I pola veka od smrti, Pablo Pikaso (1881-1973) jedno je od najtraženijih imena u svetu likovne umetnosti. Čini se da iz godine u godinu vrednost njegovih dela na tržištu samo raste, a ovo su njegova najskuplja dela.
Zanimljivo je da su jednako traženi artefakti iz svih perioda Pikasove karijere, duge više od sedam decenija. Da li su u pitanju slike iz takozvanog „plavog“ ili „ružičastog“ perioda, ili prvi eksperimenti sa kubizmom, dela koje je radio uoči i nakon Drugog svetskog rata, ili portreti brojnih muza, sa kojima je bio i u emotivnom vezama, od Dore Mar, preko Marije Tereze-Valter, do Žaklin Rok, svejedno je…
Inače, ukoliko se zbroje sve aukcije širom sveta na kojima su nuđena dela sa Pikasovim potpisom, ispostavlja se da je španski umetnik najtraženiji na javnim nadmetanjima. I dok su na zvaničnim aukcijama njegova dela vrlo često prelazila cifru od 100 miliona dolara, spekuliše se da su na privatnim pogodbama kupovana za daleko veće sume.
“Žena sa satom” 1932. godina – 139.4 miliona dolara
Slika Pabla Pikasa „Žena sa satom“ (Femme a la montre) iz 1932. prodata je juče na aukciji, saopštila je kuća „Sotbi“ za 139.4 miliona dolara, postavši tako drugo najvrednije delo umetnika ikada prodato na aukciji i najvrednije ove godine. Početna cena slike bila je 120 miliona dolara.
Na platnu je prikazana Pikasova muza Mari-Terez Valter. Od 1968. godine slika se nalazila u privatnoj kolekciji bogate Njujorčanke Emili Fišer (102) koja je umrla ove godine. Na „Ženi sa satom“ vidimo Mari-Terez koji sedi u stolici nalik prestolu na plavoj pozadini.
Poznata kao Pikasova „zlatna muza“, Valter je imala 17 godina kada je upoznala 45-godišnjeg Pikasa u Parizu, a par je kasnije stupio u tajnu vezu dok je on još bio u braku sa Olgom Kohlovom, ukrajinskom balerinom.
„Žena sa satom“ je jedno od samo tri velika njegova dela na kojima se nalazi sat, iako je Pikaso bio fasciniran časovnicima i posedovao je nekoliko lepih i skupih primeraka. Pikaso je naslikao „Femme a la Montre“ tokom svoje eksplozivne “godine čuda” dok se pripremao za svoju prvu retrospektivu velikih razmera u Parizu sa 50 godina. Bio je intimno povezan sa Valterovom nekoliko godina, a veza je počela kada je umetnik, tada 45-godišnjak, ugledao 17-godišnjakinju kroz prozor Galerije Lafajet u Parizu. Inspirisala je slike, crteže i skulpture, od kojih se neke smatraju najvećim delima iz Pikasove osmodecenijske karijere.
Oslikana živim bojama, „Femme a la Montre“ prikazuje Mari-Terez kako sedi okrenuvši profil. Na njenom zglobu je sat jednostavnog izgleda sa jarko žutim kaišem.
“Žene iz Alžira” 1954. i 1955. godine – 179.4 miliona dolara
Ubedljivo najskupljna Pikasova slika je i dalje „Žene iz Alžira“ koja drži rekord cene za tog španskog umetnika od 179.4 miliona dolara dobijenih u maju 2015.
To je delo iz Pikasove serije napravljene po motivima slike francuskog slikara Ežena Delakroe. Serija sastavljena od 15 slika, označenih slovima abecede od ‘A’ do ‘O’, naslikana je 1954. i 1955. godine.
“Devojčica sa korpom cveća”, 1905. godina – 115 miliona dolara
Pikasova slika iz njegovog “ružičastog perioda”, „Devojčia sa korpom cveća“ (Young Girl with a Flower Basket), nastala je u jesen 1905, nakon što se umetnik vratio u Pariz posle šestonedeljnog boravka na selu u Holandiji. Pikaso je devojčicu nazvao „Linda“, što u prevodu znači „lepa“. Identitet i životna priča modela nisu otkriveni. Pikaso je u to vreme već poznat u intelektualnim krugovima Pariza, gde se i upoznao sa bogatim Amerikancima koji su došli u francusku prestonicu da žive, Leom i Gertrudom Stajn, koja će i postati njegova glavna pokroviteljka.
„Akt, zeleno lišće i bista“, 1927. godina – 106.5 miliona dolara
Na platnu “Nude, Green Leaves and Bust” iz 1932, dimenzija 150 sa 120 centimetara, španskom umetniku pozirala je ljubavnica i muza Marija Tereza Volter, koju je upoznao 1927. u Parizu. Marija Tereza je bila inspiracija i za mnoga njegova druga dela. Prema Pikasovim biografima, od svih prolaznih avantura, Pikaso je upravo najviše voleo Volter.
Međutim, ni mlada žena ni njihovo novorođeno dete nisu dugo držali Pikasovu pažnju i on se ubrzo zaljubio u Doru Mar, godinu pošto je rođena Maja. Ova slika je kupljena za preko 100 miliona 2010. na aukciji.
„Dečak sa lulom“, 1905. godina – 104 miliona dolara
Ovo remek-delo nastalo je u vreme kada je Pikaso bio u svojoj „ružičastoj fazi“, neposredno pošto se preselio na Monmartr. Dok je portret dečaka naslikan tehnikom ulja na platnu u odeći plave boje, pozadinom kompozicije dominiraju oker i roze nijanse. Iako slika ne odiše preterano srećnom atmosferom, ispunjena je mnoštvom cveća i to, kako u pozadini figure dečaka tako i na njegovoj glavi, u obliku cvetnog venca.
U vreme kad je nastalo ovo delo, Pikaso je često za modele imao sugrađane i, sudeći po dostupnim izvorima, dečak sa slike je više puta boravio u Pikasovom studiju, volontirajući i pozirajući umetniku. Pikaso je nekom prilikom izjavio da je u pitanju „lokalni delinkvent“, koji je voleo da boravi kod njega u studiju i gleda ga dok radi.
Prvi put slika je prodata 1950. godine za tadašnjih 30.000 dolara, a kada je maja 2004. prodata za 104 miliona dolara – postala je prvo umetničko delo prodato za više od 100 miliona.
“Žena sedi kraj prozora” 1932. godina – 103.4 miliona dolara
Početna procena bila je „samo“ 55 miliona, ali nakon 19 minuta nadmetanja, ispostavilo se da je ovaj čuveni španski umetnik i dalje „na ceni“. „Žena koja sedi“ je osam godina ranije na aukciji plaćena oko 44.8 miliona dolara. I na ovoj slici je naslikana Marija Tereza Volter.
Godina 1932, kada je naslikano delo „Žena koja sedi“ smatra se najboljom i najplodnijom za karijeru Pikasa. Više velikih izložbi posvećeno je samo toj godini.
Aukcija u Las Vegasu – 110 miliona dolara
Za neverovatnih 110 miliona dolara na aukciji u avgustu prošle godine u Las Vegasu prodato je 11 slika i crteža Pabla Pikasa. Najskuplje delo španskog slikara dostiglo je cenu od četrdesetak miliona dolara. Radovi koji su bili na „meniju“ potiču iz svih delova umetnikove bogate karijere, i pokrivaju i gotovo sve forme kojima se bavio – slike, crteži, keramika… Sve ove radove Pikaso je stvarao u periodu između 1917. i 1969. godine. Uoči aukcije procena je bila da će 11 slika i crteža biti podato za nekih stotinak miliona dolara, no otišli su za 110.
„Iščašena“ varijanta mrtve prirode nazvana „Mrtva priroda sa korpom voća i cveća“ (Nature morte au panier de fruits et aux fleurs), koju je naslikao 1942, tokom nacističke okupacije Pariza u koji je došao još 1901, prodata je za 16.6 miliona dolara.
– Uprkos razaranjima i svim teškoćama Drugog svetskog rata, godine između 1940. i 1944. bile su izuzetno produktivne za Pikasa – podsetili su iz “Sotbija“.
Tada je prodato još jedno remek-delo, velelepno platno visine gotovo dva metra „Čovek i dete“ (Homme et enfant) iz 1959. godine. Ovaj impresivan portret bio je procenjen na 15 miliona dolara, a kupljen je za 24.4 miliona.
No, delo koje je bilo najpaprenije uoči licitacije ujedno je otišlo za ubedljivo najveću cifru. Portret Pikasove muze i ljubavnice Marije-Terez Valter „Žena sa crveno-narandžastom beretkom” (Femme au béret rouge-orange) prodat je za 40.5 miliona dolara. Premašio je prvobitnu procenu, koja se kretala u rasponu između 20 i 30 miliona dolara. Uz drugu suprugu Žaklin Rok, Marija je bila najduža slikareva veza i prava muza.
Sa njom je 1935. godine dobio i vanbračnu ćerku Maju Vidmajer Pikaso. Iako će se život Pikasove muze, kao uostalom i Rokove, završiti tragedijom, jer se 1977. godine obesila, danas se baš njena statua nalazi na slikarevom grobu.
Bonus video: Pikaso – Život je komedija za one koji misle, a tragedija za one koji osećaju