Jelena Dimitrijević, Foto: Marko Đoković

Niko nas još uvek od nadležnih institucija nije kontaktirao. S obzirom da je za našu državu klasična muzika sinonim dana žalosti, možda bi nas bolje čuli da smo nešto iz tog opusa odsvirali ispred Vlajkovićeve 3, kaže za Nova.rs Jelena Dimitrijević, prva violina tutti i članica UO Beogradske filharmonije.

Apel Beogradske filharmonije da se nalaze na ivici egzinstencije, koji su pročitali prošlog petka uoči koncerta na Kolarcu, dobio je veliki odjek u javnosti. Nakon što su naveli da su na rubu opstanka zbog niskih plata, oglasio se Darko Krstić, v. d. direktora Beogradske filharmonije, koji je izjavio da problemi nisu nerešivi, dok je ministarka za kulturu Maja Gojković kazala da su vrata resornog ministarstva i Vlade Republike otvorena.

Jelena Dimitrijević, Beogradska filharmonija Foto: Marko Đoković

– Svakodnevno dobijamo pisma podrške od kolega iz Srbije i regiona, ali i od svetski poznatih dirigenata i solista umetnika. Sigurno nama najdraža jeste ona našeg šefa dirigenta Gabrijela Felca – priča Jelena Dimitrijević, koja je osnovne i magistarske studije završila na Fakultetu muziče umetnosti u Beogradu, dobijala mnoge nagrade, a članica Beogradske filharmonije je od 2005, gde je dve godine provela i na mestu zamenika koncertmajstora.

Za Jelenu kolege kažu da se za Filharmoniju bori kao lavica, posebno kao članica Upravnog odbora. Pitamo je na šta je sve konkretno upozoravala članove tog tela?

– Ovo je lavovska borba za sve nas muzičare, za naš opstanak! Više puta je na sastancima UO BGF predočena finansijska problematika, počevši od plata, kao glavnog problema, tankih budžeta za sezone, pa do koncertne garderobe. Imamo veliki problem da zadržimo kvalitetan kadar zbog malih primanja, ali i da motivišemo mlade ljude da se zaposle. Dugi niz godina odražavamo umetnički imperativ izvođaštva u Srbiji i regionu. Imamo vrlo atraktivne sezone po svetskim standardima, ali to nije dovoljno da zadržimo ljude. Uspeli smo da izdejstvujemo otvaranje više audicija na sezonskom nivou, ali rešenje za plate nije nađeno – objašnjava Dimitrijevićeva.

Najvažniji zahtev, koji kao kolektiv očekuju da se ispuni, kako kaže, jeste novi model finansiranja.

– Smatramo da i Grad Brograd, po kome filharmonija nosi ime, treba da se uključi. Želimo da se naše visoko obrazovanja kao i delovanje što kvalitetom, što kroz obim programa i rada, adekvatno finansira. Želimo da ovaj sistem prepozna i prizna sve što kroz simbiozu visokog školstva i umetnosti pružamo ovom društvu. Dakle, veće plate.

Foto: Marko Đokovic /Beogradska filharmonija

Na opasku Maje Gojković da nije trebalo na ovakav način da se obrate javnosti, Jelena odgovara:

– Orkestar je nekoliko puta slao protesna pisma UO BGF, kao i na adresu Ministarstva kulture, vezano za plate, ali i odugovlačenje raspisivanja konkursa za direktora. Zbog neadekvatne povratne reakcije, u oktobru smo organizovali štrajk upozorenja. Održana je hitna sednica UO BGF, gde je rečeno da će se oformiti radna grupa koja će se baviti i našim pitanjem. Do danas nemamo nikakve informacije o delovanju te radne grupe, niti svog sindikalnog zastupnika u okviru nje. Takođe, ministarka Gojković pominje i garantuje izgradnju nacionalne koncertne hale, dok mi pričamo o novoj dvorani Beogradske filharmonije.

I pored svega, dodaje, u godini jednog veka Beogradske filharmonije oni gledaju napred.

– Ka još 100, što poručuje i naša sezona – Zauvek. Generacije filharmoničara su temelj ustanove koja kao svetionik obasjava pravac humanosti, pravih vrednosti, zdravog rasta društva. Tu nema kompromisa. Vidimo nas dostojne našeg poziva u novoj sali Beogradske filharmonije, uz novu generaciju školovane publike predajući štafetu novim, još boljim filharmoničarima- zaključuje Jelena Dimitrijević.

Bonus video: Kako je Beogradska filharmonija trijumfovala u Kini

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar