Foto: Promo

Haruki Murakami, „Prvo lice jednine“, Geopoetika, 2021; Nebojša Milenković, „Savršen antitalenat za sreću“, Akademska knjiga, 2021.

Haruki Murakami, „Prvo lice jednine“, Geopoetika, 2021.

„Bezimena sekira
Odseca glavu tmine.“

Murakamijevih osam novih priča stižu kao dugo priželjkivano iznenađenje: u njima su tajne ponovo dobro raspoređene, rastanci neumitni a radost prepuštanja muzici i jednostavnoj hrani maskira onu upornu samoću bez koje proza ovog fenomenalno jednostavnog i jednostavno fenomenalnog pisca ne može da funkcioniše.

Murakamijeve priče opet otkrivaju da je čitalačka uznemirenost nad sabranošću pripovedača koji svedoči o čudnim, nejasnim ili strahotnim pojavama postala standardna. Procenat usamljenika u delima ovog pisca (koji je sinonim za sindrom sramotnog ogrešenja Nobelovog komiteta) sve je veći i veći. Sabrani ili anestetizirani, duboko povređeni ili istinski smireni, Murakamijevi pripovedači ne razgraničavaju mistično i obično. U jednom trenutku pod vedrim jutarnjim nebom neko žvaće reš prepečen tost, da bi potom čitao pesme bezimene ljubavnice po kojima se kotrljaju odrubljene glave. Murakamijevi junaci veruju u tiho sećanje: „ukoliko imamo sreće, ponekad uz nas ostane par reči“, koje pritajene „uspeju da propuste brišuće vetrove vremena da prođu mimo njih“.

U priči „Charlie Parker Plays Bossa Nova“ autor mistifikuje svoju omiljenu muziku i dopisuje kratki život Čarlija Parkera: piše recenziju ploče koju majstor alt saksofona nikad i nikako nije mogao snimiti, toliko ubedljivu da se na kraju i sam upita da li takav snimak možda postoji.

Ljubav i seks su kod Murakamija mistični obredi u kojima se tumačenja oprezno oprobavaju. Sa druge strane, on ostaje bezmalo jedini pisac koji ume da objasni muziku: od Šumana do Bitlsa i nazad.

Nebojša Milenković, „Savršen antitalenat za sreću“, Akademska knjiga, 2021.

„Svi srećni pisci liče jedni na druge, svaki nesrećan pisac nesrećan je na svoj, jedinstven način.“

Politička alegorija sa seksualnim punjenjem, mogao bi biti odličan podnaslov drugog romana proznog pisca i istoričara umetnosti Nebojše Milenkovića koji je neknjiževnoj javnosti dobro znan i kao građanski aktivista.

Odlučivši se za formu erotskog trilera, u kojoj se sudbinske odlike i odluke neprestano sudaraju i preklapaju, autor suočava četvoro junaka – od kojih su neki suviše prepoznatljivi da bi bili verodostojni – u nekoj vrsti ubojite melodrame o umalo fatalnim posledicama traganja za suvišnom samospoznajom.

Umetnički bračni par Igor Basarić i Sonja Kovač, on samoubeđeno neuspešni pisac koji sebi deluje „kao dinosaurus, gajen u veštačkim uslovima, neprilagođen imperativima novog vremena“, ona glumica sa uočljivim tragovima „teatarskog narcizma“ i lepa do nekorektnosti, na trenutak deluju kao osobe koje izmaštavaju probleme i prevare, ali su zaglibljeni, poput mnogih svojih ispisnika, u „lošoj večnosti“ iz koje ih ne mogu izbaviti osvajanja lične slobode.

„Sreća traje kratko, kao i orgazam – nad njom se uvek nadvije neka opasnost“: ovo je samo jedna od udarnih igli, samo jedna od zveketavih rečenica kojima počinje svako poglavlje. Pripovest koja meandrira u bezbroj rukavaca i dobar svoj deo ostavlja na ulicama ratnog Sarajeva pažljivo je vođena rukom sveznajućeg pripovedača koji indiferentno i frojdovski nadmoćno zaviruje u sudbine aktera.

Bonus video: Hrvatski pisac, leksikograf i istraživač Vlaho Bogišić

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar