Foto: Vladimir Veličković

Radovi Save Šumanovića, Paje Jovanovića, Milene Pavlović Barili, Gustava Klimta, ali i Marine Abramović ovih dana mogu se videti u Novom Sadu na velikom broju izložbi diljem vojvođanske prestonice.

Ovo je naš izbor postavki koje u Novom Sadu narednih dana nikako ne bi trebalo da propustite. Najpre, još samo tri dana u novosadskom distriktu može se videti postavka „Kuhinje [Fragmenti] – crtice iz istorije i popularne kulture“. U Distriktu, tačnije Menzi posetioci mogi da otkriju kako su se razvijale kuhinje kroz vreme. Postavka je pokazatelj kako su socijalni, ekonomski i drugi faktori uticali na najvažniji životni prostor.

Od Konjovića do Marine Abramović

U istom delu Novog Sada, u Distriktu, ali u objektu Radionica do 30. oktobra može se videti izložba „Na putevima srpske umetnosti 1923 – 2023: Od Konjovića do Marine Abramović„. Postavka je prilika da se publika upozna sa najvećim imenima srpske umetnosti u poslednjih stotinu godina, među kojima su Sava Šumanović, Milan Konjović, Milenko Šerban, Zora Petrović, Milena Pavlović Barili, Olja Ivanjicki, Mića Popović, Vladimir Veličković, Marina Abramović, Katalin Ladik, Raša Todosijević…

Rad Veličkovića Foto: Vladimir Veličković

Urađena po zamisli likovnog kritičara Save Stepanova, izložba prvi put na jednom prostoru obuhvata toliki broj dela najvećih srpskih umetnika. Zamišljena je kao pregled najznačajnijih zbivanja u srpskoj modernoj umetnosti u proteklom veku.

Foto: Vladimir Veličković

I dok ovako ambiciozne izložbe obično realizuju muzeji, odlučeno je da se predstave dela savremene istorije umetnosti koja ne mogu da se vide u muzejima već se nalaze u privatnim kolekcijama u Novom Sadu i Beogradu.

Deo radova predstavljen na izložbi je iz kolekcije kompanije Wiener Stadtische koja je tokom proteklih deset godina prikupila više od 600 umetničkih dela. Za postavku je ustupila 29 umetničkih dela 12 autora, a radovi dolaze iz legatske Galerije „Milan Konjović“ iz Sombora i Zepter muzeja, prvog privatnog muzeja kod nas, te kolekcija iz fonda Internacionalnog simpozijuma skulpture „Terra“ iz Kikinde, Umetničke kolonije Ečka pri Savremenoj galeriji Zrenjanin, i Radionice za izradu tapiserija Atelje 61 na Petrovaradinskoj tvrđavi.

Foto: Vladimir Veličković

Za danas, od 18 časova zakazano je stručno vođenje Save Stepanova kroz izložbu, dok će u subotu, 28. oktobra u podne biti održan razgovor o kolekcionarstvu, koji će moderirati istoričarka umetnosti Ksenija Marinković.

Turbulentna istorija Distrikta

Takođe u Distriktu u toku je izložba, prva takve vrste o industrijskom nasleđu „Duh mesta – prvi vek Distrikta“ Ova multimedijalna, stalna postavka, autora Monike Bilbije Ponjavić i Nemanje Milenkovića, koja pokazuje turbulentnu stogodišnju istoriju tog prostora donosi i najveću interaktivnu skulpturu u Srbiji „Srce“. U pitanju je prva toplotna interaktivna skulptura na svetu i najveća u Srbiji, sa svojih pet metara visine i tri metra širine.

Podeljena u šest faza, od osnivanja fabrike, preko Drugog svetskog rata i NATO bombardovanja, do Evropske prestonice kulture, izložba, organizacijom, ali i građenjem prostora nastoji, na trenutke vrlo doslovno, da preslika progres, promene, tragične sudbine, haos, nadu i kakofoniju jednog vremena.

Klimt i Paja prvi put u nas

U Galeriji Matice srpske u toku je izložba koja se dugo čekala, i na čijem je otvaranju 13. oktobra vladala nesnosna gužva – „Paja Jovanović i Gustav Klimt: Jedna epoha, dva umetnika, tri galerije“. Postavka je rezultat saradnje Galerije Matice srpske sa dve najznačajnije bečke i vodeće evropske kolekcije – Umetničko istorijskim muzejom i galerijom Belvedere.

Otvaranje izložbe Paje Jovanovića i Gustava Klimta u Galeriji Matice Srpske u Novom Sadu Foto:Nenad

Izložba prvi put pred publiku donosi jedno platno Gustava Klimta. U pitanju je portret dame sa lila šalom, slika koja zlatnom bordurom nagoveštava kasnija secesijska dela Gustava Klimta. Pored portreta Muni, supruge Paje Jovanovića, koja je bila i njegov dugogodišnji model, izložena je i „Bečlijka“. Ovaj portret iz kičice Jovanovića, koji se čuva u galeriji Belvedere, prvi put je u Srbiji, a do pre dvadesetak godina našim kustosima poznata je bila samo sa oleografija. Izložba Paja Jovanović i Gustav Klimt biće otvorena do polovine januara, uz brojne prateće programe, filmove i predavanja.

Izložba „Pomorišac“

Tek što su pred posetiocima izložena platna Gustava Klimta i Paje Jovanovića, u Galeriji Matice srpske prošlog petka otvorena je još jedna postavka – reč je o opusu Vase Pomorišca. Prikupljena su platna iz muzeja i privatnih i porodičnih kolekcija koja do sada nisu bila često u javnosti na postavci pod nazivom „Pomorišac – Vasa Pomorišac“.

Autoportet Foto: Galerija Matice srpske

Pomorišac, Banaćanin iz Jaše Tomića bio je vrstan i popularan portretista iz prve polovine 20. veka, kopista fresaka, autor žanrovskih slika, umetnik istovremeno i moderne i renesansne stilizacije. Na novosadskoj postavci je predstavljen i do sada nerealizovanim vitražom koji je specijalno za ovu svečanu priliku naručila Galerija Matice srpske, koja će trajati do 29. februara.

Tokom vikenda, u 13 sati će biti održana kustoska vođenja kroz izložbu „Pomorišac – Vasa Pomorišac“, a u 17 kroz postavkuPaja Jovanović i Gustav Klimt. Jedna epoha, dva umetnika, tri muzeja“, saopštili su iz Galerije Matice srpske.

Podsećanje na Boška Petrovića

Do 8. novembra u Zbirci strane umetnosti u Dunavskoj ulici može se videti postavka „Boško Petrović: dela iz fonda Muzeja grada Novog Sada“. Izložba je podsećanje na jednog od najznačajnijih vojvođanskih umetnika, slikara i tapiseriste Boška Petrovića (Novi Sad, 1922‒1982).

Osim prisećanja na umetnika koji je stvaralaštvom i društvenim angažovanjem obeležio jednu epohu u istoriji Novog Sada i srpske umetnosti, izložbom se obeležava i šezdeset godina od osnivanja Galerije savremenih novosadskih umetnika u Muzeju grada Novog Sada, koja danas radi pod nazivom Zavičajna galerija, a čiji je jedan od osnivača bio slikar Boško Petrović.

Izložba ne bi bila moguća da Višnja Petrović, povodom stogodišnjice Boškovog rođenja, nije poklonila devet slika svog oca Muzeju. Zbirku dela Boška Petrovića u Muzeju grada Novog Sada čini 39 dela izvedenih u različitim tehnikama – 16 ulja na platnu, papiru i kartonu, devet tempera, pet kolaža i devet tapiserija. Izbor dela ovog autora predstavljenih na izložbi u znatnoj meri prikazuju izrazitu slojevitost i kompleksnost njegovog stvaralaštva.

Bonus video: Sava Šumanović

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar