Slike Dada Đurića u galeriji Kombank dvorane Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Posle mene samo Dado - na ove reči velikog španskog slikara Salvadora Dalija o velikanu likovne umetnosti sa ovih prostora Miodragu Đuriću podsetio je večeras Đorđe Kadijević na otvaranju postavke dela crnogorskog umetnika u Galeriji Kombank dvorane.

„Između izvora Dadovog slikarstva i pitanja koje ono postavlja u današnjem vremenu zjapi ljudski ponor, iskonska provalija iz koje zapomaže večno ljudsko pitanje: Zašto?“, reči su pisca Branka Kukića koje je večeras na svečanom otvaranju izložbe, u koju su uvršćena Đurićeva dela iz zbirke kolekcionara Novice Jovovića, pročitala glumica Vjera Mujović.

Đorđe Kadijević, Vjera Mujović, Maja Iskjerdo Šobajić  Slike Dada Đurića u galeriji Kombank dvorane Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Delo Dade Đurića (1933-2010) je „povest o čovekovoj ludosti, o stradanju zbog te ludosti, i s druge, povest o trijumfu Prirode, o njenom savršenstvu u odnosu na čoveka“, podsetila je Mujovićeva na reči Branka Kukića.

Đorđe Kadijević, reditelj, istoričar umetnosti i likovni kritičar istakao je da Dadove slike u sebi sadrže ono što zastrašuje, a to je prognoza daleke eshatološke budućnosti u kojoj se priča o čoveku završava na jedan tragičan način:

– Vidi se da čoveka neće ubiti ni ratovi, ni politika, epidemije, već da je on pre svega dovoljan sam da uništi sebe, ali da se uništi u antropološkom smislu reči i da se pretvori u ovakve aveti kakve vidimo na Dadovim slikama – naglasio je Kadijević, ocenivši da umetnikove slike nisu u laičkom smislu lepe.

Đorđe Kadijević Slike Dada Đurića u galeriji Kombank dvorane Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– One imaju višu lepotu, koja je iznad estetskog standarda i one izazivaju kolektivno divljenje – dodao je Đorđe Kadijević, potom citirajući velikog Salvadora Dalija koji je Dadov rad opisao ovako:

„Posle mene samo Dado“.

Slike Dada Đurića u galeriji Kombank dvorane Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Izložene slike su iz kolekcije Novice Jovičića koji je naveo da su poslednjih godina kolekcionari iz Srbije, Crne Gore i Beograda, na aukcijama kupili značajne Dadove radove, posebno iz kolekcije Danijela Kordijea:

– Ova postavka je posebna po tome što su izloženi radovi nastali u rasponu od oko 50 godina Dadovog stvaralaštva. Najstariji rad nastao je 1958. godine, najnoviji  2007. tri godine pre smrti. Sve izložene slike nastale su u Parizu. Prva slika iz 1958. bila je izložena u Parizu na izložbi Danijela Kordijea i sa kojom je na velika vrata Dado ušao na likovnu scenu Francuske – kazao je kolekcionar.

Slike Dada Đurića u galeriji Kombank dvorane Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

S obzirom da je ovo tek druga izložba u najmlađoj beogradskoj galeriji, Igor Stanković, direktor Kombank dvorane poručio je da je velika čast da objekat koji je već 60 godina „hram kulture“ domaćin jedne ovako značajne izložbe, kao i da je jedna od slika Dada Đurića, nastala 1961. godine bez imena,  kupljena pre manje od mesec dana, a sada je dostupna široj javnosti u Galeriji.

– Sa velikom energijom i entuzijazmom smo 5. marta izložbom Miloša Šobajića otvorili ovaj izložbeni prostor. On je inicirao da prva posle njegove bude izložba Dada Đurića i učestvovao je do poslednjeg daha u pripremi kataloga – prisetio se Stanković, dodavvši da će ova i sve buduće izložbe biti posvećene Šobajiću, koji je preminuo 24. aprila.

Otvaranju je prisustvovala i Šobajićeva supruga Maja Todorović Iskjerdo i istakla je kako je za njenog muža Dado bio jedan od najvećih slikara, dodavši na kraju:

– Sigurna sam da obojica sada oslikavaju rajsko nebo.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar