Branko Milisković Foto:Privatna arhiva

Evo nas u šestom mesecu, a mnogi od nas nisu imali nikakva primanja, pa se postavlja pitanje kako uopšte živimo i plaćamo račune, kaže samostalni umetnik Branko Milisković za Nova.rs zašto se odlučio da u svoje i ime svojih kolega napiše pismo Ministarstvu kulture, u trenutku kada „čak ni mera jednokratne pomoći od 90.000 dinara nije validirana i uplaćena na račune samostalnih umetnika/ca“.

Umetnik Branko Milisković je, nakon informacije da bi moglo da se dogodi da ovogodišnji konkurs za otkup i (su)finansiranje umetničkih radova ne bude raspisan, poslao dopis Ministarstvu kulture u svoje i ime brojnih svojih kolega, u kojem upozorava na moguće posledice ako on ne bude održan.

„Činjenica je da je pandemija kovid-19 početkom marta poremetila brojne planove, kako kod Ministarstva kulture i informisanja tako i kod umetnika/ca u brojnim angažmanima. Dosta produkcija i festivala je ili odloženo ili u potpunosti otkazano. Dok Vam pišem ovaj dopis, čak ni mera jednokratne nepovratne finansijske pomoći u iznosu od 90.000 dinara nije validirana i uplaćena na račune samostalnih umetnika/ca koji su preko reprezentativnih udruženja poslati 13. maja 2020. godine“, navodi Milisković u pismu.

On i njegove kolege navode da bi, bez obzira na to što je budžet za kulturu zbog situacije u kojoj se našla zemlja ove godine drastično smanjen, „odlaganje ili čak potpuno ukidanje konkursa za otkup i finansiranje/sufinansiranje umetničkih radova bilo nedopustivo i izuzetno kontraproduktivno“.

Branko Milisković Foto:Privatna arhiva

„Smatramo da konkurs ne bi nikada trebalo da se dovodi u pitanje, nebitno kojim budžetom se raspolaže, jer otvara vrata potencijalnom zanemarivanju konkursne prakse i tradicije u savremenom demokratskom društvu, te da je neprihvatljivo bilo kakvo menjanje u već funkcionalnoj instituciji republičkih konkursa za otkup umetničkih dela za muzeje i javne zbirke, otkup knjiga, i konkursi za projekte i produkciju, pokretljivost i dr. da zahvatanje u taj budžet ne može da se pravda kovid-19 pandemijom, jer je budžet za te programe Ministrastva kulture i informisanja namenjen za te svrhe i ne može se trošiti na druge potrebe“, ističe se u pismu.

Milisković navodi i da je sam taj konkurs „logistički i organizaciono jedan od najjednostavnijih“.
„Ne zahteva internacionalna putovanja, hotele, dnevnice, dovođenje gostiju, promociju, medije i mnoge druge prakse koje karakterišu druge konkurse. Ovo napominjemo ne da bismo umanjili značaj drugih konkursa, već da se u uslovima smanjenog budžeta i finansijske krize možda napravi neki prioritet u raspodeli novca, ali nikako ukidanjem konkursa koji se već godinama raspisuju“, piše Milisković.

Umetnik ističe da su on i mnoge njegove kolege još od kraja prošle godine pregovarali sa brojnim institucijama u Srbiji i predlagali radove koji bi potencijalno bili otkupljeni.

„Samo se čekao maj, kada se konkurs raspisuje. Mogućim ukidanjem ili odlaganjem konkursa za otkup i finansiranje, mnogi umetnici bi ostali i bez tog prihoda na koji su računali, a u uslovima još uvek velike restrikcije rada i javnog okupljanja, mnogima bi to bio i jedini planirani prihod za ovu godinu. Zato Vas molimo i zahtevamo da ozbiljno razmotrite naš dopis i da se založite da ne dođe do ukidanja ili odlaganja konkursa za otkup i finansiranje/sufinansiranje umetničkih dela, kao i drugih koji ovde nisu navedeni“, zaključuje Milisković u pismu.

– Inicijativa da se napiše ovo pismo nastala je tokom polemike među samostalnim umetnicima na socijalnim mrežama pre desetak dana. Ja sam krajem prošle godine počeo pregovore sa više institucija u Srbiji i nekoliko njih je odlučilo da predloži moj rad za otkup. Međutim, kada je krenulo vanredno stanje i sve stalo, počeo sam da shvatam da postoji velika šansa da samostalni umetnici ostanu bez ikakvih prihoda do daljeg, što predstavlja veoma ozbiljan egzistencijalni signal i potrebu da se upozori na vreme i javno kaže kako stvari zaista izgledaju. Nažalost, evo nas u šestom mesecu i mnogi od nas nisu imali nikakva primanja, pa se postavlja pitanje kako uopšte živimo i plaćamo račune – objašnjava umetnik motive da pošalje pismo.

Branko Milisković Foto:Privatna arhiva

Milisković napominje i da je konkurs važan i zbog toga što je to „jedini način da umetnici koji se bave savremenom umetničkom praksom dobiju mogućnost da im se rad nađe u institucionalnim kolekcijama“.

– S obzirom na to da Srbija nema razvijen art market, otkup umetničkih radova za kolekcije i zbirke, kao i (su)finansiranje umetničkih dela od strane Ministarstva kulture jedini je način da umetnici koji se bave savremenom umetničkom praksom, a posebno videom, performansom i instalacijama, dobiju mogućnost da se njihov rad nađe u institucionalnim kolekcijama. Ministarstvo kulture prošle godine je prvi put u istoriji odlučilo da otkupi performans/efemerno delo „Appointed (novo telo Generalnog sekretara Ujedinjenih nacija)“ za Kolekciju Oktobarskog salona, koji sam izveo na 57. Oktobarskom salonu 2018. godine u Muzeju grada Beograda – kaže Milisković.

Umetnik dodaje i da je prethodno odlučio da otkaže projekat za Njujork u oktobru, sa kojim se prijavio na konkurs savremenog stvaralaštva čiji rezultati je trebalo da budu poznati u martu, ali su oni, zbog svega što se dogodilo u vezi s pandemijom, prolongirani za ponedeljak.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare