Igor Stanković, Milan Marić, Gorčin Stojanović, Zoran Radovanović/Foto:Bojan Petrović/Kombank Dvorana/Christoph Soeder/AFP/Profimedia/Nova.rs/Ivan Dinić/Nova S

Pozorišta će biti kada bude i drugih redovnih i čestitih stvari, a to što ljudi luduju i što gledate epidemiologe koji se naginju prema estradnim zvezdama i šapuću bez maski i zaštite, to je estrada u pežorativnom značenju pojma, kaže za Nova.rs reditelj i umetnički direktor Jugoslovenskog dramskog pozorišta Gorčin Stojanović.

Kad ćemo opet moći u bioskope i pozorišta pitanje je koje sebi postavljaju mnogi ljubitelji filma i teatra nakon ukidanja vanrednog stanja i popuštanja mera zaštite u našoj zemlji.

Svedoci smo brutalnog i nekažnjenog kršenja mera koje su još na snazi čak i od državnih funkcionera, narodnih poslanika na protestu ispred Doma Narodne skupštine, državnih epidemiologa u estradnim emisijama, dok je s druge strane u kulturi, u izvođačkim delatnostima, sve stalo i novi početak se ne nazire.

Radovanović: Ne bi bilo mudro otvarati bioskope i pozorišta

Za Nova.rs o tome, pored reditelja i umetničkog direktora Jugoslovenskog dramskog pozorišta Gorčina Stojanovića, govore i direktor distributerske kuće „Megakom film“ Igor Stanković, glumac Milan Marić i profesor Medicinskog fakulteta u penziji epidemiolog Zoran Radovanović.

– U ovom trenutku ne bi bilo mudro otvoriti pozorišta i bioskope, jer je to ipak okupljanje velikog broja ljudi na malom prostoru, naročito pri ulasku i izlasku, tako da treba sačekati da broj obolelih bude nula pa da prođe još 28 dana da se odjavi epidemija – izričit je Zoran Radovanović.

Zoran Radovanović/Foto: Ivan Dinić/Nova S

Na naše pitanje da pokuša vremenski da odredi kada bismo mogli ponovo u bioskope i pozorišta, Radovanović kaže:

– Moramo da pratimo epidemiološku situaciju, ali radi se o periodu od više nedelja svakako.

On naglašava da za političke skupove na kojima se krše mere zaštite nema opravdanja.

– To je direktno kršenje propisanih mera koje je država donela i na državi je odgovornost da se drži onoga što je propisala. Protivepidemijske mere su još uvek na snazi i one uključuju i zabranu okupljanja. Na državi je da preispita ko su ti ljudi koji organizovano trpaju hiljade građana u autobuse pa ih dovoze da uzvikuju parole – naglašava Radovanović.

Bioskope možemo da otvorimo, ali šta da prikazujemo?

Bioskopi ne rade od sredine marta, a distributerska kuća “Megakom film” juče je prva izašla sa konkretnim datumom početka bioskopske distribucije jednog svog filma. Radi se o ostvarenju “Mulan” Niki Karo koje će se naći u bioskopskim dvoranana od 23. jula.

Međutim, direktor “Megakom filma” i Kombank dvorane Igor Stanković kaže da nije problem otvoriti bioskop, već napraviti repertoar.

– Možemo i sutra da otvorimo bioskope, ali nemamo šta da prikazujemo – navodi Stanković.

– Bioskopi mogu da se otvore krajem maja, početkom juna, ali u bioskope ne idemo da jedemo kokice, već da gledamo filmove. Problem je što nemamo filmove. Cela filmska industrija je stala, nema premijera filmova, nema festivala. Bioskop se otvara sa ozbiljnom premijerom. Kanski filmski festival je trebalo danas da počne. Moramo da sačekamo da se bioskopski repertoar revitalizuje – poručuje direktor „Megakoma“ i Kombank dvorane.

Igor Stanković/Foto: Bojan Petrović/Kombank Dvorana

Stanković napominje da Velika Britanija i SAD planiraju tek u julu da otvore bioskope, a prve premijere filmova u svetu najavljene su za drugu polovinu jula.

– Koliko god mi bili napredna zemlja, ipak zavisimo od sveta. Možemo da organizujemo filmske revije, da vraćamo stare filmove na repertoar, ali s obzirom na to da nismo imali ni neku posetu pre zatvaranja bioskopa, sigurno nećemo ići na varijantu da otvorimo bioskope čisto da bismo ih otvorili – naglasio je Stanković.

Stojanović: Nije bezbedno za glumce, oni razmenjuju pljuvačku

Jugoslovensko dramsko pozorište poput drugih teatara od početka krize emituje svoje stare predstave na „Jutjubu“, trenutno se razmišlja i o mogućem igranju na Tašmajdanu, ako zaživi ideja o letnjoj sceni, ali ne i o skorom postavljanju repertoara u zatvorenom prostoru, pre svega zbog bezbednosti glumaca.

– Pijanista može sesti za klavir koji je dezinfikovan, odsvirati svoj solo resital, pokloniti se i izaći i ne sresti bukvalno nikoga. Klavir se ponovo dezinfikuje i sve je u redu, ali glumci su upućeni, da se izrazim plastično, na razmenu pljuvačke. Kao što je jedan moj stariji kolega rekao, više sam pljuvačke razmenio sa nekim kolegama nego sa svim ženama sa kojima sam bio. Takva je priroda naše umetnosti i zdravlje mora da nam prvo bude na pameti – naglasio je umetnički direktor Jugoslovenskog dramskog pozorišta Gorčin Stojanović, dodavši da ne veruje ni da bi publika pohrlila u zatvorene prostore bez klime koja je još uvek zabranjena.

Gorčin Stojanović i Ivan Lalić/Foto: Nova.rs

On napominje da se uz poštovanje propisanih mera neke probe mogu održavati.

– Imate čitajuće probe, takozvane rasporedne probe, ali sve zavisi od reditelja i glumaca. Imate glumce koji moraju odmah u puni doživljaj, koji znači sadejstvo i igru sa partnerom i teško je glumiti, da tako kažem – bukvalno sterilno. Svi očekujemo da se što pre vratimo u pozorišta, ali s obzirom da smo najpre kasnili u donošenju mera, da su, zatim, te mere bile predrastične, da smo ih nekako brzo i lako skinuli, kao da je sve završeno, i da radimo drugačije od drugih zemalja, ne bih ni ja tako lako pohrlio na predstavu ili probu. Ne zato što bih ja bio ugrožen, nego bih sve vreme strepeo za one na sceni, čak i ako pristanu na sopstvenu odgovornost da rade nešto što uključuje razmenu pljuvačke – kaže Stojanović.

Marić: Voleo bih što pre na scenu, ali ne po svaku cenu

Sa njim se slaže i glumac Milan Marić koji naglašava da bi voleo da se što pre vrati svom poslu, ali ne po svaku cenu.

– Oprečne su informacije. U roku od nedelju dana sve se promenilo, od totalnog karantina do normalizacije skoro svega. Do sada je sve bio rizik, čak i uhvatiti se za kvaku, i ja sam i dalje za to da, ako smo do pre dve nedelje imali užasno striktne mere, ne dozvolimo da se tako lako vratimo u normalu i da se pravimo da se ništa nije desilo – rekao je Marić.

Milan Marić, Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Primećuje da se sada sve svodi na ličnu odgovornost.

– Odluka da li ćeš nositi masku i rukavice i držati distancu je tvoja lična odgovornost. Ja razumem potrebu da se sve što pre normalizuje i da počne sve da funkcioniše kao ranije, ali ne možemo da se pravimo da se ova tri meseca nisu desila – naglasio je Marić.

Šta će nam pozorište, ako ne budemo imali šta da prikazujemo

Kada je reč o kršenju mera zaštite koje čine i najviši državni službenici, kao i o redovima za rasprodaje odmah posle ukidanja vanrednog stanja, Gorčin Stojanović smatra da nije uputno porediti pozorište sa anomalijama u srpskom društvu.

– Srpsko pozorište je mnogo bolje od srpskog društva i generalno srpska umetnost je mnogo bolja od srpskog društva pa će tako biti i u buduće – naglašava Stojanović i dodaje:

Pročitajte još:

– Iz pozicije građanina, ne reditelja, mogu reći da se ne osećam dovoljno sigurno u ovoj zemlji. Kada ceo svet počinje da se brine, mi tvrdimo da je virus smešan, kada svi pokušavaju da nađu balans između neophodnog i onoga što ljudima olakšava život, mi idemo na drastične stvari. Nijedna zemlja nije bila zatvorena 84 sata. Niko normalan u svetu nije tvrdio da se radi o virusu koji postoji samo na „Fejsbuku“ i leči se rakijom. Evo u Hrvatskoj, koja je neuporedivo bolje prošla sa epidemijom, tek juče su otvoreni restorani. Nesigurnost koju građanin oseća u ovoj državi je nešto što je mnogo više onespokojavajuće nego mogućnost da se zarazite u pozorištu – dodao je Stojanović.

On ukazuje na to da kriza može dodatno pojačati hroničnu besparicu s kojom se pozorišta suočavaju.

– Šta će nam pozorišta i da ih otvorimo, ako ne budemo imali šta da prikazujemo, jer nemamo para. Mi smo već prolazili te situacije. Kao pozorišna zajednica prošli smo i devedesete godine i periode krize. Bivalo je da su pozorišta imala jednu ili dve nove predstave, da su smanjivala broj igranja zato što nije bilo moguće platiti honorarce – smatra Stojanović i zaključuje:

– Biće vremena, ne treba žuriti za formalnim početkom, kada je pozorište u pitanju. Naročito ako zbog toga bude trpeo kvalitet, bilo iz medicinskih, bilo iz materijalnih razloga.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare