sve na dlanu. Mnogo je teže uzdržati se od nasilnih sekvenci u filmu nego ih pokazati. I teže je snimati, montirati kad ih nema. Vrlo je kompleksno da smisliš priču o nasilju bez da ga prikažeš – istakao je sineasta kome je mnogo važnije bilo da u svom filmu prikaže njene drugarske veze sa prijateljicama, koleginicama, sestrama…
– Znam koliko su snažna i značajna ženska prijateljstva naročito u ključnim momentima života, kada se dešavaju neke promene. I meni je to bila centralna stvar u filmu.
Kritičari pokosili film – Hadson jedina svetla tačka
I dok je film „Respect“ bio jedan od najiščekivanijih ove godine, prve kritike nakon premijere i početka bioskopske distribucije u Americi, uprkos silnom trudu reditelja i glumačke ekipe, nisu nimalo blagonaklone.
Možda bi se preovlađujuće loše ocene o filmu mogle svesti na jednu rečenicu magazina „Pičfork“:
– Dajte konačno Areti poštovanje kakvo zaslužuje!
Ako je suditi po kritikama, ispostavlja se da je Areta Frenklin bila u pravu kada je pre smrti izabrala pevačicu Dženifer Hadson da je igra na velikom platnu.
Kritičar magazina „Wrap“ ocenio je kako film više funkcioniše kao muzički džuboks, nego kao karakterna drama:
„Jedino što izvlači film jeste glavna ženska uloga i sve te sjajne pesme na jednom mestu. Uživanje je gledati Dženifer Hadson kako se transformiše od stidljive svešteničke ćerke do kraljice soula. Otuda i ne čudi što su ključni momenti filma muzički“.
Ostvarenje često gubi fokus, stav je kritičara magazina „USA Today“:
„Film pominje mračne momente, ali sve ostaje praktično na nivou pomena, pa tako jedna scena samo aludira na seksualno napastvovanje koje je preživela kao maloletnica“.
Neuspešno film, po sudu „Skrin dejlija“, prepliće lični i profesionalni život sa političkim aktivizmom Frenklinove:
„Svi imalo značajni trenuci ovde su svedeni na usputne stanice u njenoj biografiji. Tumačenje Frenklinove, jedne od najneustrašivijih pevačica prošlog veka, je težak zadatak a iako Hadsonova i sama ima moćan vokal nije ni prineti bogatstvu i dijapazonu Aretinog glasa. I možda to nijedan izvođač ne može, ali Hadsonovoj nikako ne ide u prilog ni scenario“.
A Aretu Frenklin je, podsetimo, pre mnogo godina magazin „Rolingstoun“ proglasio za najboljeg vokala svih vremena. Pevačica, koja je preminula 16. avgusta 2018. u 76. godini počela je da peva još kao dete u crkvi, a sa punoletstvom dobila je prvi diskografski ugovor sa „Kolumbija rekordsom“. Uspehe je počela da niže kada je prešla u konkurentsku kuću – „Atlantik rekords“, a tokom bogate karijere čak 21 pesma Arete Frenklin našla se na prvom mestu Bilbordove liste singlova, dok su njeni albumi prodati u tiražu od 75 miliona primeraka.
Ovenčana je sa 18 Gremi nagrada, uključujući i priznanje za životno delo Američke akademije za diskografsku umetnost, a prva je dama uvršćena u Rokenrol hol slavnih. A koliki je trag ostavila za života pevačica svojevremeno je Meri Džej Blajdž, koja takođe igra u filmu „Respect“, ovako opisala:
– Areta je razlog što žene žele da pevaju!