Paviljon Srbije sa izložbom Aleksandra Denića "Exposition Coloniale" otvoren je danas na 60. Međunarodnoj izložbi savremene umetnosti u Veneciji.
Nastup Srbije na Bijenalu, pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture, realizuje Muzej grada Beograda, čija je direktorka Jelena Medaković komesarka Paviljona Srbije, a kustoskinja „Exposition Coloniale“ je istoričarka umentosti Ksenija Samardžija.
Umetnik Aleksandar Denić se u svom govoru zvanicama zahvalio svima koji su predano radili i koji su podržali ovaj veoma ambiciozan projekat i pozvao sve da pogledaju izložbu, a komesarka Jelena Medaković je iskazala veliko zadovoljstvo i čast što Srbija, „sa svojom izuzetno bogatom kulturnom, ponosno stoji rame uz rame sa 29 drugih zemalja koje su deo ove prestižne i dugovečne međunarodne manifestacije još od njenih početaka.“
– Venecijansko bijenale oduvek je bilo izvor nadahnuća, mesto gde su se rađale vizionarske ideje i gde su aktuelni tokovi savremene umetnosti dobijali svoj oblik. Za mnoge umetnike predstavljanje na Bijenalu definisalo je njihov dalji put, dok su neke od izložbi priređenih ovde postale antologijski trenuci istorije umetnosti – kazala je Medaković.
Učešće na Bijenalu, ocenila je, predstavlja ne samo čast za svaku zemlju i njenu kulturu, već je i velika privilegija za umetnike koji imaju priliku da svojim delima predstavljaju svoju zemlju na svetskoj umetničkoj sceni.
– Vizija Kneza Pavla bila je adekvatno i dostojanstveno predstavljanje naše umetnosti svetu u okviru Bijenala. Zahvaljujući njegovom zalaganju i angažovanju, među prvima smo podigli nacionalni paviljon krajem tridesetih godina prošlog veka. U paviljonu Srbije smo tokom svih proteklih decenija imali mogućnost da prikažemo svetu bogatstvo i raznolikost naše umetnosti, kao i duboku povezanost sa internacionalnim kulturnim nasleđem. Nadam se da će ova izložba biti inspiracija za buduće generacije umetnika, kao i da će doprineti daljem jačanju kulturnih veza između Srbije i drugih zemalja – zaključila je direktorka Muzeja grada Beograda.
Ministarka kulture Maja Gojković zvanično je otvorila Paviljon Srbije ocenom da “nema sumnje da svako Bijenale u ovom prelepom gradu predstavlja jedinstven svetski događaj i da su ovih dana, u Veneciju ponovo uprte oči svih poslenika i poštovalaca kulture.
– Gotovo vek i po, ovo je mesto na kojem umetnost nudi nove i inspirativne odgovore na najsloženija pitanja svog vremena. Tako je i na ovogodišnjem Bijenalu čija je tema „Stranci svuda“, kustosa Adrijana Pedrose. Gubljenje korena, otuđenost, lutanje i putovanje su oduvek bili jedna od glavnih tema i motiva umetnosti. U epohi u kojoj je nomadski način života postao „nova normalnost“, istovremeno smo se susreli sa nemogućnošću kretanja koju je nametnula pandemija i nuždom izbeglištva širom sveta. U vrtlogu asocijacija, iskušenja i pitanja vezanih za blisko i daleko, stranca i bližnjeg, savremeni svet upoznaje nove obrise ovih izazova – talase globalnih migracija i suočavanje sa svime što je tabu i skriveno ili se proglašava za marginalno – kazala je Gojković dodajući da su to pitanja sa kojim nas suočava i ovogodišnje Bijenale – strano kao daleko, ali i ono blisko a nepoznato, potisnuto u najdubljem mraku intime.
Svako od nas, istakla je ministarska kulture, može biti stranac – stranac se može biti svuda, to je fenomen koji pokušavaju da rastumače umetnici iz čitavog sveta, te svaka zemlja, svaki region prepoznaje i razume ovo pitanje na poseban način.
– Srbija, zemlja raskršća, bogata je istorijom seoba, dolazaka, naseljavanja, odlazaka u svet i povrataka. Ispunjena je bogatstvom različitosti koje su u nju donele i prilike i neprilike. Čvrsto verujem da su upravo zato nama rasizam i ksenofobija strani. Stranac u Srbiji nikada nije samo tuđin, on je i gost i prijatelj. Kao što, s druge strane, i svaki čovek postaje sam sebi stranac ako živi u svetu koji ne prepoznaje. Svet koji je bez ostatka kolonijalizovan bezličnom svakodnevicom i razmenom informacija bez mnogo smisla, nije više dom nikome. Poučena sopstvenom istorijom, tokom koje je negovala otvorenost prema drugom, Srbija ima autentičan odgovor na pitanje ovog Bijenala. Kao ministar kulture, ovaj nastup smatram jednim od najznačajnijih dokaza naše pune posvećenosti slobodi, nezavisnosti i ljudskosti, koji se moraju braniti upravo umetnošću – kazala je Gojkovićeva.
Svet u kome prepoznajemo drugog kao bližnjeg je svet, dodala je, u kome još uvek možemo sresti i upoznati i sami sebe.
– Svet u kome je sveprisutna robna marka postala sinonim nostalgije ili najprisnije sećanje, je svet u kome smo osuđeni da budemo zauvek tuđi sami sebi i jedni drugima. Iako to znamo, ipak se tome retko suprotstavljamo. Umetnost je neophodna ne da bi ponudila utehu, već kao upozorenje, poziv na uzbunu i dokaz da se nešto mora preduzeti u odbranu čovečnosti.
Izložba „Exposition Coloniale“, koja ove godine predstavlja Republiku Srbiju, delo umetnika Aleksandra Denića i kustosa Ksenije Samardžije, prema mišljenju ministarke, direktno i jezgrovito odgovara na temu ovogodišnjeg Bijenala. Reč je o izuzetnoj snazi kreativnosti, o hrabrosti kritike svakodnevnih kolonizovanih oblika života i kategorija na koje smo navikli, prikazanih kroz originalnost u oblikovanju i preoblikovanju prostora i vremena.
– U tom smislu, ova izložba je buđenje i beskompromisno suočavanje sa dužnošću da svi zajedno naš svet osmislimo umnije i humanije. Čestitam autoru, kustosu, komesaru i realizatoru na uspešnoj izložbi i pozivam vas da zajedno pogledamo postavku „Exposition Coloniale“ i uz njenu pomoć otrgnemo našu maštu i naš svet iz sivila i brutalnosti otuđenja – kazala je Maja Gojković otvarajući zvanično Paviljon Srbije!
Naziv 60. međunarodne umetničke izložbe Bijenala u Veneciji „Stranieri Ovunque“ – „Stranci svuda“ izvučen je iz serije radova koju je 2004. godine pokrenuo kolektiv iz Pariza i Palerma Kler Fonten. Kustos izložbe je Adrijano Pedrosa iz Brazila, umetnički direktor Muzeja umetnosti u Sao Paolu, a Bijenale umetnosti u Veneciji traje do 24. novembra.
Bonus video: Bijenal u Veneciji