Samo 24 sata nakon što je u slovenačkim medijima isplivala afera seksualnog zlostavljanja u jednoj galeriji u Novom Mestu, jedan od najuglednijih tamošnjih ali i jugoslovenskih likovnih i vizuelnih umetnika Roman Uranjek počinio je samoubistvo.
Jedan od osnivača svetski poznatih slovenačkih umetničkih kolektiva „Irwin“ i „Neue Slowenische Kunst“ pronađen je mrtav u jednom stanu u Ljubljani. Desilo se to pre šest dana. Roman Uranjek imao je 60 godina.
Samo nekoliko sati pre nego što će sebi oduzeti život Uranjek je poslao mejl prijatelju, obaveštavajući ga o svojim „namerama“, da bi svog nekadašnjeg partnera usred noći u jednom stanu u Ljubljani, obešenog, pronašla doktorka Tatjana Pintar, preneli su slovenački mediji.
A dan ranije većina slovenačkih medija objavila je priče o raskalašnim žurkama u jednoj galeriji u Novom Mestu, na kojima su se konzumirali narkotici i koje su bile „poprište“ seksualnog zlostavljanja.
Naime, u pitanju je galerija Fotopub u Novom Mestu koju vodi mladi kustos i umetnik Dušan Smodej (28), kojem je Uranjek bio dugogodišnji prijatelj i mentor. Slavni umetnik je s mladim galeristom, kako su pisali mediji, organizovao brojna umetnička druženja, kako u galeriji, tako i u stanu Uranjeka. Prisustvovali su im i ugledni slovenački političari, naročito oni iz stranke Levica. Međutim, ta druženja nisu bila samo umetnička. Uz narkotike, na tim zabavama dešavala su se i seksualna zlostavljanja, pa i orgije. Uoči Uranjekove smrti mediji su preneli optužbe koje su osvanule na Instagram profilu „Proti nasilju Dušana Smodeja“. Nekolicina devojaka optužilo je Smodeja da ih je drogirao i silovao na tim zabavama. A u jednoj od ispovesti pomenut je „ugledni stariji umetnik“, inače Smodejev prijatelj. I svi su odmah uprli prstom u Uranjeka. Nedugo zatim, pronađen je mrtav.
Roman Uranjek rođen je 1961. u mestu Trbovlje. Kada mu je bilo 22 godine u Ljubljani postaje jedan od osnivača umetničke grupe „Irwin“, koja je svojim delovanjem potresla tadašnju Jugoslaviju, s obzirom da su koristili nemački jezik kao oznaku svojih dela.
Ubrzo se ovaj kolektiv „pronašao“ s članovima sastava Lajbah i pozorišnom trupom „Sestara Scipion Nasice“, iz čega je iznikao „Neue Slowenische Kunst“, a unutar tog i danas kultnog pokreta i „Novi kolektivizam“.
Kao i Lajbah i „Neue Slowenische Kunst“ Uranjek je svojim delima dobrano šokirao kulturni establišment. To je ovako jednom prilikom objasnio:
– Kada imaš nešto da kažeš, a nemaš novca provokacija je najefikasniji način da dopreš do ljudi!
Na takmičenju za Dan mladosti 1987. godine umetnikov plakat pobedio je i čak je slika izašla u „Politici“. Tek naknadno svi su shvatili provokaciju – jer je na mesto nacističke svastike stavio simbole socijalističke Jugoslavije.
Čuven je i Uranjekov projekat „At Least a Cross a Day“, koji je započeo 2002. godine, u okviru kojeg je „načinio“ čak 250.000 krstova. Uranjekova dela izlagana su u najvećim svetskim galerijama, a nalaze se u mnogim slovenačkim i inostranim kolekcijama.
Nakon smrti koja je šokirala Sloveniju, „slučaj Smodej“ stigao je i do slovenačkog parlamenta. Naime, slovenačka agencija STA izvestila je kako je opozicija zatražila od ministra kulture da dostavi izveštaj iz kojeg bi se saznalo koliko je državnog novca otišlo u privatni sektor kulture, aludirajući time i na Smodejevu galeriju. Takođe, iznela je opozicija spekulacije da je bar jedan od ministara u tamošnjoj vladi znao kakvi su se užasi odvijali u toj galeriji.
A mladi galerista i umetnik Dušan Smodej, koji se našao na stubu srama, u međuvremenu je negirao sve optužbe za seksualno zlostavljanje, dodavši kako je poslednjih dana meta ucena, pa čak i pretnji smrću.
Bonus video: Slovenija
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare