Foto: Instagram/arsaevi/CEASE Courtesy/Giulia Foscari

Uoči otvaranja 60. Venecijanskog bijenala, najveće i najstarije smotre savremene umetnosti, koja je danas počela u centru grada, kraj crkve Svetog Stefana postavljen je rad bosanskohercegovačke umetnice Šejle Kamerić "Cease".

Već dva dana Veneciju krasi novo delo svetski priznate sarajevske umetnice Šejle Kamerić, koje je nastalo u saradnji s italijanskom kustoskinjom Đulijom Foskari.

Rad „Cease“, stvaran nezavisno od „struktura duboko podeljene postdejtonske Bosne i Hercegovine“, nosi političku poruku mira.

„Vizuelno gestikulirajući prekor koji nadilazi predaju, primirje ili sporazum, ova monumentalna skulptura podseća na pocepanu belu zastavu na pola koplja. Naglom pojavom na venecijanskom nebu, poruka je strastvena i nepokolebljiva predanost životu. Ova tema u skladu je s temeljnim nasleđem dela umetnice Šejle Kamerić, koje je oblikovano bolnim iskustvom preživljavanja opsade Sarajeva“, saopštio je Ars Aevi, muzej savremene umetnosti iz Sarajeva.

Beogradska galerija Eugster, u kojoj je Šejla Kamerić izlagala, podseća da rad umetnice privlači pažnju tako što dominira centralnim prostorom trga, privlačeći time ne samo posetioce koji prisustvuju Bijenalu, već i prolaznike.

– Monumentalna estetika sadržana je u minimalističkom aranžmanu skulpture: postament, crveni stub i bela zastava. A pozicioniranje bele zastave koja se povremeno vijori na plavom nebu, ali je spuštena na pola koplja, podstiče našu maštu da se zapita da li je konačno došlo vreme da odamo počast i oplakujemo žrtve i potlačene svih aktuelnih ratova.

Postavlja se pitanje, navode iz ove galerije, da li uobičajeni gest spuštanja zastave na pola koplja, gest koji se tradicionalno koristi da bi se označila duboka nacionalnu žalost, izaziva osećaj odgovornosti?

– Da li evropske vlade – kroz istoriju uključene ne samo kao posmatrači, već i kao učesnici u ratovima, trgovini oružjem, normalizaciji ratovanja, okupacije i novih hladnoratovskih geopolitika – mogu da se prinude da priznaju svoju odgovornost?

Šejla Kamerić, rođena 1976. godine u Sarajevu, bavi se filmom, fotografijom, predmetima, crtežom i instalacijom. U radu se fokusira na alternativne istorijske narative, lične istorije, politike sećanja, oblike otpora i posledice ljudske, a pre svega ženske, borbe, i proslavila se radom „Bosnian Girl“.

Radovi umetnice deo su kolekcija važnih institucija, kao što su Tejt Modern u Londonu, pariski Musée d’Art Moderne de la Ville, roterdamski muzej Boijmans Van Beuningen, MACBA u Barseloni, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, Kontakt kolekcija u Austriji…

Šejla Kameric Foto: Edvin Kalić

U Beogradu se Šejla poslednji put predstavila s izložbom „Mother is a Bitch“ (Majka je kučka) u galeriji Eugster.

Rad „Cease“, kao nezavisni projekat koji je naručio i producirao Ars Aevi Sarajevo, biće izložen u Veneciji sve do 18. maja, saopštila je galerija Eugster, koja je podrška umetnici uz Ministarstvo kulture i sporta Kantona Sarajevo, UNESCO, Grad Sarajevo, UNA/UNLESS, berlinsku Galeriju Tanja Wagner i NOMAD.

Inače, Bosna i Hercegovina učestvuje na 60. Venecijanskom bijenalu s projektom „Mera mora“ Stjepana Skoka, čiji je kustos i ujedno komesar Martin Ivanović.

Bonus video: Denić u Veneciji

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar