Borko i Andrej Josifovski. Foto: N1/Filip Krainčanić/Nova.rs

Naše društvo ide stranputicom i jako je bitno da kod nas postoje ovakve stvari kakve radi moj sin. Za jučerašnji performans nije slučajno izabran plato ispred Narodne skupštine. Jer, kada pogledamo ove skulpture Tome Rosandića "Igrali se konji vranji" mi to porodično vidimo kao jednu anomaliju- da su "konji" uzjahali narod, kaže za Nova.rs doktor Borko Josifovski, otac arhitekte i umetnika Andreja Josifovskog, poznatijeg kao Pijanista.

Doktor Borko Josifovski i sam je bio žrtva sistema u ovoj zemlji. Kako je podsetio i njegov kolega doktor Zoran Radovanović u izjavi za naš sajt, ne samo što je smenjen sa mesta direktora Hitne pomoći, već je „preživeo golgotu“. Zapravo, on je još 2005. godine, kao uzbunjivač, otkrio aferu „trgovina smrti“ u Hitnoj pomoći, ukazujući na veze hitne pomoći i pogrebnika. Nakon toga su mu stizale pretnje zbog kakvih je morao da zatraži zaštitu. I upravo sve što mu se dešavalo, kako priznaje, uticalo je i na sina, mladog Pijanistu da se bavi angažovanom umetnošću:

– Taj bunt koji se u njemu razvio sasvim sigurno je bio je pod uticajem tih dešavanja i svega onoga što sam ja preživljavao. Naravno, zajedno sa mnom preživljavali su i oni. I to su bili zaista teški trenuci. Zato on svaku priliku bira da ukaže na te anomalije u društvu, pre svega na nepravdu i na sistem gde vlada zakon jačeg i gde ne postoji pravda. I zbog svega se sve ovo i dešava kod nas – ta korupcija u našoj zemlji dovodi do urušavanja svih zakona i samog sistema. I to moga sina vodi. Ali, on je umetnička duša, vrlo je kreativan, nije politički ostrašćen, niti ga to interesuje. On samo ukazuje na ružne pojave, odnosno na ono što urušava stubove našeg društva – zaključuje doktor Borko Josifovski.

Njegov sin, naš najpoznatiji ulični umetnik Andrej Josifovski, iskoristio je prvi dan proleća za novu, neobičnu akciju usred centra grada kojom je želeo da probudi svest društva. Ispred Narodne skuštine, pred nekoliko stotina okupljenih građana, predstavio je metalnu instalaciju, zlatne boje, nalik bubnju i točku, sa ciljem da „opomene društvo u kojem živi na ozbiljne posledice zagađivanja reka, vazduha i plodnog zemljišta“, ali i na to kako nas „sistem laže“. Mesto za novu akciju, kako objašnjava doktor Josifovski za naš sajt, nije slučajno odabrano:

– Oni koji organizuju sistem kod nas imaju svoje „stanište“ u Narodnoj skupštini. Alegorično je ovaj performans pokušao da napravi paralelu između sistema, koji potiče iz Narodnog doma, sa onim što mi stvarno preživljavamo. Performans je zapravo ilustracija položaja u kojem smo svi, položaja eksperimentalne životinje – ukazuje naš sagovornik.

Performans Pijaniste ispred Skupštine Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Performans izveden juče samo je prvi u nizu iz serijala „Zlatno doba“, otkriva nam doktor Josifovski.

– Pijanista pred sobom već ima čitavu jednu agendu. Ima spremljene projekte i sve to će biti prigodno plasirano i izvedeno.

Doktor je uz svoga sina bio, kako juče, tako i prilikom svake akcije koje je tokom prošle godine Pijanista sprovodio po različitim delovima Beograda. Iako je ponosan na svaki umetnički performans sina, ipak izdvaja jedan:

– Za mene je to bio džinovski zlatni cvet „Katarzis“, postavljen u januaru prošle godine. Taj cvet bio je simbol svojevrsnog pročišćenja naše svesti. Simbolično je njime ukazao na to da je naš kulturni razvoj zapao u dubiozu. A cvet je, s namerom, bio zlatni, jer bismo mi trebali da živimo u „zlatnom dobu“. A koliki je bio efekat te akcije govori i to da je sa „Zlatni cvet“ izabran u uži izbor za godišnju nagradu u Veneciji, što je značajno umetničko dostignuće. I meni je to najdraža skulptura – priznaje Josifovski.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare